Etelä-Savon luomu esille
EU:n paras luomualue 2024!
Hanke yhdistää Etelä-Savon luomutuottajat, kaupat ja ruokapalvelut yhdessä työstämään viestintämateriaalia ja viestimään kuluttajille paikallisen luomutuotannon esille nostamiseksi.
Yhteistyötä koko ruokaketjuun.
Tuuppaamalla luomutietoisuutta
Hankkeen konkreettisina tavoitteina ovat luomun markkinointiosaamisen ja kuluttajatietoisuuden lisääminen, uusien digitaalisten markkinointikanavien käytön edistäminen, paikallisen luomun tunnettuuden ja kiinnostavuuden kasvattaminen.
Luomun kuluttajaviestinnässä hyödynnetään tuuppausta: esillepano- ja myymälämateriaalia, kuten lattiatarroja ja hyllytarroja, sekä tuotesijoittelua.
Kuluttajat tunnistavat paikallisen luomutuotteen.
Hankkeen tuloksena paikallisten luomutuotteiden kysyntä on kasvanut ja tuotteet näkyvät ruokapalveluissa. Eteläsavolaiset ruokaketjun toimijat ja kuluttajat tietävät Etelä-Savon saaneen EU:n paras luomualue 2024 -palkinnon.
Etelä-Savoon kohdennettua luomun viestintämateriaalia (sloganit, hyllyvipat, hintakehykset) on kaikkien saatavissa hankkeen sivuilta. Paikallista luomutuotetta osoittavat hyllyvipat ja/tai hintakehykset ovat jatkuvassa käytössä, 6-10 kaupan toimipisteessä.
Etelä-Savo – EU:n paras luomualue 2024!
Etelä-Savo valittiin EU:n parhaaksi luomualueeksi 2024 EU Organic Awards -kilpailussa 23.9.2024. Hakemuksen myötä nousi esille Etelä-Savo rooli luomutuotannon pioneerialueena sekä maakunnan laaja ja pitkäjänteinen, yli 40 vuotta kestänyt, yhteistyö luomutuotannon edistämisessä. Tätä menestyksellistä yhteistyötä korostettiin myös EU:n palkintoperusteluissa.
Etelä-Savon luomutuotannon kehityskaari ja nykytila ansaitsee enemmän julkista näkyvyyttä erityisesti kuluttajasektorilla. EU Organic Awards 2024 -voittajalogon käyttö sellaisenaan on säänneltyä. Logoa ei voi käyttää luomutuottajien, ruokapalvelujen tai kaupan viestinnässä. Yhteinen näkyminen palkitsemisesta arvostetussa kilpailussa olisi kuitenkin äärimmäisen tärkeää ja lisäisi kuluttajien kiinnostusta luomuun ja siten tutustuttaisi kuluttajat paikallisiin luomutuotteisiin. Näkyvyys osaltaan myös lisäisi luomutuottajien liiketoimintaa.

