Euroopan unionin osarahoittama Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Peltomaisemassa lähikuva koneesta, jonka hihnalla on vasta nostettuja porkkanoita.

Etelä-Savon luomu esille

EU:n paras luomualue 2024!

Hanke yhdistää Etelä-Savon luomutuottajat, kaupat ja ruokapalvelut yhdessä työstämään viestintämateriaalia ja viestimään kuluttajille paikallisen luomutuotannon esille nostamiseksi.

Yhteistyötä koko ruokaketjuun.

Tuuppaamalla luomutietoisuutta

Hankkeen konkreettisina tavoitteina ovat luomun markkinointiosaamisen ja kuluttajatietoisuuden lisääminen, uusien digitaalisten markkinointikanavien käytön edistäminen, paikallisen luomun tunnettuuden ja kiinnostavuuden kasvattaminen.

Luomun kuluttajaviestinnässä hyödynnetään tuuppausta: esillepano- ja myymälämateriaalia, kuten lattiatarroja ja hyllytarroja, sekä tuotesijoittelua.

Kuluttajat tunnistavat paikallisen luomutuotteen.

Hankkeen tuloksena paikallisten luomutuotteiden kysyntä on kasvanut ja tuotteet näkyvät ruokapalveluissa. Eteläsavolaiset ruokaketjun toimijat ja kuluttajat tietävät Etelä-Savon saaneen EU:n paras luomualue 2024 -palkinnon.

Etelä-Savoon kohdennettua luomun viestintämateriaalia (sloganit, hyllyvipat, hintakehykset) on kaikkien saatavissa hankkeen sivuilta. Paikallista luomutuotetta osoittavat hyllyvipat ja/tai hintakehykset ovat jatkuvassa käytössä, 6-10 kaupan toimipisteessä.

Etelä-Savo – EU:n paras luomualue 2024!

Etelä-Savo valittiin EU:n parhaaksi luomualueeksi 2024 EU Organic Awards -kilpailussa 23.9.2024. Hakemuksen myötä nousi esille Etelä-Savo rooli luomutuotannon pioneerialueena sekä maakunnan laaja ja pitkäjänteinen, yli 40 vuotta kestänyt, yhteistyö luomutuotannon edistämisessä. Tätä menestyksellistä yhteistyötä korostettiin myös EU:n palkintoperusteluissa.

Etelä-Savon luomutuotannon kehityskaari ja nykytila ansaitsee enemmän julkista näkyvyyttä erityisesti kuluttajasektorilla. EU Organic Awards 2024 -voittajalogon käyttö sellaisenaan on säänneltyä. Logoa ei voi käyttää luomutuottajien, ruokapalvelujen tai kaupan viestinnässä. Yhteinen näkyminen palkitsemisesta arvostetussa kilpailussa olisi kuitenkin äärimmäisen tärkeää ja lisäisi kuluttajien kiinnostusta luomuun ja siten tutustuttaisi kuluttajat paikallisiin luomutuotteisiin. Näkyvyys osaltaan myös lisäisi luomutuottajien liiketoimintaa.


Kuvassa vihreäpohjainen kuva, jossa valkoisina pisteinä lehden reunaviivat. Tekstit EU Organic AWARDS WINNER 2024 ja alhaakka sini-keltainen EU:n lippu, josta lähtee lehtivanat kohti kuvan keskustaa.
Ohita upotus:
Ole hyvä ja hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.

Hankkeen keskeiset toimenpiteet

TP1. Viestintä, toimintaryhmien kokoaminen ja tehtävät (2-3/2025)

Hanke viestii laajasti Etelä-Savon valinnasta EU:n parhaaksi luomualueeksi vuonna 2024, tiedottaa hankkeen käynnistymisestä ja hakee luomuyrittäjiä ja ruokapalveluja ja vähittäiskauppoja sekä tarpeen mukaan muita toimijoita mukaan hankkeen toimenpiteiden tarkempaan suunnitteluun (toimintaryhmät).

Toimintaryhmät ja tehtävät:

  1. Luomutuottajat ja kehittäjät: tehtävänä Etelä-Savon luomutuotannon yhteisten markkinointiviestien kokoaminen 1-2 työpajassa.
  2. Kaupan ala ja ruokapalvelut: tehtävänä sopia yhteisistä luomukampanja-ajoista ja käytänteistä.

