
Laadunhallinnan kuvaus
Laadun arviointi ja kehittäminen on toiminnan parantamista ja vahvuuksien ylläpitämistä
Laadukas menestyy! All for the Quality!
1. Johdanto
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, Xamk, laatujärjestelmä sisältää yhteisen laatupolitiikan, vastuut ja jatkuvan kehittämisen menettelytavat, joiden puitteissa toimimme, ylläpidämme ja kehitämme toimintaa ja sen laatua. Laa-tujärjestelmämme noudattaa eurooppalaisia korkeakoulujen laadunhallinnan suosituksia (ESG=European Standards and Guidelines for Quality Manage-ment in Higher Education), jonka vastaavuuden varmistaa Korkeakoulujen arviointikeskus Karvin auditointi.
Laadunhallinnan kuvaus antaa kokonaiskuvan Xamkin laadunhallinnasta ja toimii Xamkin laatukäsikirjana.
Kuvausta täydentävät
- Toiminta- ja menettelyohjeet intrassa.
- Xamkin prosessikuvaukset IMS-toimintajärjestelmässä
- Arviointi- ja palautejärjestelmän kuvaus intrassa.


2. Laatupolitiikka
Xamkin laatutyön yleiset periaatteet ja tahtotila kuvataan laatupolitiikassamme:
- Laatua arvostava johtaminen
Laatutyö tukee Xamkin strategiaa ja johtamista. Johtaminen ja toiminnanohjaus perustuvat laatujärjestelmän systemaattisesti tuottamaan tietoon ja jatkuvan kehittämisen periaatteeseen. Tavoitteenamme on korkea laatu ja vaikuttavuus kaikessa toiminnassamme. - Yhteisöllinen laatukulttuuri
Jokainen xamkilainen on laatuvastuussa ja osallistuu kehittämiseen.
Toiminnan kehittämisessä hyödynnetään menettelyjä, jotka motivoivat ja sitouttavat henkilöstöä ja opiskelijoita laadun parantamiseen. - Avoimuus, luotettavuus ja viestintä
Laatutyössä noudatetaan avoimuutta, luotettavuutta ja luottamuksellisuutta. Laatujärjestelmän tuottamaa tietoa jaetaan ja viestitään aktiivisesti.
3. Miksi Xamkissa arvioidaan ja kehitetään laatua?
Strategiamme mukaisesti teemme Xamkissa työtä paremman huomisen hyväksi vastuullisesti. Tavoitteenamme on korkea laatu ja vaikuttavuus kaikessa toiminnassamme. Jatkuva laadun arviointi, kehittäminen ja vahvuuksien ylläpitäminen on keskeistä päästäksemme tavoitteisiimme.
Ammattikorkeakoululaki (932/2014) velvoittaa suomalaisia ammattikorkeakouluja vastaamaan toimintansa laadusta ja sen kehittämisestä, arvioimaan koulutustaan ja toimintaansa sekä niiden vaikuttavuutta. Ammattikorkeakouluja velvoitetaan myös osallistumaan ulkopuoliseen arviointiin säännöllisesti.
Xamkin laatujärjestelmä kytkeytyy strategiseen johtamiseen ja on osa toiminnanohjausta. Toiminnanohjauksella varmistetaan strategian, tavoitteiden ja suunnitelmien konkretisoituminen toimenpiteiksi sekä seurataan ja arvioidaan tavoitteiden toteutumista, kuva Toiminnanohjausprosessi. Laadukas toiminta varmistaa Xamkin yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja on tärkeä kilpailutekijä.

European Standards and Guidelines (ESG)
Xamkin laatujärjestelmä noudattaa eurooppalaisia korkeakoulujen laadunhallinnan suosituksia (ESG=European Standards and Guidelines for Quality Management in Higher Education). Suositukset keskittyvät koulutuksen laadunvarmistukseen. Xamkin laadunhallinta kattaa kaikki ammattikorkeakoulun tehtävät.
ESG asettaa korkeakoulujen laadunvarmistukselle kaksi tavoitetta: tilivelvolli-suuden ja kehittämisen. Ne luovat luottamusta korkeakoulujen toimintaan. Hyvin toimiva laatujärjestelmä tuottaa tietoa korkeakoulun ja suuren yleisön vakuuttamiseksi korkeakoulun toiminnan laadusta (tilivelvollisuus) sekä suosi-tuksia, joiden avulla korkeakoulu parantaa toimintaansa (kehittäminen).
ESG:n kymmenen korkeakoulujen sisäisen laadunvarmistuksen periaatetta ja suositusta on koottu taulukkoon.
