Tiina Aho

Projektipäällikkö

Olen kehittäjäsieluinen rohkelikko; ihmisten auttamisesta, organisaatioiden, osaamisen, prosessien ja yhteiskunnan kehittämisestä liekkiin syttyvä pedagoginen kehittelijä. Uudistan osaamistani ja ammatillista toimijuuttani ketterästi osana alati kompleksoituvaa maailmaa ja eri työympäristöjä.

Osaamiseni on rakentunut vuosien varrella kohdalleni sattuneista monipuolisista opetuksen, ohjauksen, koulutuksen ja pedagogiikan kehittämisen työtehtävistä sekä organisaatio- ja verkostokehittämisen johtamisen alueelle sijoittuneista työvastuista. Kaikissa työuraani värittäneissä tehtävissä on ollut tavalla toisella vahva kiinnittymispinta yhteiskunnalliseen ajatteluun, mikä on luonut minuun syvän kiinnostuksen kaikenlaiseen ”maailman parasteluun”.

Matkaani on värittänytkin merkittävässä roolissa rintarinnan oman osaamiseni kehittymisen kanssa kulkenut TKI- toiminta; muodossa tai toisessa. Kehittäminen on ollut itselleni samalla myös oman osaamiseni kehittämisen jatkuvuuden siemen – vierivä kivi ei koskaan sammaloidu. Toisaalta kehittämisen orientaatio on tarjonnut minulle alustan osallistua maailman parasteluun milloin minkäkin tematiikan tai kontekstin parissa. Onnekasta – ei siis sammaleita eikä seisovaa vettä – pääasiassa jatkuvaa kasvua ja eteenpäin virtaavaa vettä.

Uteliaisuus ja loputon kiinnostus ihmisiin, yhteiskuntaan, sekä organisaatiokulttuureihin yhdessä kehittävän ja tutkivan työnotteen kanssa, ovat ajaneet minua viimeisten vuosien aikana kehittymään substanssiosaajasta kohti yhteiskuntakriittistä koulutuksen-, pedagogiikan ja organisaatiokehittämisen ja johtamisen laaja-alaista asiantuntijuutta yhdessä vahvan yhteiskunnallisen ”parastamismission” kanssa. Matkalleni mahtunut vaikuttavuus- ja edunvalvonta työ jätti minuun pysyvän jäljen – aina on mahdollisus vaikuttaa ja muuttaa maailmaa, kun keinot ovat eteenpäin katsovia, mutta samalla menneisyydestä oppivia ja valiitseva keskustelu rakentaa siltaa arvostavan dialogin keinoin.

Toimin TKI-hankkeidemme projektin vetämiseen, toteuttamiseen ja johtamiseen liittyvissä tehtävissä sekä yhteiskehittelen mielelläni uusia ”rohkelikko” avauksia kehittämisprosesseihin eri kontekstien ja monialaisten tavoitteiden näkökulmasta muuttaakseni maailmaa piirun verran paremmaksi meille kaikille.

” Miksi toistaa vanhaa, jos voit valita parastamisen?”

Työni Xamkissa

Työni Xamk:ssa tällä hetkellä on vastata kahden käynnissä olevan TKI-hankkeemme johtamisesta hankkeen elinkaaren toteutuksen ja arvioinnin eri vaiheissa.

Vastaan rahoittajan toimesta hyväksyttyjen hankesuunnitelmien mukaisesti hankkeiden operatiivisten suunnitelmien rakentamisesta, suunnitelmien jalkauttamisesta toteutukseen, hankkeiden jatkuvasta arvioinnista sekä vaikuttavuuden todentamisesta yhdessä hanketiimieni kanssa. Työhöni kuuluu tiivis yhteistyö hankkeen osa- ja päätoteuttajien kanssa, hanketiimien johtaminen työskentelyn yhteisfasiloinnin merkeissä sekä laaja-alainen sidosryhmä – ja verkostoyhteistyö. Vastaan myös osana tehtäviäni hankkeiden vaikuttavuuden arviointiprosessien rakentamisesta ja vaikutuksien jatkuvasta arvioinnista hankekausien aikana sekä hankejulkaisujen suunnittelusta ja toteutuksesta erilaisin kirjoittajakokoonpainoin hankkeen julkaisutavoitteiden mukaisesti. Täten viestintä onkin tällä hetkellä iso osa työni arkea kaikkea toimintaamme läpileikkaavana teemana.

Olen työskennellyt vuodesta 2020 alkaen Xamk:n koulutuksen alueella lehtorina, opiskelijavastaavana ja viimeisimpänä ennen meneillään olevaa tehtävääni koulutusvastaavan tehtävissä. Tämän kokemuksen ja laaja-alaisen korkeakoulutuksen pedagogisen ymmärryksen osaamisen turvin kehittelen myös mielelläni TKI-hankkeisiimme liittyvää jatkuvaa opinnollistamisen yhteistyötä eri koulutusohjelmiemme ja työelämän sidosryhmien kanssa.