TP2. Digitaalisten markkinointikanavien käyttöönotto viestinnässä (2-9/2025)

  1. Yritysten sparraus digitaalisten kanavien (verkkosivut, hakusanoptimoidut tekstit, some) käyttöön: webinaarit / työpajat kanavista ja niiden hyödyntämisestä vastuullisuuden ja ympäristöystävällisyyden markkinoinnissa, 2-3 tilaisuutta sekä 1-2 pilotoinnin jälkeen, jolloin voidaan tuoda esille pilotoinnin aikaisen viestinnän toteutusta vaikutuksia.
  2. Tiedotus luomuun ja lähiruokaan liittyvistä hakemistoista, ml. valtakunnallinen Aitoja Makuja -hakemisto.

TP3. Luomun kuluttajaviestintä Etelä-Savossa (2–10/2025)

  1. kampanja-aikojen ja materiaalien suunnittelu (graafikko ostopalveluna)
  2. pilotointien koordinointi ja palautteen kerääminen
  3. päättäjävierailujen järjestäminen, 2 ryhmää, noin 15 henkilöä/ryhmä

TP4. Tulosten levittäminen ja hankkeen päättäminen

Hanke viestii toiminnasta ja tuloksista aktiivisesti jo hankkeen aikana ja kokoaa hankkeessa työstetyt viestintämateriaalit hankkeen sivuille vapaasti käytettäväksi. Tulosten levittämisessä tehdään yhteistyötä Järvi-Suomen alueen ja valtakunnallisten toimijoiden kanssa.

Hankkeen projektipäällikkönä toimii Taina Harmoinen, taina.harmoinen@xamk.fi ja projektityöntekijänä, anna.puustinen(at)xamk.fi.

Hankkeen tapahtumat

Hankkeen koulutustilaisuuksien aineistoja

Digimarkkinointikanavat 23.4.2025 webinaarin materiaalit ja tallenne

Hankkeen esittely, Taina Harmoinen

Digitaaliset markkinointikanavat, Antti Leino

Katso webinaarin tallenne.

Digitaaliset markkinointikanavat -työpaja 6.11.2025

Digitaalinen markkinointi

Sosiaalinen media – näy siellä missä asiakkaasi ovat 

Sosiaalinen media tarjoaa luomuyrittäjille mahdollisuuden kertoa tarinaa, rakentaa brändiä ja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Oikein käytettynä sosiaalinen media voi olla tehokas ja edullinen kanava markkinoinnille.

1. Miten valita oikea kanava?

Sosiaalisen median kanavia on paljon erilaisia, joten voi aluksi tuntua vaikealta päättää, mitä kanavaa alkaa käyttämään. Miten siis oikean kanavan pystyy valitsemaan? Instagram on hyvä kanava, jos haluat tuoda enemmän esille tuotteidesi visualisuutta. Facebook taas toimii hyvin paikallisten tapahtumien ja yhteisöjen tavoittamiseen. Jos uskallat, TikTok on erinomainen nuoremman yleisön saavuttamiseen.

2. Sisällön ideointi ja aikataulutus

Säännöllisyys on sosiaalisessa mediassa tärkeää. Voit aloittaa sillä, että teet yksinkertaisen julkaisusuunnitelman: esimerkiksi yksi postaus viikossa, missä kerrot jotain tuotteestasi, omasta arjestasi tai nostat esille asiakaspalautteita. Kuvien ja videoiden aitous on tärkeämpää kuin täydellisyys.

3. Erilaisen sisällön rooli

Miksi sisältöä kannattaa sosiaaliseen mediaan tehdä? Sosiaalisessa mediassa voit sisällölläsi edistää myyntiä ja tehdä myyntiä. Voit postata tutoriaaleja siitä, miten tuotteitasi käytetään, hakea vuorovaikutusta ja viestitellä asiakkaidesi kanssa. Sosiaalisesta mediasta on moneksi!

Vinkki: Hyödynnä kulisseja sisällössäsi.

Verkkosivut – digitaalinen kotipesä

Verkkosivut ovat yrityksen digitaalinen käyntikortti. Ne tarjoavat asiakkaille tietoa tuotteista, toiminnasta ja yhteystiedoista. Verkkosivut ovat usein ensimmäinen kosketuspinta yritykseen, sen toimintaan ja tuotteisiin.

