
Tiina Aho
Projektipäällikkö
Olen kehittäjäsieluinen rohkelikko; ihmisten auttamisesta, organisaatioiden, osaamisen, prosessien ja yhteiskunnan kehittämisestä liekkiin syttyvä pedagoginen kehittelijä. Uudistan osaamistani ja ammatillista toimijuuttani ketterästi osana alati kompleksoituvaa maailmaa ja eri työympäristöjä.
Osaamiseni on rakentunut vuosien varrella kohdalleni sattuneista monipuolisista opetuksen, ohjauksen, koulutuksen ja pedagogiikan kehittämisen työtehtävistä sekä organisaatio- ja verkostokehittämisen johtamisen alueelle sijoittuneista työvastuista. Kaikissa työuraani värittäneissä tehtävissä on ollut tavalla toisella vahva kiinnittymispinta yhteiskunnalliseen ajatteluun, mikä on luonut minuun syvän kiinnostuksen kaikenlaiseen ”maailman parasteluun”.
Matkaani on värittänytkin merkittävässä roolissa rintarinnan oman osaamiseni kehittymisen kanssa kulkenut TKI- toiminta; muodossa tai toisessa. Kehittäminen on ollut itselleni samalla myös oman osaamiseni kehittämisen jatkuvuuden siemen – vierivä kivi ei koskaan sammaloidu. Toisaalta kehittämisen orientaatio on tarjonnut minulle alustan osallistua maailman parasteluun milloin minkäkin tematiikan tai kontekstin parissa. Onnekasta – ei siis sammaleita eikä seisovaa vettä – pääasiassa jatkuvaa kasvua ja eteenpäin virtaavaa vettä.
Uteliaisuus ja loputon kiinnostus ihmisiin, yhteiskuntaan, sekä organisaatiokulttuureihin yhdessä kehittävän ja tutkivan työnotteen kanssa, ovat ajaneet minua viimeisten vuosien aikana kehittymään substanssiosaajasta kohti yhteiskuntakriittistä koulutuksen-, pedagogiikan ja organisaatiokehittämisen ja johtamisen laaja-alaista asiantuntijuutta yhdessä vahvan yhteiskunnallisen ”parastamismission” kanssa. Matkalleni mahtunut vaikuttavuus- ja edunvalvonta työ jätti minuun pysyvän jäljen – aina on mahdollisus vaikuttaa ja muuttaa maailmaa, kun keinot ovat eteenpäin katsovia, mutta samalla menneisyydestä oppivia ja valiitseva keskustelu rakentaa siltaa arvostavan dialogin keinoin.
Toimin TKI-hankkeidemme projektin vetämiseen, toteuttamiseen ja johtamiseen liittyvissä tehtävissä sekä yhteiskehittelen mielelläni uusia ”rohkelikko” avauksia kehittämisprosesseihin eri kontekstien ja monialaisten tavoitteiden näkökulmasta muuttaakseni maailmaa piirun verran paremmaksi meille kaikille.
” Miksi toistaa vanhaa, jos voit valita parastamisen?”
Kuinka voisin auttaa?
Työni Xamkissa
Työni Xamk:ssa tällä hetkellä on vastata kahden käynnissä olevan TKI-hankkeemme johtamisesta hankkeen elinkaaren toteutuksen ja arvioinnin eri vaiheissa.
Vastaan rahoittajan toimesta hyväksyttyjen hankesuunnitelmien mukaisesti hankkeiden operatiivisten suunnitelmien rakentamisesta, suunnitelmien jalkauttamisesta toteutukseen, hankkeiden jatkuvasta arvioinnista sekä vaikuttavuuden todentamisesta yhdessä hanketiimieni kanssa. Työhöni kuuluu tiivis yhteistyö hankkeen osa- ja päätoteuttajien kanssa, hanketiimien johtaminen työskentelyn yhteisfasiloinnin merkeissä sekä laaja-alainen sidosryhmä – ja verkostoyhteistyö. Vastaan myös osana tehtäviäni hankkeiden vaikuttavuuden arviointiprosessien rakentamisesta ja vaikutuksien jatkuvasta arvioinnista hankekausien aikana sekä hankejulkaisujen suunnittelusta ja toteutuksesta erilaisin kirjoittajakokoonpainoin hankkeen julkaisutavoitteiden mukaisesti. Täten viestintä onkin tällä hetkellä iso osa työni arkea kaikkea toimintaamme läpileikkaavana teemana.
Olen työskennellyt vuodesta 2020 alkaen Xamk:n koulutuksen alueella lehtorina, opiskelijavastaavana ja viimeisimpänä ennen meneillään olevaa tehtävääni koulutusvastaavan tehtävissä. Tämän kokemuksen ja laaja-alaisen korkeakoulutuksen pedagogisen ymmärryksen osaamisen turvin kehittelen myös mielelläni TKI-hankkeisiimme liittyvää jatkuvaa opinnollistamisen yhteistyötä eri koulutusohjelmiemme ja työelämän sidosryhmien kanssa.
Opinnollistamisen keinoin voimme TKI-hankkeiden avulla tarjota opiskelijoille mahdollisuuden oppia TKI-hankkeiden tarjoamissa erilaisissa työelämän toimintaympäristöissä ja kehittämisen prosesseissa. Opinnollistaminen tarjoaa opettajille mahdollisuuden oppimiskontekstien rakentamiseen aidossa työelämän kontekstissa rohkein ja pedagogista ajattelua koko ajan uusintavin tavoin. Opinnollistaminen ja työelämäpedagogiikka tarjoaakin yhteisen oppimisen mahdollisuuden kaikille mukana olijoille ja muokkaa kaikista mukana olevista toimijoista kohteellisuuden sijaan aktiivisia, alati prosessia rakentavia ja kehittäviä toimijoita.
Omaan vahvan kokemuksen työelämäpedagogisesta yhteiskehittelystä eri sidosryhmätoimijoiden kanssa, missä korkeakoulussa toteutuva oppiminen sitoutuu työelämän tarpeista nouseviin ja usein myös yhteiskunnallisiin hyvinvoinnin edistämisen tarpeisiin. Työelämäpedagogisen orientaation avulla oppiminen rakentuu parhaimmillaan prosessimaisesti osaksi työelämän aitoja konteksteja rohkein ja kokeilevin pedagogisin ratkaisuin tarjoten lisäarvoa niin oppijoille kuin työelämän eri toimijoillekin.
Olen hyödyntänyt työssäni erityisesti integratiivisen pedagogiikan mallia, jonka avulla pedagogisessa käsikirjoittamisessa on huomioitu useita rinnakkain kulkevia oppimisprosesseja, jotka palvelevat samaan aikaan niin koulutusalakohtaista opetussuunnitelmaperustaista oppimista, työelämän kehittämisen ja aluekehittämisen tukitarpeita, työelämän geneeristen taitojen kehittymistä kuin asiantuntijaidentiteetin vahvistumistakin. Integratiivisen pedagogisen ajattelun avulla oppija pääsee rakentamaan rinnakkain sosiokulttuurista -, käsitteellistä sekä kokemuksellisuudesta kumpuavaa käytännön tietoa ja osaamista. Pedagogisena orientaationa näissä prosesseissa on hyödynnetty dialogisen työskentelyn ja reflektio-osaamisen työvälineellisiä rooleja osana ammatillista kasvua ja ammatillisen toimijuuden vahvistumista kohti ammatillisen identiteetin määrittymistä.
Innostun yhteiskehittelystä, dialogisesta saprrailusta ja asioiden katsomisesta ”out of the box”- silmin. Jos sinulla on idean siemen hankekehittelyyn, työelämän kehittämiseen, rohkeaan opinnollistamiseen tai ihan mihin vain, johon ajatteluni ja osaamiseni voisi sopia – nappaa yhteydenotolla mieluummin ennemmin kuin myöhemmin!

