Sähkömoottoripyörä
Sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriopiskelijat rakensivat opinnäytetyönään sähkömoottoripyörän.
Paras tapa tuntea huominen on luoda se itse.
Opiskelijat rakensivat sähkömoottoripyörän opinnäytetyönä
Sähkötekniikan insinööriopiskelijat rakensivat sähkömoottoripyörän opinnäytetyönään. Sähkömoottoripyörän rakentamisesta vastasivat Kalle Hellgren, Atte Marttinen ja Miikael Riuttaskorpi. Opettajana heitä ohjasi Teemu Manninen.
Lähtökohtana projektille oli moottorivikainen 600-kuutioinen Suzuki Bandit.
Tekniset tiedot
Vanha moottori on kokonaisuudessaan vaihdettu uuteen AC-20 -induktiomoottoriin, jonka maksimivirta on 650A, jolloin se tuottaa noin 48,5 kW tehon. Moottori vääntää jopa 111 Nm eli 5100 kierrokseen asti.
Moottorille virtaa antaa 812 kpl 1860-lithium-ion -akkuja. Akun kapasiteetti on 10 kWh. Jokaista sarjassa olevaa akkua ladataan ja valvotaan erikseen akunhallintajärjestelmällä.
Pyörän käyttösäse on noin 150 km. Omapaino on 204 kg.
Huippunopeus noin 250 km/h, ilmanvastus ja muut seikat huomioiden maantieajossa noin 160 km/h.
Sähkömoottoripyörään liittyvät opinnäytetyöt
Sähkömoottoripyörä suunniteltiin rakennettiin opinnäytetyönä. Tässä siihen liittyvät kolme opinnäytetyötä, jotka kaikki ovat vapaasti ladattavissa ja luettavissa.
- Hellgren, Kalle (2022): Sähkömoottoripyörämuunnos: akku ja akunhallintajärjestelmä
- Riuttaskorpi, Miikael (2022): Sähkömoottoripyörämuunnos: moottori, moottorinohjain ja sähköistys
- Marttinen, Atte (2022): Design and implementation of graphical user interface for electric motorcycle
Video sähkö- ja automaatiotekniikan insinöörikoulutuksesta
Videolla kerrotaan myös tästä sähkömoottoripyörästä.
Kuvia sähkömoottoripyörän rakentamisesta ja valmiista pyörästä messuilla
Tehopenkki sähkömoottoripyörälle opinnäytetyönä
Sähkö- ja automaatiotekniikan opiskelijat Santeri Filppu ja Riku Mustonen toteuttivat opinnäytetyönään inertiadynamometrin, eli tehopenkin, Xamkin sähkömoottoripyörälle. Laite mahdollistaa moottorin tehon ja vääntömomentin mittaamisen turvallisesti ilman tieliikennettä.
Inertiadynamometri-projektissa yhdistyivät mekaaninen suunnittelu, sähköasennus ja ohjelmointi, ja lopputuloksena syntyi opetuskäyttöön soveltuva mittauslaite, joka tuottaa tarkkoja ja visuaalisesti havainnollisia tuloksia.
Viimeisillä testiajoilla moottoripyörän huippuarvoiksi saatiin 48 kilowattia tehoa ja 240 Newtonmetriä vääntömomenttia. Nämä arvot saatiin, kun moottoripyörää kiihdytettiin välillä 0–160 kilometriä tunnissa.
Tutustu sähköalan AMK-koulutuksiin
Insinööri (AMK), sähkö- ja automaatiotekniikka
Insinööri (AMK), merenkulku, sähkövoimatekniikka
Insinööri (AMK), talo- ja automaatiotekniikka (LVISA)
Tutustu sähköalan YAMK-koulutuksiin
Sähkövoimatekniikka YAMK
Kestävän kehityksen teknologiat YAMK