  1. Miksi verkkosivut?

Ennen verkkosivujen rakentamista on syytä määritellä itselleen ja yritykselleen syy sille, mikä verkkosivujen rooli on. Onko verkkosivujen rooli myyntimiehen rooli? Toimiiko verkkosivut kuin asiakaspalvelija? Haluatko, että verkkosivut tukevat brändin rakentamisessa? Minkälaisia asiakkaita verkkosivut vetävät puoleensa? Nämä asiat on hyvä selvittää, jotta verkkosivut palvelisivat teidän tarpeitanne ja asiakkaitanne parhaiten.

2. Mitä tietoa sivulla tulisi olla?

Verkkosivuilla olisi hyvä olla selkeä etusivu, jossa kerrot kuka olet ja mitä tarjoat. Se on usein ensimmäinen sivu, jonka asiakkaat näkevät. Etusivulta olisi hyvä olla suorat linkitykset tuotesivuille, yhteystiedoille ja mahdolliseen verkkokauppaan. Jos et myy itse verkossa tuotteitasi, voit ohjeistaa asiakkaita siihen, miten sinulta voi tuotteet ostaa.

3. Hakukoneystävällisyys ja käytettävyys

Käytä avainsanoja verkkosivuillasi, joita asiakkaasi saattavat käyttää sinua etsiessään. Avainsanoja kannattaa olla useita ja niiden olla tarkkoja. Esimerkiksi ”luomuhunaja Mikkelistä” tai ”pientilan luomuliha”. Kuvia käyttäessäsi lisää niihin alt-tekstit ja varmista että sivusi latautuvat nopeasti, sillä se auttaa näkyvyyteen.

Vinkki: Testaa sivujasi mobiililaitteilla. Suurin osa ihmisistä käyttää puhelinta selaamiseen.

Sähköpostimainonta – ota yhteyttä asiakkaisiin

Sähköposti on henkilökohtainen ja tehokas tapa pitää asiakkaisiin yhteyttä. Uutiskirjeet voivat tuoda lisämyynitä, vahvistaa asiakassuhteita ja ohjata liikennettä verkkosivuille.

  1. Miten kerätä sähköpostilistaa?

Kerää sähköpostiosoitteita tapahtumissa, verkkosivujen kautta tai somessa. Muista pyytää lupa viestintään! Voit käyttää viestinnän apuna maksuttomia työkaluja kuten Mailchimp.

2. Hyvän sähköpostin rakenne

Hyvään sähköpostiin kuuluu selkeä otsikko, missä oleellisin sisältö on niputettu relevantilla tavalla, lyhyt teksti, kuva ja toimintakehotus (esim. ”tilaa nyt”). Sähköpostin sisältö voi olla jokin sesonkituote, kutsu tapahtumaan tai kurkistus kulissien taakse.

Vinkki: Lähetä uutiskirje säännöllisesti keskittyen pelkän myynnin lisäksi vinkkeihin, resepteihin ja tarinoihin.

Google – tee itsesi löydettäväksi

Kun potentiaalinen asiakas etsii luomutuotteita, hän aloittaa usein Googlettamalla. Tällöin näkyvyys hakutuloksissa ja kartoilla voi ratkaista sen, että päätyykö asiakas juuri sinun yrityksesi tarjoamien tuotteiden pariin.

  1. Business profiilin luominen

Luo yrityksellesi profiili, mihin lisäät aukioloajat, yhteystiedot, kuvia ja lyhyt kuvaus yrityksen toiminnasta. Asiakkaat voivat jättää arvosteluja, jotka lisäävät luottamusta.

2. Hakukoneoptimoinnin perusteet

Käytä verkkosivuilla avainsanoja, jotka liittyvät tuotteisiisi ja sijaintiisi. Kirjoita blogitekstejä tai päivitä verkkosivujen sisältö, missä käsittelet sesonkia, tuotantoa tai vaikka asiakastarinoita. Nämä voivat parantaa näkyvyyttäsi.

3. Avainsanat – millä sanoilla haluat näkyä

Löytämällä oikeat avainsanat, mitä upotat verkkosivuillesi, voit edistää näkyvyyttäsi Googlen hakukoneessa. Asiakkaat käyttävät omissa hauissaan tiettyjä sanoja löytääkseen yrityksesi. Voit tehdä pientä tutkimustyötä, jonka avulla selvität mitä avainsanoja asiakkaat käyttävät. Voit tämän perusteella laatia itse avainsanat, joilla näkyvyytesi lisääntyisi.

Vinkki: Kannusta asiakkaitasi jättämään arvosteluja, sillä ne vaikuttavat hakutuloksiin.