Hankkeen keskeiset toimenpiteet
TP1. Viestintä, toimintaryhmien kokoaminen ja tehtävät (2-3/2025)
Hanke viestii laajasti Etelä-Savon valinnasta EU:n parhaaksi luomualueeksi vuonna 2024, tiedottaa hankkeen käynnistymisestä ja hakee luomuyrittäjiä ja ruokapalveluja ja vähittäiskauppoja sekä tarpeen mukaan muita toimijoita mukaan hankkeen toimenpiteiden tarkempaan suunnitteluun (toimintaryhmät).
Toimintaryhmät ja tehtävät:
- Luomutuottajat ja kehittäjät: tehtävänä Etelä-Savon luomutuotannon yhteisten markkinointiviestien kokoaminen 1-2 työpajassa.
- Kaupan ala ja ruokapalvelut: tehtävänä sopia yhteisistä luomukampanja-ajoista ja käytänteistä.
TP2. Digitaalisten markkinointikanavien käyttöönotto viestinnässä (2-9/2025)
- Yritysten sparraus digitaalisten kanavien (verkkosivut, hakusanoptimoidut tekstit, some) käyttöön: webinaarit / työpajat kanavista ja niiden hyödyntämisestä vastuullisuuden ja ympäristöystävällisyyden markkinoinnissa, 2-3 tilaisuutta sekä 1-2 pilotoinnin jälkeen, jolloin voidaan tuoda esille pilotoinnin aikaisen viestinnän toteutusta vaikutuksia.
- Tiedotus luomuun ja lähiruokaan liittyvistä hakemistoista, ml. valtakunnallinen Aitoja Makuja -hakemisto.
TP3. Luomun kuluttajaviestintä Etelä-Savossa (2–10/2025)
- kampanja-aikojen ja materiaalien suunnittelu (graafikko ostopalveluna)
- pilotointien koordinointi ja palautteen kerääminen
- päättäjävierailujen järjestäminen, 2 ryhmää, noin 15 henkilöä/ryhmä
TP4. Tulosten levittäminen ja hankkeen päättäminen
Hanke viestii toiminnasta ja tuloksista aktiivisesti jo hankkeen aikana ja kokoaa hankkeessa työstetyt viestintämateriaalit hankkeen sivuille vapaasti käytettäväksi. Tulosten levittämisessä tehdään yhteistyötä Järvi-Suomen alueen ja valtakunnallisten toimijoiden kanssa.
Hankkeen projektipäällikkönä toimii Taina Harmoinen, taina.harmoinen@xamk.fi ja projektityöntekijänä, anna.puustinen(at)xamk.fi.
Hankkeen tapahtumat
Digitaaliset markkinointikanavat 23.4. webinaari
Digitaaliset markkinointikanavat -työpaja
Suoramyynnin solmut -työpaja
Hankkeen koulutustilaisuuksien aineistoja
Digimarkkinointikanavat 23.4.2025 webinaarin materiaalit ja tallenne
Hankkeen esittely, Taina Harmoinen
Digitaaliset markkinointikanavat, Antti Leino
Digitaaliset markkinointikanavat -työpaja 6.11.2025
Digitaalinen markkinointi
Sosiaalinen media – näy siellä missä asiakkaasi ovat
Sosiaalinen media tarjoaa luomuyrittäjille mahdollisuuden kertoa tarinaa, rakentaa brändiä ja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Oikein käytettynä sosiaalinen media voi olla tehokas ja edullinen kanava markkinoinnille.
1. Miten valita oikea kanava?
Sosiaalisen median kanavia on paljon erilaisia, joten voi aluksi tuntua vaikealta päättää, mitä kanavaa alkaa käyttämään. Miten siis oikean kanavan pystyy valitsemaan? Instagram on hyvä kanava, jos haluat tuoda enemmän esille tuotteidesi visualisuutta. Facebook taas toimii hyvin paikallisten tapahtumien ja yhteisöjen tavoittamiseen. Jos uskallat, TikTok on erinomainen nuoremman yleisön saavuttamiseen.
2. Sisällön ideointi ja aikataulutus
Säännöllisyys on sosiaalisessa mediassa tärkeää. Voit aloittaa sillä, että teet yksinkertaisen julkaisusuunnitelman: esimerkiksi yksi postaus viikossa, missä kerrot jotain tuotteestasi, omasta arjestasi tai nostat esille asiakaspalautteita. Kuvien ja videoiden aitous on tärkeämpää kuin täydellisyys.
3. Erilaisen sisällön rooli
Miksi sisältöä kannattaa sosiaaliseen mediaan tehdä? Sosiaalisessa mediassa voit sisällölläsi edistää myyntiä ja tehdä myyntiä. Voit postata tutoriaaleja siitä, miten tuotteitasi käytetään, hakea vuorovaikutusta ja viestitellä asiakkaidesi kanssa. Sosiaalisesta mediasta on moneksi!
Vinkki: Hyödynnä kulisseja sisällössäsi.
Verkkosivut – digitaalinen kotipesä
Verkkosivut ovat yrityksen digitaalinen käyntikortti. Ne tarjoavat asiakkaille tietoa tuotteista, toiminnasta ja yhteystiedoista. Verkkosivut ovat usein ensimmäinen kosketuspinta yritykseen, sen toimintaan ja tuotteisiin.