ESG:n kymmenen korkeakoulujen sisäisen laadunvarmistuksen periaatetta ja suositusta
Korkeakoululla tulee olla laadunvarmistuspolitiikka, joka on julkinen ja osa niiden strategista johtamista. Sisäisten sidosryhmien tulee kehittää ja toimeenpanna tätä politiikkaa asianmukaisia rakenteita ja menettelyjä hyödyntäen sekä ulkoisia sidosryhmiä osallistaen.
Korkeakouluilla tulee olla menettelyt ohjelmien suunnittelulle ja hyväksymiselle. Ohjelmat tulee suunnitella siten, että ne täyttävät niille asetetut tavoitteet, mukaan lukien oppimistavoitteet. Ohjelman tuloksena saatava tutkinto tulee olla selkeästi määritelty ja viestitty, ja se tulee sijoittaa oikealle tasolle kansallisessa ja täten myös eurooppalaisen korkeakoulutusalueen tutkintojen viitekehyksessä.
Korkeakoulujen tulee varmistaa, että ohjelmat toteutetaan tavalla, joka kannustaa opiskelijoita ottamaan aktiivisen roolin oppimisprosessissa ja että tämä lähestymistapa otetaan huomioon opiskelijoiden arvioinnissa.
Korkeakoulujen tulee soveltaa johdonmukaisesti ennalta määriteltyjä ja julkaistuja säännöksiä ja määräyksiä, jotka kattavat kaikki opiskelijan ”opintopolun” vaiheet, kuten opiskelupaikan myöntämisen, opintojen etenemisen, opintojen tunnustamisen ja todistusten myöntämisen.
Korkeakoulujen tulee varmistaa opettajiensa pätevyys. Korkeakouluilla tulee olla käytössään oikeudenmukaiset ja läpinäkyvät menettelyt henkilöstön rekrytoimiseen ja kehittämiseen.
Korkeakouluilla tulee olla riittävä rahoitus opetustoiminnalle ja oppimisen edellytysten varmistamiseksi. Korkeakoulujen tulee varmistaa, että opiskelijoille tarjotaan riittävät ja helposti saatavilla olevat palvelut ja tuki.
Korkeakoulujen tulee varmistaa, että ne keräävät, analysoivat ja käyttävät tarkoituksenmukaista tietoa ohjelmiensa ja muiden toimintojensa tehokkaaseen hallinnointiin.
Korkeakoulujen tulee julkaista selkeää, paikkansapitävää, objektiivista, ajantasaista ja helposti saatavilla olevaa tietoa toiminnastaan ja ohjelmistaan.
Korkeakoulujen tulee seurata ja säännöllisesti arvioida ohjelmiaan varmistaakseen, että niille asetetut tavoitteet saavutetaan ja että ne vastaavat opiskelijoiden ja yhteiskunnan tarpeita. Näiden arviointien tulee johtaa ohjelmien jatkuvaan parantamiseen. Kaikista arviointien perusteella suunnitelluista tai toteutetuista toimenpiteistä tulee tiedottaa kaikkia, joita asia koskee.
Korkeakoulujen tulee osallistua säännöllisesti ESG:n mukaisesti toteutettavaan ulkoiseen laadunvarmistukseen.
4. Ketkä ovat laadun tekijöitä Xamkissa?
Xamkin opiskelijat ja henkilöstö ovat yhteisönä sitoutuneet laatutyöhön. Jokainen xamkilainen antaa oman panoksensa siihen, että toimimme laadukkaasti, ja tarjoamme laadukkaita palveluita opiskelijoillemme, henkilöstöllemme ja sidosryhmillemme. Jokainen xamkilainen vastaa oman toimintansa laadusta ja osallistuu aktiivisesti yhteiseen kehittämiseen, taulukko. Aktiivinen ja kehittävä ote omaan ja työyhteisön työhön on tärkeä osa arkeamme. Lisäksi osallistamme sidosryhmien edustajia toiminnan arviointiin ja kehittämiseen. Tässä yhdessä kehittämisen ilmapiirissä syntyy laatukulttuurimme.
Xamkissa laatukulttuurilla tarkoitetaan toiminnan pitkäjänteisen kehittämisen ilmapiiriä, jossa aktiivisesti ja määrätietoisesti tunnistetaan vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Näiden perusteella tehdään kehittämistoimenpiteitä organisaation eri tasoilla.
Laadun tekijät ja laatuvastuut
Sitoutuvat ammattikorkeakoulun yhteisiin sääntöihin ja ohjeisiin.
