Nuoska vakiinnuttaa koulunuorisotyötä osaksi yhteisöllistä opiskeluhuoltoa

Koulunuorisotyön laadukas ja pitkäjänteinen toteuttaminen kouluissa ja oppilaitoksissa ei tapahdu sattumalta. Se edellyttää, että työmuoto sisällytetään tarkoituksenmukaisesti kunnan ja muiden koulutuksenjärjestäjien opetuksen ja opiskeluhuollon suunnitelmiin, sekä laajemmin kunnan ja hyvinvointialueen suunnitelmiin. Ilman tällaisia kirjauksia koulunuorisotyö uhkaa jäädä irralliseksi tai näkymättömäksi osaksi koulujen arkea.

Tällä hetkellä koulunuorisotyötä määritellään laajimmin nuorisopalveluiden laatimissa asiakirjoissa. Yksi osa osaamiskeskuskauden työtä on varmistaa, että koulunuorisotyö juurtuu myös opetuksen ja opiskeluhuollon suunnitelmiin. Pohdinnan aiheina ovat kuitenkin, millä tavoin työmuoto tulee riittävällä tavalla kirjatuksi ja ovatko juuri nämä suunnitelmat oikeita paikkoja työn tehtävien ja tavoitteiden määrittelylle.

Näihin kysymyksiin ei etsitä vastauksia yksin. Osaamiskeskus Nuoska tekee kehittämistyötä kahden yhteiskehittäjäkunnan, Mikkelin ja Kirkkonummen, kanssa. Keväällä käynnistynyt yhteistyö on sisältänyt muun muassa koulunuorisotyön tiimien vierailuja sekä työpajoja, joihin on osallistunut eri kouluasteiden johtoportaan edustajia.  Yhteiskehittämisessä hyödynnetään myös Nuoskan tekemää kirjallisuuskatsaukseen perustuvaa koulunuorisotyön käsitteistöä.

Yksi keskeinen väline kehittämistyössä on edellisellä osaamiskeskuskaudella laadittu koulunuorisotyön rakenteiden laatua koskeva ohjeistus (Osaamiskeskus Nuoska, 2023). Ohjeistusta päivitetään parhaillaan uudistuneeksi laatuohjeeksi. Siinä koulunuorisotyön laatua tarkastellaan neljän osa-alueen kautta:

  • johtaminen
  • taloudellinen kehittäminen
  • osaamisen kehittäminen
  • arviointi.

Ohjeen tavoitteena on toimia nuorisopalveluiden ja opetuspalveluiden johdon tukena koulunuorisotyötä kunnassa aloittaessa ja koulunuorisotyötä arvioitaessa. Olemassa olevaa dokumenttia on tarkoitus lukea rinnakkain Koulunuorisotyö-oppikirjan Vapaata kuin umpihanki? Huomioita koulunuorisotyön laadusta ja sen kehittämissuunnista -artikkelin kanssa (Kauppinen, ym. 2023).

Päivitettävässä ohjeessa määritellään myös kirjausten tavoitetasot sekä koulunuorisotyötä tukevat rakenteet. Tällä vahvistetaan koulunuorisotyön mahdollisuuksia toimia vaikuttavasti nuorten hyvän elämän edistämiseksi kouluissa ja oppilaitoksissa.

Laatuohjetta kehitetään ensin yhteiskehittäjäkuntien kanssa, ja työ jatkuu syksyllä valittavien pilottikuntien kanssa. Tällä tavoin lisätään ymmärrystä siitä, miten ohjeistus toimii erilaisissa kunnissa ja hallintorakenteissa. Osaamiskeskuskauden loppupuolella kunnilla on käytettävissä koulu- ja oppilaitosnuorisotyön rakenteita koskeva uusi, päivitetty laatuohje koulunuorisotyön rakenteiden, tehtävien ja tavoitteiden määrittelemisen tueksi.

Nuoskan tehtäviin kuuluu mallintaa ja kuvata prosessi, jonka kautta päivitetty laatuohje voidaan ottaa käyttöön kunnissa. Tavoitteena ei ole vain tuottaa uutta asiakirjaa, vaan rakentaa toimintamalli, joka tukee työmuodon vahvistumista pysyvästi osaksi yhteisöllisen opiskeluhuollon kokonaisuutta.

Koulunuorisotyön vakiinnuttaminen osaksi yhteisöllistä opiskeluhuoltoa ei tapahdu ilman suunnitelmallista ja pitkäjänteistä työtä. Se vaatii strategisia kirjauksia, konkreettisia rakenteita, jaettua ymmärrystä ja toimivia yhteistyön muotoja. Nuoskan yhteiskehittämistyö ja päivittyvä laatuohje tarjoavat kunnille mahdollisuuden rakentaa selkeämpää, vaikuttavampaa ja yhdenmukaisempaa koulunuorisotyötä.

Pilottikuntahaku on avoinna viikolta 33 alkaen. Valinnassa huomioidaan maakunnallinen sijainti, kunnan koko ja hallinnolliset rakenteet. Lisätietoa hausta: Essi Helin

VIITATUT LÄHTEET

Kauppinen, E., Kiilakoski, T. & Kivijärvi, A. 2023. Vapaata kuin umpihanki? Huomioita koulunuorisotyön laadusta ja sen kehittämissuunnista. Teoksessa Hännikäinen-Uutela, A-L. & Penttinen, P. Koulunuorisotyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Oppimateriaalit 2. Saatavilla: https://www.theseus.fi/handle/10024/793287

Osaamiskeskus Nuoska, 2023. Koulunuorisotyön laatua koskeva ohjeistus. Saatavilla: https://www.xamk.fi/app/uploads/sites/2/2024/06/nuoska_koulunuorisotyon_rakenteiden_laatua_koskeva_ohjeistus_041223.pdf

Kuva: Monoar Rahman Rony / Pixapay

Tutustu myös näihin artikkeleihin