


Etelä-Savon luomu esille
EU:n paras luomualue 2024!
Hanke yhdistää Etelä-Savon luomutuottajat, kaupat ja ruokapalvelut yhdessä työstämään viestintämateriaalia ja viestimään kuluttajille paikallisen luomutuotannon esille nostamiseksi.
Yhteistyötä koko ruokaketjuun.
Tuuppaamalla luomutietoisuutta
Hankkeen konkreettisina tavoitteina ovat luomun markkinointiosaamisen ja kuluttajatietoisuuden lisääminen, uusien digitaalisten markkinointikanavien käytön edistäminen, paikallisen luomun tunnettuuden ja kiinnostavuuden kasvattaminen.
Luomun kuluttajaviestinnässä hyödynnetään tuuppausta: esillepano- ja myymälämateriaalia, kuten lattiatarroja ja hyllytarroja, sekä tuotesijoittelua.
Kuluttajat tunnistavat paikallisen luomutuotteen.
Hankkeen tuloksena paikallisten luomutuotteiden kysyntä on kasvanut ja tuotteet näkyvät ruokapalveluissa. Eteläsavolaiset ruokaketjun toimijat ja kuluttajat tietävät Etelä-Savon saaneen EU:n paras luomualue 2024 -palkinnon.
Etelä-Savoon kohdennettua luomun viestintämateriaalia (sloganit, hyllyvipat, hintakehykset) on kaikkien saatavissa hankkeen sivuilta. Paikallista luomutuotetta osoittavat hyllyvipat ja/tai hintakehykset ovat jatkuvassa käytössä, 6-10 kaupan toimipisteessä.
Etelä-Savo – EU:n paras luomualue 2024!
Etelä-Savo valittiin EU:n parhaaksi luomualueeksi 2024 EU Organic Awards -kilpailussa 23.9.2024. Hakemuksen myötä nousi esille Etelä-Savo rooli luomutuotannon pioneerialueena sekä maakunnan laaja ja pitkäjänteinen, yli 40 vuotta kestänyt, yhteistyö luomutuotannon edistämisessä. Tätä menestyksellistä yhteistyötä korostettiin myös EU:n palkintoperusteluissa.
Etelä-Savon luomutuotannon kehityskaari ja nykytila ansaitsee enemmän julkista näkyvyyttä erityisesti kuluttajasektorilla. EU Organic Awards 2024 -voittajalogon käyttö sellaisenaan on säänneltyä. Logoa ei voi käyttää luomutuottajien, ruokapalvelujen tai kaupan viestinnässä. Yhteinen näkyminen palkitsemisesta arvostetussa kilpailussa olisi kuitenkin äärimmäisen tärkeää ja lisäisi kuluttajien kiinnostusta luomuun ja siten tutustuttaisi kuluttajat paikallisiin luomutuotteisiin. Näkyvyys osaltaan myös lisäisi luomutuottajien liiketoimintaa.

Hankkeen keskeiset toimenpiteet
TP1. Viestintä, toimintaryhmien kokoaminen ja tehtävät (2-3/2025)
Hanke viestii laajasti Etelä-Savon valinnasta EU:n parhaaksi luomualueeksi vuonna 2024, tiedottaa hankkeen käynnistymisestä ja hakee luomuyrittäjiä ja ruokapalveluja ja vähittäiskauppoja sekä tarpeen mukaan muita toimijoita mukaan hankkeen toimenpiteiden tarkempaan suunnitteluun (toimintaryhmät).
Toimintaryhmät ja tehtävät:
- Luomutuottajat ja kehittäjät: tehtävänä Etelä-Savon luomutuotannon yhteisten markkinointiviestien kokoaminen 1-2 työpajassa.
- Kaupan ala ja ruokapalvelut: tehtävänä sopia yhteisistä luomukampanja-ajoista ja käytänteistä.
TP2. Digitaalisten markkinointikanavien käyttöönotto viestinnässä (2-9/2025)
- Yritysten sparraus digitaalisten kanavien (verkkosivut, hakusanoptimoidut tekstit, some) käyttöön: webinaarit / työpajat kanavista ja niiden hyödyntämisestä vastuullisuuden ja ympäristöystävällisyyden markkinoinnissa, 2-3 tilaisuutta sekä 1-2 pilotoinnin jälkeen, jolloin voidaan tuoda esille pilotoinnin aikaisen viestinnän toteutusta vaikutuksia.
- Tiedotus luomuun ja lähiruokaan liittyvistä hakemistoista, ml. valtakunnallinen Aitoja Makuja -hakemisto.
TP3. Luomun kuluttajaviestintä Etelä-Savossa (2–10/2025)
- kampanja-aikojen ja materiaalien suunnittelu (graafikko ostopalveluna)
- pilotointien koordinointi ja palautteen kerääminen
- päättäjävierailujen järjestäminen, 2 ryhmää, noin 15 henkilöä/ryhmä
TP4. Tulosten levittäminen ja hankkeen päättäminen
Hanke viestii toiminnasta ja tuloksista aktiivisesti jo hankkeen aikana ja kokoaa hankkeessa työstetyt viestintämateriaalit hankkeen sivuille vapaasti käytettäväksi. Tulosten levittämisessä tehdään yhteistyötä Järvi-Suomen alueen ja valtakunnallisten toimijoiden kanssa.
Hankkeen projektipäällikkönä toimii Taina Harmoinen, taina.harmoinen@xamk.fi ja TKI-asiantuntijana Kaisa Voutila, kaisa.voutila(at)xamk.fi.
Haluatko tietoa hankkeen toimenpiteistä?
Ota yhteyttä taina.harmoinen(at)xamk.fi.
Tai laita yhteystietosi meille tällä lomakkeella.
Digitaalisten markkinointikanavien hyödyntämiseen liittyvä työpaja on siirretty järjestettäväksi elokuun loppupuolella.