Vastaavat omasta oppimisesta ja opintojensa etenemisestä.
Opiskelijalla on oikeus antaa kehittävää palautetta koulutuksen ja muun toiminnan kehittämiseksi.
Tiedottaa opiskelijan laatuvastuista ja mahdollisuuksista vaikuttaa ammattikorkeakoulun laatutyöhön.
Vastaa opiskelijoiden osallistumisesta Xamk-tason kehittämistyöhön:
- oy hallitus
- päättävät toimielimet
- koulutusyksiköiden kehittämisfoorumit
- työryhmät
Sitoutuu ammattikorkeakoulun arvioihin, visioon ja strategiaan sekä laadukkaaseen ja vastuulliseen toimintaan.
Vastaa oman tehtäväalueensa toiminnan laadusta, jatkuvasta kehittämisestä ja oman ammattitaidon ylläpidosta ja kehittämisestä.
Toimii yhteisten prosessien/ohjeiden mukaisesti.
Henkilöstöllä on oikeus ja mahdollisuus saada ja antaa kehittävää palautetta toiminnan kehittämisen tueksi.
Vastaavat oman yksikkönsä/vastuualueensa
- henkilöstön perehdyttämisestä laadunhallintaan
- toiminnan laadusta, tuloksista ja laadunhallinnan toimivuudesta
- palautekyselyiden käynnistämisestä ja yksikön tulosten analysoinnista ja tiedottamisesta
- kehittämistoimenpiteiden käynnistämisestä, seurannasta ja arvioinnista
- laadunhallintaan liittyvästä dokumentoinnista yksikkötasolla
- sidosryhmäyhteistyön toimivuudesta ja kehittämisestä.
Vastaavat opiskelijoiden perehdyttämisestä Xamkin laadunhallintaan ja opiskelijan laatuvastuisiin.
Organisoivat tulokyselyyn vastaamisen ja tulosten käsittelyn.
Osallistuvat koulutuksen palautteiden käsittelyyn sekä vastaavat sovittujen asioiden jatkokäsittelystä.
Vastaa oman vastuualueensa prosessin kuvauksen/ohjeistuksen laadinnasta, ajantasaisuudesta ja kehittämisestä.
Kokonaisvastuu ammattikorkeakoulun laatupolitiikan toteutumisesta laatujärjestelmän avulla.
Laatutiimin puheenjohtaja.
Vastaavat yhdessä kehityspäällikön kanssa
- ammattikorkeakoulun laatujärjestelmän kehittämisestä
- laadunhallinnan koordinoinnista ja ohjeistuksesta
- toiminnan arvioinnista ja arviointimenetelmien kehittämisestä
- palautteen keräämisestä ja tulosten analysoinnista
- laatujärjestelmään liittyvästä dokumentoinnista
- laadunhallintaan liittyvästä sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä.
Rehtori on kokonaisvastuussa ammattikorkeakoulun tehtävien tuloksellisesta johtamisesta ja koko ammattikorkeakoulun toiminnan laadusta ja kehittämisestä.
Vastaa laatutyön strategisesta ohjauksesta ja Xamk-tason kehittämistoimenpiteiden käynnistämisestä,
seurannasta ja arvioinnista.
Sitoutuu ammattikorkeakoulun laatutyöhön ja vastaa oman toimialueensa toiminnan laadusta ja tuloksista.
Seuraa strategian toteutumista ja ammattikorkeakoululle asetettujen tavoitteiden saavuttamista
Osallistuvat ammattikorkeakoulun koulutuksen, TKI-toiminnan ja palvelutoiminnan
kehittämiseen ja antavat palautetta sekä arvioivat toimintaa.
5. Mitä laatujärjestelmän kokonaisuuteen kuuluu?
Xamkin laatujärjestelmä koostuu
- laatupolitiikasta
- laatuvastuista ja
- menettelytavoista, joilla arvioimme ja
parannamme toimintaamme jatkuvasti.
Laadunhallintamme perusajatus on PDCA- mallin mukainen jatkuvan kehittämisen periaate, jossa suunnittelu, toteutus, arviointi ja kehittäminen muodostavat iteratiivisen kehän.
Laatujärjestelmän avulla Xamk toteuttaa laatupolitiikkaa, tukee toiminnan ja osaamisen kehittymistä ja varmistaa arviointi- ja palautetiedon hyödyntämisen.