- Miksi verkkosivut?
Ennen verkkosivujen rakentamista on syytä määritellä itselleen ja yritykselleen syy sille, mikä verkkosivujen rooli on. Onko verkkosivujen rooli myyntimiehen rooli? Toimiiko verkkosivut kuin asiakaspalvelija? Haluatko, että verkkosivut tukevat brändin rakentamisessa? Minkälaisia asiakkaita verkkosivut vetävät puoleensa? Nämä asiat on hyvä selvittää, jotta verkkosivut palvelisivat teidän tarpeitanne ja asiakkaitanne parhaiten.
2. Mitä tietoa sivulla tulisi olla?
Verkkosivuilla olisi hyvä olla selkeä etusivu, jossa kerrot kuka olet ja mitä tarjoat. Se on usein ensimmäinen sivu, jonka asiakkaat näkevät. Etusivulta olisi hyvä olla suorat linkitykset tuotesivuille, yhteystiedoille ja mahdolliseen verkkokauppaan. Jos et myy itse verkossa tuotteitasi, voit ohjeistaa asiakkaita siihen, miten sinulta voi tuotteet ostaa.
3. Hakukoneystävällisyys ja käytettävyys
Käytä avainsanoja verkkosivuillasi, joita asiakkaasi saattavat käyttää sinua etsiessään. Avainsanoja kannattaa olla useita ja niiden olla tarkkoja. Esimerkiksi ”luomuhunaja Mikkelistä” tai ”pientilan luomuliha”. Kuvia käyttäessäsi lisää niihin alt-tekstit ja varmista että sivusi latautuvat nopeasti, sillä se auttaa näkyvyyteen.
Vinkki: Testaa sivujasi mobiililaitteilla. Suurin osa ihmisistä käyttää puhelinta selaamiseen.
Sähköpostimainonta – ota yhteyttä asiakkaisiin
Sähköposti on henkilökohtainen ja tehokas tapa pitää asiakkaisiin yhteyttä. Uutiskirjeet voivat tuoda lisämyynitä, vahvistaa asiakassuhteita ja ohjata liikennettä verkkosivuille.
- Miten kerätä sähköpostilistaa?
Kerää sähköpostiosoitteita tapahtumissa, verkkosivujen kautta tai somessa. Muista pyytää lupa viestintään! Voit käyttää viestinnän apuna maksuttomia työkaluja kuten Mailchimp.
2. Hyvän sähköpostin rakenne
Hyvään sähköpostiin kuuluu selkeä otsikko, missä oleellisin sisältö on niputettu relevantilla tavalla, lyhyt teksti, kuva ja toimintakehotus (esim. ”tilaa nyt”). Sähköpostin sisältö voi olla jokin sesonkituote, kutsu tapahtumaan tai kurkistus kulissien taakse.
Vinkki: Lähetä uutiskirje säännöllisesti keskittyen pelkän myynnin lisäksi vinkkeihin, resepteihin ja tarinoihin.
Google – tee itsesi löydettäväksi
Kun potentiaalinen asiakas etsii luomutuotteita, hän aloittaa usein Googlettamalla. Tällöin näkyvyys hakutuloksissa ja kartoilla voi ratkaista sen, että päätyykö asiakas juuri sinun yrityksesi tarjoamien tuotteiden pariin.
- Business profiilin luominen
Luo yrityksellesi profiili, mihin lisäät aukioloajat, yhteystiedot, kuvia ja lyhyt kuvaus yrityksen toiminnasta. Asiakkaat voivat jättää arvosteluja, jotka lisäävät luottamusta.
2. Hakukoneoptimoinnin perusteet
Käytä verkkosivuilla avainsanoja, jotka liittyvät tuotteisiisi ja sijaintiisi. Kirjoita blogitekstejä tai päivitä verkkosivujen sisältö, missä käsittelet sesonkia, tuotantoa tai vaikka asiakastarinoita. Nämä voivat parantaa näkyvyyttäsi.
3. Avainsanat – millä sanoilla haluat näkyä
Löytämällä oikeat avainsanat, mitä upotat verkkosivuillesi, voit edistää näkyvyyttäsi Googlen hakukoneessa. Asiakkaat käyttävät omissa hauissaan tiettyjä sanoja löytääkseen yrityksesi. Voit tehdä pientä tutkimustyötä, jonka avulla selvität mitä avainsanoja asiakkaat käyttävät. Voit tämän perusteella laatia itse avainsanat, joilla näkyvyytesi lisääntyisi.
Vinkki: Kannusta asiakkaitasi jättämään arvosteluja, sillä ne vaikuttavat hakutuloksiin.
Hankkeen tuottama markkinointimateriaali
Etelä-Savon luomun markkinointisloganit
Elämänmakuista – Euroopan parasta luomua Etelä-Savosta
Hyvvee Etelä-Savosta – Euroopan parasta luomua
Luomuhyvvee meijän pelloilta Etelä-Savosta
Maista luomu – Hyvvee on Etelä-Savosta!
Etelä-Savo – paras luomualue EU:ssa
Elämänmakuista Etelä-Savosta – EU:n parasta luomua
Tulostettavat markkinointimateriaalit
Luomupalkintojuliste


