ERNOD-hankkeessa edistettiin nuorten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta mediaa ja digitaalisuutta hyödyntäen. Hankkeen kohderyhmänä olivat 15-29-vuotiaat erilaiset kieli- ja kulttuurivähemmistöt, näkö- ja kuulovammaiset, kehitysvammaiset sekä muut erityistä tukea tarvitsevat nuoret ja heidän kanssa työskentelevät eri alojen ammattilaiset.
Hankkeen keskeisin tavoite oli mediavaikuttamistyöpajojen järjestäminen nuorten arjen toimintaympäristöissä. Mediavaikuttamistyöpajoissa työskentelyn tavoitteena oli erilaisten mediataitojen oppiminen, mutta yhtälailla myös median hyödyntäminen ilmaisun, vaikuttamisen ja kuulluksi tulemisen välineenä. Mediavaikuttamistyöpajoja järjestettiin monialaisessa yhteistyössä eri toimijoiden, kuten nuoriso-, kirjasto- ja sosiaalialan toimijoiden kanssa.
Hankkeessa kehitettiin uusia digitaalisuutta hyödyntäviä ja soveltavia mediavaikuttamisen ja –kasvatuksen menetelmiä sekä monialaisen yhteistyön muotoja. Hankkeessa kehitetyt mediavaikuttamisen menetelmät ja aihetta taustoittavat artikkelit koottiin hankkeen päättöjulkaisuun ”AIKA DIGITTÄÄ – Menetelmiä ja näkökulmia erityisryhmien nuorten mediavaikuttamiseen”: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-016-6
Mediavaikuttamistyöpajojen lisäksi hankkeessa edistettiin erityisryhmien nuorten osallisuutta pilotoimalla vertaisoppimiseen ja vapaaehtoisuuteen pohjautuvaa virtuaalisen läksytuen mallia, tuottamalla selkokielisiä ja viittomakielisiä sisältöjä sekä kehittämällä erityisryhmien nuorten huomioimista järjestötyössä.
ErnoD blogi
Twitterissä ja Instagramissa #ERNOD