Food Souvenir from Saimaa
Matkalla kansainvälistymiseen
Hankkeessa kehitetään Saimaan alueen ruokalahjatuotteita matkamuistoiksi ja lisätään yritysten kiinnostusta kansainvälistymiseen. Lisäksi luodaan ruokatuliaisten myyntiverkosto ja järjestetään ruokalahjakilpailuja.
Saimaan alueen ruokalahjatuotteet matkamuistoiksi
Ruokalahjoista näkyvyyttä Saimaan alueelle
Saimaan seudun yrittäjien osaaminen ruokalahjatuotteiden tuotteistamisessa kehittyy ja käsityöyrittäjien innostus ruokaan liittyvien tuotteiden muotoiluun kasvaa.
Alueen yritysten välinen yhteistyö tiivistyy ja verkostot kasvavat. Paikalliseen ruokaan liittyvien lahjatuotteiden saatavuus paranee ja paikallisten tuotteiden määrä myyntiverkostoiden tuotevalikoimissa lisääntyy.
Ruokalahjatuotteiden tuotteistamisen toimintamallista tulee pysyvä palvelumuoto Etelä-Savon, Etelä-Karjalan ja Pohjois-Karjalan alueilla.
Kilpailuista potkua kansainvälistymiseen!
Saimaa Local Food Gift Challengesta ja Suomen ruokalahjakilpailusta tulee vuotuinen perinne. Kilpailut lisäävät alueen ruoan tunnettuutta ja kansainvälistä näkyvyyttä.
Hankkeen keskeiset toimenpiteet
- Ruokatuliaisten tuotteistaminen palvelumuotoiluprosessin mukaisesti.
- Myyntiverkoston kokoaminen ja toimijoiden törmäyttäminen.
- Markkinointimateriaalien tuottaminen
- Local Food Gift Challenge –kisan ja valtakunnallisen ruokalahjakilpailun toteuttaminen.
Tuloksena
- Paikalliset ruokatuliaiset näkyvät Saimaan alueen matkamuistotuotevalikoimassa.
- Myyntipaikkatiedot kootaan tastesaimaa.fi -sivustolle.
- Local Food Gift Challenge -kisaan saadaan laadukkaita ruokatuliaisia, jotka pärjäävät World Food Gift Challenge – kisassa.
Tulevat tapahtumat
Suomen ruokalahjakilpailu 2024
Huomisen ruokapöytä -seminaari
Livepaja Savonlinna
Livepaja Lappeenranta
Livepaja Joensuu
Menneet tapahtumat
Tuotteistamisen tuki -tapahtumat
Hankkeen kuulumisia
Tuotteistamisen tuki -tapahtuma: vinkkejä, valokuvia ja verkostoja
Tuotteistamisen tuki -tapahtumat järjestettiin syyskuun alussa Joensuussa, Lappeenrannassa ja Mikkelissä. Arviointiraati antoi arvokasta palautetta ja vinkkejä tuotteiden kehittämiseen, eikä aika käynyt pitkäksi omaa vuoroa odotellessakaan. Arviointien ohella oli mm. mahdollisuus ottaa tuotekuvia, verkostoitua ja löytää uusia yhteistyökumppaneita sekä saada tietoa tulevista ruokalahjakilpailuista.
Henkilökohtaista palautetta arviointiraadilta
Tapahtuman ehdoton kohokohta oli mahdollisuus saada yrityskohtaista palautetta asiantuntevalta arviointiraadilta. Osallistujat saivat esitellä tuotteensa asiantuntijaraadille, jolla oli vankkaa kokemusta tuotekehityksestä, pakkauksesta, markkinoinnista ja liiketoiminnasta. Raati antoi rakentavaa palautetta ja ideoita tuotteiden kehittämiseksi, tarjoten samalla näkemyksiä siitä, miten tuotteita voisi edelleen parantaa. Erityisesti osallistujien mieltä lämmitti arvioinnille erikseen varattu tila sekä se, että aikaa raadin arvioinnille oli varattu reilusti.