Etelä-Savon luomupalkinnosta kertova juliste suomeksi ja englanniksi. Lataa julistetiedosto tästä ja tulosta itse.
Tallenna julistetiedosto tästä itsellesi.
Julisteita on saatavissa A4, A3 ja A2 -kokoisina. Voit tilata julisteen laittamalla viestin hankkeen projektipäällikkö Taina Harmoiselle, taina.harmoinen(at)xamk.fi
Täytettävät ja tulostettavat lomakepohjat
Luomun eri markkinointisloganeilla on suunniteltu tulostettavat A4-kokoiset word-pohjat. Pohjaan on helppo tayttää haluamansa tekstit. Se sopii esimerkiksi hinnastoksi, tuotetietouden kertomiseen, suoramyynnin aukioloaikojen kertomiseen tms.
Tallenna tästä mieluisalla sloganilla varustettu A4-pohja:
Elämänmakuista- Euroopan parasta luomua Etelä-Savosta
Elämänmakuista Etelä-Savosta – EU:n parasta luomua
Etelä-Savo – Paras luomualue EU:ssa
Hyvvee Etelä-Savosta – Euroopan parasta luomua
Someen tehdyt materiaalit
Luomupalkintomainos

Etelä-Savon kuluttajille, erityisesti vapaa-ajanasukkaille ja matkailijoille, viestittiin maakunnan luomutuotannosta meta-kampanjalla (fb ja ig) 4.7.-31.8.2025. Kampanja tavoitti 145 000 käyttäjää.

Etelä-Savon ruokapalvelujen luomuruokakampanjasta tiedotettiin meta-kampanjalla (fb ja ig) 17.-26.9.2025. Kampanja tavoitti 34 000 somen käyttäjää.
Profiilikehys

Sosiaalisen median kanavia varten on tehty Tuotamme luomua Etelä-Savossa -profiilikehys. Kehystä voivat käyttää kaikki Etelä-Savon luomutuottajat.
Profiilikehys on tehty canva-ohjelman ilmaisversiolla. Keskellä olevan kuvan paikalle voi laittaa haluamansa profiilikuvan. Kun kuvan siirtää taakse, niin se tulee oikein näkyviin.
Tässä linkki tiedostoon: https://www.canva.com/design/DAGr5HpIe_4/9yGtc0TC_KA8Mz6N9SoDHw/edit
Canvassa kannattaa linkityksen jälkeen tehdä aineistosta itselleen oma malli näin:
Tiedosto > Laadi kopio : nimeä tiedosto uudestaan
Kun kopio on ok, siirrä se omaan kansioon:
Tiedosto > Siirrä kansioon ja valitse oma kansio.
Kauppoihin tehdyt materiaalit
Kauppoihin on teetätetty isoja pahvisia Etelä-Savon saamasta EU:n luomupalkinnosta kertovia mainoksia (koko 60 x 190 cm). Lisäksi on painatettu Elämänmakuista – Euroopan parasta luomua Etelä-Savosta -sloganilla varustettuja hyllyvippoja ja hintakehyksiä perinteisiin ja digi-hintalappuihin.




Hankkeen englanninkieliset sivut
Tutustu tästä hankkeen englanninkielisiin sivuihin www.xamk.fi/promoteorganic

Luomu Etelä-Savossa
Joka kymmenes eteläsavolainen viljelijä on luomutuottaja. Vuonna 2023 luomupeltoa oli 12 400 ha, joka on 18 % maakunnan peltoalasta. Suomen keskiarvo on 14 %. Luomujalosteita valmistettiin 23 yrityksessä ja jatkojalostusta tehtiin 15 maatilalla. Kun viljelijöiden määrään lisätään muut toimijat, kuten jalostajat ja siemenpakkaamot, on luomuvalvonnan piirissä 220 toimijaa.
Etelä-Savo on tunnettu erityisesti luomuvihannesviljelystä ja -maidontuotannosta. Vuonna 2023 oli luomukotieläintuotantoa 56 tilalla eli 30 % prosentilla tiloista. Alueen luomuporkkana-ala oli 29 %, sipulin 44 % ja kaalin 22 % koko Suomen luomupinta-aloista. Myös luomumansikan pinta-ala on merkittävä.
Vuonna 2023 tehty kuluttajatutkimus kertoo, että 40 % eteläsavolaisista kuluttajista on halukas ostamaan luomutuotteita vähintään viikoittain. Etelä-Savossa on 11 ravintolaa, jotka ovat mukana Luomuravintolat-ohjelmassa tavoittelemassa 25 % luomuosuutta raaka-ainepohjassa.
Etelä-Savo on luomuvihannesten tuottaja.
Elämänmakuista luomua Etelä-Savosta – Euroopan parhaalta luomualueelta
Yli 7 000 luomuisaa lounasta EU:n luomupäivänä 23.9.
Etelä-Savo loistaa edelläkävijänä – yli 7000 nuorta herkuttelee luomulla 23.9.
Näin saat digimarkkinoinnin toimimaan – muista nämä neljä asiaa
Hankkeen tiedot
Eväitä luomun esilletuontiin ja lisää liiketoimintaa
Tiedot
Budjetti
Asiasanat