Mikkelissä rakennetaan parhaillaan tiedon jalostamiseen erikoistunutta tutkimusympäristöä, joka on nimeltään Memory Lab. Memory Labissa yritykset voivat kokeilla tekoälyn mahdollisuuksia omassa toiminnassaan ja sen kehittämisessä. Huipputehokas datanhallinnan ja laskennan ympäristö tukee datapohjaisen liiketoiminnan kehittämistä. Memory Lab palvelee myös Mikkelissä toimivia muistiorganisaatioita, kuten Suomen Elinkeinoelämän Keskusarkisto Elkaa, Kansallisarkistoa, Kansalliskirjastoa sekä Sodan ja rauhan keskus Muistia.

–  Memory Labin myötä yhä useammat toimijat pääsevät hyödyntämään maailmanluokan tekoälyä turvallisessa ympäristössä. Memory Labissa yritykset, yhteisöt ja tutkijat voivat kehittää ja testata älykkäitä sovelluksia, tutkimusyksikkö Digitalian johtaja Stina Westman Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta kertoo.

Tulevaisuuden menestyvät liiketoimintamallit perustuvat yhä vahvemmin datan hyödyntämiseen. Memory Lab -investoinnin tavoitteena on luoda uusia datalähtöisiä liiketoimintamahdollisuuksia Etelä-Savoon ja houkutella yrityksiä, osaajia ja kävijöitä kiinnostavilla työ- ja opiskelumahdollisuuksilla ja palvelutarjonnalla.

Memory Labin pilotoinnit käynnistyvät

Memory Labin ympäristöä ja palveluita rakennetaan vaiheittain. Ensimmäisen vaiheen tekniset ratkaisut on valittu keväällä ja toimitettu kesän aikana. Kilpailutetut laitteistot hankittiin Kuntien Tieran puitesopimuksen kautta ja ne toimitti Atea kumppaneinaan Fujitsu, NVIDIA ja NetApp. Tekoälyprojekteissa käsitellään ja siirretään suuria datamääriä. Memory Labin vaatimat nopeat valokuituyhteydet toimitti MPY.

Memory Labiin hankitun teknisen ympäristön laskentateho vastaa jopa 20 000 kannettavan tietokoneen tai 3000 tavanomaisen palvelimen yhteenlaskettua suorituskykyä. Tällainen supertietokone tehostaa merkittävästi tekoälylaskennassa tarvittavaa rinnakkaislaskentaa. Memory Labin supertietokone sisältää NVIDIAn DGX A100 -tekoälylaskentayksikön, Fujitsun palvelimia sekä suurien datamäärien käsittelyn mahdollistavan NetAppin tallennusratkaisun. Tehokkaan laskentaympäristön lisäksi tarjolla on satoja valmiita tekoälymalleja käytettäväksi. Memory Labissa voi myös kehittää kokonaan uusia analytiikka- ja mallinnusratkaisuja.

–  Memory Labiin on valittu tällä hetkellä parhaat mahdolliset teknologiat ja komponentit. Nyt rakennettu ympäristö skaalautuu tarvittaessa isommaksi joka osa-alueella. Tuotevalmistajat NVIDIA ja NetApp ovat maailman kärkeä, oikeita teknologian rokkistaroja, kuvaa Senior Sales Lead Samuli Kunttu Fujitsulta.

Ensimmäisenä Memory Labin mahdollisuuksia pääsevät syksyllä kokeilemaan yritykset ja organisaatiot, jotka osallistuvat Memory Lab digitaalisuuden kokeilu- ja innovaatiokulttuurin ajurina Etelä-Savossa -hankkeeseen vuosina 2023–2024. Hankkeen piloteissa tusina eteläsavolaista yritystä jalostaa omaa konseptiaan tekoälyn hyödyntämisestä liiketoiminnassaan. Hankkeeseen voi vielä ehdottaa uutta pilottia ottamalla yhteyttä tutkimuspäällikkö Anssi Jääskeläiseen. Jatkossa yrityksille tarjotaan Memory Labin kapasiteettia ja asiantuntijapalveluita tutkimus- ja tuotekehitysvaiheen tekoälykokeiluihin.

Memory Labin supertietokone tarvitsee nimen

Memory Labin uudelle supertietokoneelle etsitään omaa nimeä avoimessa nimikilpailussa. Kaikilla on mahdollisuus osallistua ideointiin. Nimikisa on avoinna 16.8.-5.9. osoitteessa xamk.fi/ml-nimikisa Parhaat nimiehdotukset julkaistaan ja palkitaan. Memory Labin supertietokoneen nimi julkistetaan Memory Campus -yhteisön tapaamisessa syyskuun puolessa välissä.

Memory Labia kehittää Digitalia, joka on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, Helsingin yliopiston sekä Kansalliskirjaston yhteinen tutkimuskeskus. Memory Lab pohjaa Mikkeliin pitkäjänteisesti rakennettuun, valtakunnallisesti ainutlaatuiseen arkistoinnin, digitoinnin, aineistojen käytettävyyden ja tiedonhallinnan osaamiseen Memory Campus -kehittämisalustalla.

Memory Lab digitaalisuuden kokeilu- ja innovaatiokulttuurin ajurina Etelä-Savossa -hanketta rahoittaa Etelä-Savon maakuntaliitto Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen määrärahasta. Memory Lab laiteinvestoinnit -hanketta rahoittaa Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta.

Digitalia-tutkimusyksikön johtaja Stina Westman, 050 524 8599, etunimi.sukunimi@xamk.fi

Tutkimuspäällikkö Anssi Jääskeläinen, 050 312 5022, etunimi.sukunimi@xamk.fi

Memory Lab digitaalisuuden kokeilu- ja innovaatiokulttuurin ajurina Etelä-Savossa –hanke https://xamk.fi/ml-aiko