Digitaaliset markkinointikanavat 23.4. webinaari
Hankkeen koulutustilaisuuksien aineistoja
Digimarkkinointikanavat 23.4.2025 webinaarin materiaalit ja tallenne
Hankkeen esittely, Taina Harmoinen
Digitaaliset markkinointikanavat, Antti Leino
Hankkeen tuottama markkinointimateriaali (päivitetään parhaillaan)
Etelä-Savon luomun markkinointisloganit
Elämänmakuista – Euroopan parasta luomua Etelä-Savosta
Hyvvee Etelä-Savosta – Euroopan parasta luomua
Luomuhyvvee meijän pelloilta Etelä-Savosta
Maista luomu – Hyvvee on Etelä-Savosta!
Etelä-Savo – paras luomualue EU:ssa
Elämänmakuista Etelä-Savosta – EU:n parasta luomua
Tulostettavat markkinointimateriaalit


Etelä-Savon luomupalkinnosta kertova juliste suomeksi ja englanniksi. Lataa julistetiedosto tästä ja tulosta itse.
Tallenna julistetiedosto tästä itsellesi.
Julisteita on saatavissa A4, A3 ja A2 -kokoisina. Voit tilata julisteen laittamalla viestin hankkeen projektipäällikkö Taina Harmoiselle, taina.harmoinen(at)xamk.fi

Luomun eri markkinointisloganeilla on suunniteltu tulostettavat A4-kokoiset word-pohjat. Pohjaan on helppo tayttää haluamansa tekstit. Se sopii esimerkiksi hinnastoksi, tuotetietouden kertomiseen, suoramyynnin aukioloaikojen kertomiseen tms.
Tallenna tästä mieluisalla sloganilla varustettu A4-pohja:
Elämänmakuista- Euroopan parasta luomua Etelä-Savosta
Elämänmakuista Etelä-Savosta – EU:n parasta luomua
Etelä-Savo – Paras luomualue EU:ssa
Hyvvee Etelä-Savosta – Euroopan parasta luomua
Kauppoihin tehdyt materiaalit
Kauppoihin on teetätetty isoja pahvisia Etelä-Savon saamasta EU:n luomupalkinnosta kertovia mainoksia (koko 60 x 190 cm). Lisäksi on painatettu Elämänmakuista – Euroopan parasta luomua Etelä-Savosta -sloganilla varustettuja hyllyvippoja ja hintakehyksiä perinteisiin ja digi-hintalappuihin.




Hankkeen englanninkieliset sivut
Tutustu tästä hankkeen englanninkielisiin sivuihin www.xamk.fi/promoteorganic

Luomu Etelä-Savossa
Joka kymmenes eteläsavolainen viljelijä on luomutuottaja. Vuonna 2023 luomupeltoa oli 12 400 ha, joka on 18 % maakunnan peltoalasta. Suomen keskiarvo on 14 %. Luomujalosteita valmistettiin 23 yrityksessä ja jatkojalostusta tehtiin 15 maatilalla. Kun viljelijöiden määrään lisätään muut toimijat, kuten jalostajat ja siemenpakkaamot, on luomuvalvonnan piirissä 220 toimijaa.
Etelä-Savo on tunnettu erityisesti luomuvihannesviljelystä ja -maidontuotannosta. Vuonna 2023 oli luomukotieläintuotantoa 56 tilalla eli 30 % prosentilla tiloista. Alueen luomuporkkana-ala oli 29 %, sipulin 44 % ja kaalin 22 % koko Suomen luomupinta-aloista. Myös luomumansikan pinta-ala on merkittävä.
Vuonna 2023 tehty kuluttajatutkimus kertoo, että 40 % eteläsavolaisista kuluttajista on halukas ostamaan luomutuotteita vähintään viikoittain. Etelä-Savossa on 11 ravintolaa, jotka ovat mukana Luomuravintolat-ohjelmassa tavoittelemassa 25 % luomuosuutta raaka-ainepohjassa.
Etelä-Savo on luomuvihannesten tuottaja.

Elämänmakuista luomua Etelä-Savosta – Euroopan parhaalta luomualueelta

Etelä-Savon maaseudun yrityksiä autetaan kehittämään unohtumattomia elämyksiä

Kotimainen ruoka tutuksi pelien kautta
Hankkeen tiedot
Eväitä luomun esilletuontiin ja lisää liiketoimintaa
Tiedot
Budjetti
Asiasanat