Opinnollistamisen keinoin voimme TKI-hankkeiden avulla tarjota opiskelijoille mahdollisuuden oppia TKI-hankkeiden tarjoamissa erilaisissa työelämän toimintaympäristöissä ja kehittämisen prosesseissa. Opinnollistaminen tarjoaa opettajille mahdollisuuden oppimiskontekstien rakentamiseen aidossa työelämän kontekstissa rohkein ja pedagogista ajattelua koko ajan uusintavin tavoin. Opinnollistaminen ja työelämäpedagogiikka tarjoaakin yhteisen oppimisen mahdollisuuden kaikille mukana olijoille ja muokkaa kaikista mukana olevista toimijoista kohteellisuuden sijaan aktiivisia, alati prosessia rakentavia ja kehittäviä toimijoita.

Omaan vahvan kokemuksen työelämäpedagogisesta yhteiskehittelystä eri sidosryhmätoimijoiden kanssa, missä korkeakoulussa toteutuva oppiminen sitoutuu työelämän tarpeista nouseviin ja usein myös yhteiskunnallisiin hyvinvoinnin edistämisen tarpeisiin. Työelämäpedagogisen orientaation avulla oppiminen rakentuu parhaimmillaan prosessimaisesti osaksi työelämän aitoja konteksteja rohkein ja kokeilevin pedagogisin ratkaisuin tarjoten lisäarvoa niin oppijoille kuin työelämän eri toimijoillekin.

Olen hyödyntänyt työssäni erityisesti integratiivisen pedagogiikan mallia, jonka avulla pedagogisessa käsikirjoittamisessa on huomioitu useita rinnakkain kulkevia oppimisprosesseja, jotka palvelevat samaan aikaan niin koulutusalakohtaista opetussuunnitelmaperustaista oppimista, työelämän kehittämisen ja aluekehittämisen tukitarpeita, työelämän geneeristen taitojen kehittymistä kuin asiantuntijaidentiteetin vahvistumistakin. Integratiivisen pedagogisen ajattelun avulla oppija pääsee rakentamaan rinnakkain sosiokulttuurista -, käsitteellistä sekä kokemuksellisuudesta kumpuavaa käytännön tietoa ja osaamista. Pedagogisena orientaationa näissä prosesseissa on hyödynnetty dialogisen työskentelyn ja reflektio-osaamisen työvälineellisiä rooleja osana ammatillista kasvua ja ammatillisen toimijuuden vahvistumista kohti ammatillisen identiteetin määrittymistä.

Innostun yhteiskehittelystä, dialogisesta saprrailusta ja asioiden katsomisesta ”out of the box”- silmin. Jos sinulla on idean siemen hankekehittelyyn, työelämän kehittämiseen, rohkeaan opinnollistamiseen tai ihan mihin vain, johon ajatteluni ja osaamiseni voisi sopia – nappaa yhteydenotolla mieluummin ennemmin kuin myöhemmin!

Osaamiseni

Lue lisää prosessissa olevista hankkeistani

Ajankohtaista työni ympärillä Kestävän hyvinvoinnin vahvuusalueellamme

Opinnollistamisen moninaisia mahdollisuuksia meneillään olevien koulutuksiemme näkökulmasta

Kuvia ja kohokohtia työstäni

Yhteystietoni

Puhelin
+358504127829
Sähköposti
Tiina.Aho@xamk.fi
Sosiaalinen media
Yksikkö
Kestävä hyvinvointi
Tiina Aho

Työskentelen projektipäällikkönä kahdessa Kestävän hyvinvoinnin vahvuusalueellemme sijoittuvassa hankkeessa. Kiinnityn pääasiallisesti Uudistuvan työelämän tutkimusryhmän innostavaan ja monialaiseen tiimiin, mutta työskentelen myös ajoittain osana Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämisyksikön Juvenian luovaa asiantuntijayhteisöä. Olen koulutukseltani elinikäisen oppimisen tematiikkaan kiinnittynyt kasvatustieteen maisteri sekä terveyden edistämisen laaja-alaisen orientaation omaava liikuntatieteen maisteri.

International House Kouvola– hanke (ESR) sijoittuu Uudistuvan työelämän tutkimusryhmän alaisuuteen. Hankkeen tavoitteena on luoda innovatiivinen ja yhteistoimijoiden asiantuntijuudesta muodostuva International House Kouvola yhteispalvelu, joka tarjoaa systematisoitua, sujuvaa ja oikea-aikaista palvelua maahanmuuttaneille ihmisille Kouvolan alueella. Hankkeen tavoitteena on rakentaa uudenlainen toimintamalli, joka perustuu synergisoituun allianssimalliin.

KymiUnited: Museot maahanmuuttajien osallisuuden edistäjinä Kymenlaaksossa hanke (ESR) sijoittuu Juvenian alaisuuteen. Hankkeen  tavoitteena on edistää nuorten aikuisten maahanmuuttajien osallisuutta ja pärjäävyyttä sekä aktiivisen, monipaikkaisen identiteetin kehittymistä museotoiminnan kautta inklusiivisin, kulttuurisin menetelmin.

#yhteiskehittäminen #dialogisuus  #kestävätulevaisuus #monimuotoinentyöelämä

Tiina Aho
Projektipäällikkö
+358504127829
Tiina.Aho@xamk.fi
Sosiaalinen media