Hankkeen tuottama markkinointimateriaali

Etelä-Savon luomun markkinointisloganit

Elämänmakuista – Euroopan parasta luomua Etelä-Savosta

Hyvvee Etelä-Savosta – Euroopan parasta luomua

Luomuhyvvee meijän pelloilta Etelä-Savosta

Maista luomu – Hyvvee on Etelä-Savosta!

Etelä-Savo – paras luomualue EU:ssa

Elämänmakuista Etelä-Savosta – EU:n parasta luomua

Tulostettavat markkinointimateriaalit

Luomupalkintojuliste

Okran värinen kuva, jossa keskellä Etelä-Savon maakunnan kartta ja Suomen kartta. Ylhäällä EU:n voittologo ja keskellä teksti Etelä-Savo EU:n paras luomualue 2024. Alareunassa hanketiedot.
Information South Savo is the EU's best organic region 2024.

Etelä-Savon luomupalkinnosta kertova juliste suomeksi ja englanniksi. Lataa julistetiedosto tästä ja tulosta itse.

Tallenna julistetiedosto tästä itsellesi.

Julisteita on saatavissa A4, A3 ja A2 -kokoisina. Voit tilata julisteen laittamalla viestin hankkeen projektipäällikkö Taina Harmoiselle, taina.harmoinen(at)xamk.fi

Täytettävät ja tulostettavat lomakepohjat

Kelta-oranssireunainen kuva paperista, jossa keskellä valkoinen tila. Alalaidassa logoja. Yläreunassa valmiina tekstiä.

Luomun eri markkinointisloganeilla on suunniteltu tulostettavat A4-kokoiset word-pohjat. Pohjaan on helppo tayttää haluamansa tekstit. Se sopii esimerkiksi hinnastoksi, tuotetietouden kertomiseen, suoramyynnin aukioloaikojen kertomiseen tms.

Tallenna tästä mieluisalla sloganilla varustettu A4-pohja:

Elämänmakuista- Euroopan parasta luomua Etelä-Savosta

Elämänmakuista Etelä-Savosta – EU:n parasta luomua

Etelä-Savo – Paras luomualue EU:ssa

Hyvvee Etelä-Savosta – Euroopan parasta luomua

Luomuhyvvee meijän pelloilta Etelä-Savosta

Maista luomu – hyvvee on Etelä-Savosta

Someen tehdyt materiaalit

Luomupalkintomainos

Okrankeltainen kuvat, jossa piirroskuvat Suomen ja Etelä-Savon kartoista sekä tekstinä Etelä-Savo EU:n paras luomualue 2024.

Etelä-Savon kuluttajille, erityisesti vapaa-ajanasukkaille ja matkailijoille, viestittiin maakunnan luomutuotannosta meta-kampanjalla (fb ja ig) 4.7.-31.8.2025. Kampanja tavoitti 145 000 käyttäjää.

Kelta-oransii kuva, joka on jaettu ruutuihin. Jokaisessa ruudussa on luomuun liittyvä informaatio. Kuvan alalaidassa on logoja.

Etelä-Savon ruokapalvelujen luomuruokakampanjasta tiedotettiin meta-kampanjalla (fb ja ig) 17.-26.9.2025. Kampanja tavoitti 34 000 somen käyttäjää.

Profiilikehys

Keltainen kuva, jossa keskellä ympyrässä peltokuva. Ympyrän reunassa tekstit Tuotamme luomua Etelä-Savossa.

Sosiaalisen median kanavia varten on tehty Tuotamme luomua Etelä-Savossa -profiilikehys. Kehystä voivat käyttää kaikki Etelä-Savon luomutuottajat.

Profiilikehys on tehty canva-ohjelman ilmaisversiolla. Keskellä olevan kuvan paikalle voi laittaa haluamansa profiilikuvan. Kun kuvan siirtää taakse, niin se tulee oikein näkyviin.

Tässä linkki tiedostoon: https://www.canva.com/design/DAGr5HpIe_4/9yGtc0TC_KA8Mz6N9SoDHw/edit

Canvassa kannattaa linkityksen jälkeen tehdä aineistosta itselleen oma malli näin:
Tiedosto > Laadi kopio : nimeä tiedosto uudestaan
Kun kopio on ok, siirrä se omaan kansioon:
Tiedosto > Siirrä kansioon ja valitse oma kansio.