Osaamiseni
Yhteiskunnalliseen ajatteluun perustuvien kehittämis-aihioiden yhteiskehittely
”OSANA RATKAISUA”
Pedagogiikan ulottuvuuksien ”rohkelikko” soveltaminen johtamisen, hyvinvoinnin edistämisen ja kehittämisen konteksteissa
”PEDAGOGINEN TYÖVÄLINEPAKKI”
Pedagogisesti linjakkaiden ja vaikuttavuus-perusteisten oppimisprosessien kehittely, toteutus ja arviointi
”VAIKUTTAVUUS-PERUSTEINEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN”
Projekti-johtamisen työvälineiden kehittely ja kokeilu
”HUKAN POISTO”-PERUSTEINEN PROJEKTI-JOHTAMINEN”
TKI:n, koulutuksen ja työelämän yhteistyö-prosessien ideointi, toteutus ja arviointi
”EKOSYSTEEMI”
Lue lisää prosessissa olevista hankkeistani

KymiUnited: Museot maahanmuuttajien osallisuuden edistäjinä Kymenlaaksossa

International House Kouvola
Ajankohtaista työni ympärillä Kestävän hyvinvoinnin vahvuusalueellamme

Juvenia valittiin yhdeksi nuorisoalan valtakunnallisista osaamiskeskuksista

Toimintaa monikulttuurisuuskeskuksissa

THL:n osallisuusindikaattori löytyy nyt Hyviöstä

Kokemuksia maahanmuuttaneiden tavoittamisesta

Kansainväliset osaajat rikastuttavat Etelä-Savon kulttuuria ja elinkeinoelämää
Opinnollistamisen moninaisia mahdollisuuksia meneillään olevien koulutuksiemme näkökulmasta

Palvelumuotoilu YAMK

Kulttuurihyvinvointi YAMK

Bachelor of Culture and Arts, Game Art
Kuvia ja kohokohtia työstäni







