Koulutuksen laajuus on 270 opintopistettä (op)
Merenkulun sähkövoimatekniikan insinööriopintojen rakenne koostuu seuraavista kokonaisuuksista:
- perusopinnot 42 op
- ammattiopinnot 100 op
- vapaasti valittavat opinnot 5 op
- ohjattu harjoittelu 108 op
- opinnäytetyö 15 op
Koulutus jakautuu kolmeen eri tasoon: Support- ja Operational-tasoihin sekä S1-sähköpätevyyteen vaadittaviin opintoihin. Support-tason opinnoissa saat valmiudet toimia aluksen koneosastolla käytännön miehistötehtävissä. Operational-tason ja S1:n opinnot valmistavat sinut työskentelemään laivan sähkömestarina päällystötehtävissä. S1 antaa korkeimman teoreettisen pätevyyden maapuolen sähkökäyttöihin.
Ensimmäisenä vuonna suoritat perustason turvallisuuskoulutuksen sekä miehistötason opinnot koneosastolla saadaksesi perusvalmiudet ohjattuun laivaharjoitteluun ensin vahtimiehenä (kone) ja myöhemmin laivan koneosastolla tai maissa sähköalan harjoitteluun.
Toisen, kolmannen ja neljännen opintovuoden aikana suoritat laivan sähkömestarin pätevyyteen ja maapuolen S1-sähköpätevyyteen oikeuttavat teoreettiset opinnot sekä merenkulun johtamis- ja turvallisuusopintoja. Osa kolmannesta lukuvuodesta ja neljäs, viimeinen vuosi koostuvat pääosin sähkö- ja automaatioalan syventävistä opinnoista sekä opinnäytetyöstä. Lisäksi tutkinnon ylittävinä opintoina voi suorittaa vahtikonemestarin pätevyyteen tarvittavat, noin 30 opintopisteen teoriaopinnot.
Kieliopinnot
Tärkeässä osassa merenkulun insinööritutkintoa ovat laajat kieliopinnot sekä hyvät kommunikointitaidot, sillä kansainvälinen kanssakäyminen eri yhteyksissä kuuluu alan arkipäivään. Hyvää kielitaitoa, erityisesti hyvää englannin kielen taitoa edellyttävät monet merenkulkuun liittyvät säädökset, tekniset asiakirjat sekä käyttö- ja huolto-ohjekirjat. Englanti on nykyään monien laivanvarustamojen ja meriklusterin yritysten työkieli.
Merenkulun sähkövoimatekniikan opinnot toteutetaan päiväopintoina, jotka sisältävät teoriaopintoja, käytännön harjoituksia ja simulaattorissa suoritettavia harjoituksia. Tämän lisäksi opinnot sisältävät paljon käytännön harjoittelua laivalla ja maaorganisaatioissa. Saat opiskeltaviin asioihin hyvät perustiedot, joita pääset toteuttamaan ja harjoittelemaan koululaivalla, simulaattoriympäristössä ja harjoittelujaksoilla kauppa-aluksilla ja maissa. Opetus tapahtuu pääasiassa Xamkin Kotkan kampuksella.
Harjoittelut
Opinnot sisältävät useita pitkiä harjoittelujaksoja kauppa-aluksilla. Yhteensä tutkinto sisältää harjoittelua 360 päivää, josta korkeintaan puolet voi olla maapuolella tehtyä harjoittelua.
Teoriaopinnot yhdistetään mahdollisimman kattavasti käytännön taidoiksi ja osaamiseksi laboratorioissa tehtävien harjoituksien sekä koululaivalla, kauppalaivoilla ja maissa suoritettavan harjoittelun avulla. Opintoihin kuuluu pakollisena eräiden merenkulun turvallisuuskurssien suorittaminen.
Tutkintoon sisältyy 12 kuukautta ohjattua harjoittelua, josta vähintään puolet tulee olla ohjattua laivaharjoittelua ja puolet monipuolista sähkö- ja automaatiotekniikan harjoittelua maissa erilaisissa yrityksissä ja tehtävissä. Harjoittelujaksot syventävät osaamista ja auttavat urasuunnitteluasi, kun näet ja koet erilaisten työtehtävien vaatimuksia ja ominaisuuksia.
Koululaiva Merikarhu ja laboratoriot
Merenkulun insinöörin tärkeä oppimisympäristö jo aivan opintojen alussa on koululaiva Merikarhu, jota vuokraamme aluksen omistavalta Ekamilta vuotuiseen käyttöömme. Suomalaisista ammattikorkeakouluista vain Xamkissa on tällainen mahdollisuus.
Sähkö- ja automaatiolaboratorion laitteita ja järjestelmiä pyritään käyttämään opetuksessa hyödyksi niin paljon kuin mahdollista, sillä merenkulun insinöörin on itse osattava tehdä käytännön työtehtävät turvallisesti. Kaikessa merenkulun insinöörin opetuksessamme painottuu käytännön tekeminen ja osaaminen. Näitä käytännön tekemistaitoja kartutetaan harjoittelujaksoilla laivoilla ja käytännön työtehtäväharjoitteluilla maissa.