Kauppoihin tehdyt materiaalit

Kauppoihin on teetätetty isoja pahvisia Etelä-Savon saamasta EU:n luomupalkinnosta kertovia mainoksia (koko 60 x 190 cm). Lisäksi on painatettu Elämänmakuista – Euroopan parasta luomua Etelä-Savosta -sloganilla varustettuja hyllyvippoja ja hintakehyksiä perinteisiin ja digi-hintalappuihin.

Kaupan vihannesosastolta kuva, jossa vihanneshyllyn päässä keltainen korkea mainos. Mainoksessa tekstiä ja logoja.
Hyllyllä kolme eri väristä pussia. Niiden edessä on kelta-oranssi ns. hyllyvippa, joka on kiinnitetty ylemmän hyllyn alalaitaan.
Kuva kaupan hyllystä, jossa osassa hintakehyksiä on lisämateriaalina okran värinen kehys ja teksti Elämänmakuista - Euroopan parasta luomua Etelä-Savosta.
Kuvassa iso pahvimainos ja sen vieressä hylly, jolla on pusseja.

Hankkeen englanninkieliset sivut

Tutustu tästä hankkeen englanninkielisiin sivuihin www.xamk.fi/promoteorganic

Vihreä suorkakaiteen muotoinen alue, jossa valkoisilla tähdillä rajattu lehden muoto. Sen yläpuolella teksti LUOMU.

Luomu Etelä-Savossa

Joka kymmenes eteläsavolainen viljelijä on luomutuottaja. Vuonna 2023 luomupeltoa oli 12 400 ha, joka on 18 % maakunnan peltoalasta. Suomen keskiarvo on 14 %. Luomujalosteita valmistettiin 23 yrityksessä ja jatkojalostusta tehtiin 15 maatilalla. Kun viljelijöiden määrään lisätään muut toimijat, kuten jalostajat ja siemenpakkaamot, on luomuvalvonnan piirissä 220 toimijaa.

Etelä-Savo on tunnettu erityisesti luomuvihannesviljelystä ja -maidontuotannosta. Vuonna 2023 oli luomukotieläintuotantoa 56 tilalla eli 30 % prosentilla tiloista. Alueen luomuporkkana-ala oli 29 %, sipulin 44 % ja kaalin 22 % koko Suomen luomupinta-aloista. Myös luomumansikan pinta-ala on merkittävä.  

Vuonna 2023 tehty kuluttajatutkimus kertoo, että 40 % eteläsavolaisista kuluttajista on halukas ostamaan luomutuotteita vähintään viikoittain. Etelä-Savossa on 11 ravintolaa, jotka ovat mukana Luomuravintolat-ohjelmassa tavoittelemassa 25 % luomuosuutta raaka-ainepohjassa.

Etelä-Savo on luomuvihannesten tuottaja.

Hankkeen tiedot

Hankkeen nimi:

Eväitä luomun esilletuontiin ja lisää liiketoimintaa

Hankkeen kesto: 1.1.–30.11.2025

Tiedot

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy
Vahvuusala: Kestävä hyvinvointi
Osaamiskärki: Vastuulliset ruokapalvelut
Vaikuttavuustavoite: Ympäristö ja kestävyys

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Etelä-Savon ELY-keskus, Euroopan unionin osarahoittama / EU:n maaseuturahoitus
Kokonaisbudjetti: 87 352 euroa
EU:n osuus kokonaisbudjetista: 37 561 euroa
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 87 352 euroa

Asiasanat

aluekehittäminen yritysyhteistyö
Vastuullista kuluttamista
Ilmastotekoja

Yhteystiedot

Puhelin
+358406625560
Sähköposti
Taina.Harmoinen@xamk.fi
Sosiaalinen media
Yksikkö
Vastuullisten ruokapalvelujen tutkimusyksikkö
Osoite
Patteristonkatu 3, 50100 Mikkeli

Työskentelen ruoka-alan kehittämistehtävissä. Ruokamatkailun kehittäminen ja Etelä-Savon ruokaklusterin perustaminen ovat keskeisiä työtehtäviäni. Toimin myös Etelä-Savon elintarvikealan kehittämisyhdistys Ekoneum ry:n toiminnanjohtajana.

Osaamiseni:

  • ruokamatkailu
  • Etelä-Savon ruoka-alan yritykset
  • ruoka-alan valtakunnalliset verkostot
  • strategiatyöskentely
  • viestintä
Taina Harmoinen
Tki-asiantuntija
+358406625560
Taina.Harmoinen@xamk.fi
Sosiaalinen media