Tavoitteet:
- Lisätä tietoisuutta fyysisen aktiivisuuden vaikutuksista oppimiseen ja hyvinvointiin vaikuttamalla koko korkeakouluyhteisön toimintakulttuuriin
- Kehittää arkiaktiivista opiskeluympäristöä
- Edistää yhdenvertaisia liikuntamahdollisuuksia kaikilla kampuksilla
- Pilotoida hyvinvointia tukevia ja fyysistä aktiivisuutta edistäviä toimintamalleja vähän liikkuville
- Vahvistaa korkeakouluyhteisöllisyyttä liikunnan avulla
Toimenpiteet:
- Opiskelijoiden osaamista hyödynnettiin pilotoimalla opintojaksojen yhdistämistä liikuntapalvelujen tuottamiseen. Liikuntatoimintaa ja toimenpiteitä opiskeluympäristön liikunnallistamiseksi toteuttivat mm. liikunnanohjaajaopiskelijat, yhteisöpedagogiopiskelijat ja wellbeing management- opiskelijat. Lisäksi naprapaattiopiskelijat tuottivat osana opinnäytetyötään liikunnan starttiryhmän ja yhteisöpedagogiopiskelija mielen hyvinvointia tukevan mindfulness-ryhmän.
- Liikuntapalveluiden tarjonnassa lisättiin erityisesti luontoliikuntaa mielen hyvinvoinnin edistäjänä ja yhdenvertaisten palveluiden tarjoajana. Opiskelijat järjestivät luontoliikuntakokoontumisia osana opintojaan. Myös paikalliset järjestöt ja yritykset järjestivät luontoliikuntaa. Luontoliikuntakokeiluista kerätty palaute oli erinomaista. Lajikokeiluihin osallistuminen koettiin helpoksi ja osallistumiskynnys oli riittävän matala. Erilaisia lajikokeiluita toivottiin myös lisää.
- Opetus- ja ohjaushenkilöstön tietoisuutta aktiivisuuden merkityksestä oppimiselle ja opiskelukyvylle kehitettiin järjestämällä Liikkuva oppiminen koulutuksia sekä uutisoimalla liikkumisen ja toiminnallisuuden vaikutuksista oppimiselle. Käytännön toteutusta tuettiin laatimalla opetustiloihin vinkkilistat, joilla keskeyttää istumista ja lisätä pienin keinoin liikettä luentojen aikana.
- Arkiaktiivista opiskeluympäristöä luotiin lisäämällä yhteisiin tiloihin aktiivisuuteen kannustavia pienvälineitä ja yhteisöllisyyttä lisääviä pelejä. Lisäksi toteutettiin aktiivisuushaasteita ja tuotettiin vinkkejä liikkumisen hyödyistä oppimiseen ja vireystilaan.
Hankkeen haasteet:
- Opiskelijoiden tavoittaminen
- Fyysistä aktiivisuutta tukevan toimintakulttuurin jalkauttaminen korkeakouluun vaatii vielä enemmän aikaa
Hankkeen onnistumiset:
- Opiskelijoiden osaamiseen luottaminen ja yhteistyö Xamkin koulutusalojen kanssa. Yli 130 opiskelijaa mukana hankkeen toteuttamisessa opintojensa kautta!
- Lajikokeilut aktivoineet opiskelijoita liikunnan pariin. Saadut palautteet ovat olleet erinomaisia ja osoittavat lajikokeilut tarpeellisiksi.
- Liikuntaan tsemppiä kaipaavien opiskelijoiden huomioiminen liikunnan palvelutarjonnassa – pilotoidut liikuntaryhmät ja -palvelut vähemmän liikkuville
- Korkeakoulun liikuntatoiminnan ja opiskelijoiden aktivoiminen pandemian jälkeen.
- Arkiaktiivisuutta lisäävät ja istumista vähentävät liikunnan pienvälineet kampuksilla.
Äxöniä korkeakouluun -hanke oli osa Liikkuva opiskelu -ohjelmaan liittyvää Mieli liikkeelle -hankekokonaisuutta.