Hellurei! Tuli heti uusi yhteistyökumppani. Kiitos teille!
Verkostoitumista ja yhteistyökumppaneiden etsintää
Verkostoituminen oli tapahtuman toinen keskeinen teema. Osallistuneilla yrittäjillä oli mahdollisuus keskustella ja jakaa kokemuksia kollegoiden kanssa sekä löytää uusia yhteistyön muotoja. Jos juuri oman kaupungin tapahtumasta ei löytynyt juuri sopivaa yhteistyökumppania, osallistujilla oli mahdollisuus jättää viesti muihin tapahtumiin osallistuville. Nämä viestit kulkevat mukana hankkeen tapahtumissa loppumetreille saakka!
Yhteisyökumppaneiden etsintä jatkuu koko hankkeen ajan.
Tietoa tulevista kilpailuista
Osallistujat saivat tapahtumassa myös tietoa tulevista ruokalahjakilpailuista. Food Souvenir from Saimaa – matkalla kansainvälistymiseen -hanke järjestää kolme kilpailua: valtakunnallisen Suomen ruokalahjakilpailun syyskuussa 2024 sekä Saimaan alueella toimivan, paikallisen Local Food Gift Challenge -kilpailun 2024 ja 2025. Kilpailuiden tarkoituksena on saada näkyvyyttä pienten yrittäjien tuotteille, avata ovia uusille markkinoille ja sitä kautta tarjota mahdollisuuksia kasvuun.
Mahdollisuus ottaa tuotekuvia
Kuvien merkitys markkinoinnissa on valtava. Laadukas visuaalinen ilme tekee tuotteesta houkuttelevan. Tapahtumapaikalle oli järjestetty kuvauspiste, joissa oli studiolta haettu, luonnonvaloa heijastava tausta. Kuvien ottaminen onnistui omilla kameroilla ja kännyköillä. Osallistujat voivat käyttää ottamiaan kuvia markkinoinnissa, verkkosivuilla tai sosiaalisessa mediassa. Monet osallistujat hyödynsivätkin tilaisuutta ja saivat käyttöönsä laadukkaita, edustavia tuotekuvia.
Koskijärven Villitilan Mimmu Nikkari sai otettua upeita markkinointikuvia tuotteistaan Joensuussa 3.9.2024. Kuva: Tiiu Leirimaa.
Työkalut ja tulevaisuus – kehityksen polulla
Tapahtuman aikana osallistujilla oli mahdollisuus tutustua aiemmissa hankkeissa tuotettuihin tuotteistamisen ja kehittämisen työkaluihin. Juuri tälle kohderyhmälle kirjoitettu Makuelämykset matkamuistoiksi – Opas ruokalahjojen tuotteistamiseen tarjoaa kokonaisvaltaisesti tietoa ruokalahjatuotteiden tuotteistamisesta ja on arvokas työkalu ruokalahjatuotteiden valmistajille. Esittelyssä oli myös pienten ruokapalveluyritysten käyttöön suunniteltu Kehittämisen kahvakuula, jonka sisältö on helposti sovellettavissa mihin tahansa liiketoimintaan.
Uusia ideoita ja näkökulmia subjektiivisten kokemusten kautta
Argumenttiseinän avulla pohdittiin subjektiivisia kokemuksia ruokalahjoista. Subjektiivisten kokemusten kautta ja toisten vastauksia peilaamalla saatiin uusia näkökulmia ruokalahjatuotteiden kehittämiseen ja markkinointiin sekä opittiin ymmärtämään paremmin asiakkaiden henkilökohtaisia toiveita ja tuntemuksia.
Argumenttiseinän avulla kerättiin kokemuksia ruokalahjatuotteista.
Näitä lisää! Hienosti toteutettu, paljon hyvää jäi käteen.
Lainaukset tapahtumasta saaduista palautteista
Vastuulliset ruokapalvelut
Lue lisää Vastuulliset ruokapalvelut -tiimin toiminnasta ja hankkeista: https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/vahvuusalat/kestava-hyvinvointi/osaamiskarjet/vastuulliset-ruokapalvelut/