Xamkin laatujärjestelmän tavoitteena on
- tuottaa systemaattisesti tietoa johtamisen ja kehittämisen tueksi
- tukea toiminnan laadun varmistamista
- varmistaa tiedon hyödyntäminen kehittämisen tukena organisaation eri tasoilla
- selkiyttää ja yhdenmukaistaa eri toimijoiden vastuut laadunhallinnassa
- yhdenmukaistaa käytäntöjä ja levittää hyviä toimintamalleja
- tukea korkeakouluyhteisön jäsenten eli opiskelijoiden, henkilöstön ja sidosryhmien osallistumista toiminnan kehittämiseen
- vahvistaa laatukulttuuria eli jatkuvan kehittämisen ilmapiiriä
- ylläpitää ja vahvistaa avoimuutta, luotettavuutta ja luottamuksellisuutta.

Suunnittelu
Xamkin toimintaa ja laadunhallintaa ohjaa strategia. Strategia laaditaan osakeyhtiön hallituksen johdolla vuorovaikutteisesti johdon, henkilöstön, opiskelijakunnan ja sidosryhmien kanssa. Strategiaa päivitetään tarvittaessa toimin-taympäristön muutosten, ennakointiedon ja kehittämistoimenpiteiden arvioinnin perusteella. Strategiset linjaukset viedään vuosittain ammattikorkeakoulun ja yksiköiden toimintasuunnitelmiin ja talousarvioihin. Tarvittaessa laaditaan strategiaa täydentäviä ja tarkentavia suunnitelmia.
Xamkin toiminnan suunnittelun lähtökohtana on asetettujen tavoitteiden saavuttaminen ja toiminnan jatkuvuuden turvaaminen, mikä on osa riskienhallin-taamme. Tulosten säännöllisellä seurannalla varmistetaan toiminnan toteutuminen. Samalla mahdollistetaan korjaavien toimenpiteiden oikea-aikainen toteutus.
Toteutus
Päivittäistä toimintaa ohjaavat tunnistetut ja kuvatut prosessit, johtoryhmien ja työryhmien päätökset sekä erilaiset ohjeet. Yhtenäisillä toimintatavoilla var-mistamme toiminnan tasalaatuisuuden, vastuullisen ja kestävän toiminnan sekä tunnistettujen riskien hallinnan ja ennakoinnin.
Arviointi
Arviointivaiheessa toiminnan suuntaa ja tuloksia seurataan ja arvioidaan. Opiskelijoiden, henkilöstön ja sidosryhmien osallistaminen toiminnan arviointiin edistää sitoutumista ja vaikuttamismahdollisuuksia. Arviointi- ja palautejärjestelmän tuottama tieto sekä tulosten seuranta ovat avainasemassa toiminnan kehittämisen suuntaamisessa organisaation kaikilla tasoilla.
Kehittäminen ja oppiminen
Toimintaa kehitetään systemaattisesti. Kehittäminen perustuu ennakointiin, ulkoiseen ja sisäiseen arviointi- ja palautetietoon sekä strategian ja muiden toimintaa ohjaavien suunnitelmien tavoitteisiin.
Kehittämistyötä tehdään ulkoisella rahoituksella toteutettavina TKI- tai ei-TKI-hankkeina, omalla rahoituksella toteutettavina kehittämisprojekteina ja osana normaalia toiminnan jatkuvaa kehittämistä. Kehittämistarpeita tunnistetaan ja analysoidaan, kehittämisen kohteista sovitaan, edistymistä seurataan ja tuloksia esitellään ja jaetaan mm.
- toimielinten kokouksissa
- yksiköiden palavereissa, kehittämispäivillä ja vuosittaisen talousarvion ja toimintasuunnitelmien laadinnassa
- johdon katselmuksissa
- opiskelijoiden ja henkilöstön yhteisissä kehittämisfoorumeissa
- itsearvioinneissa
- kehittämishankkeiden raportoinneissa ja arvioinneissa.
Kehittäminen kuuluu myös jokaisen omaan työhön. Se on arjen pieniä parannuksia tai kokeiluita, jotka eivät vaadi täsmällisiä suunnitelmia tai erillistä resursointia. Henkilöstöä kannustetaan uuden ideointiin mm. aloitteiden avulla.
Osaamisen kehittäminen ja oppiminen ovat tärkeä osa kehittämisen kokonaisuutta. Henkilöstön osaamisen kehittämistä tuetaan yhteisillä osaamisen kehittämisen menettelytavoilla.
6. Miten ja millä menettelytavoilla toimintaa kehitetään?
Xamkin laatujärjestelmän ja eri osa-alueiden kehittämisessä hyödynnetään suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja kehittämisen jatkuvan kehittämisen periaatetta. Laadun ylläpitoon, arviointiin ja kehittämiseen valitaan yhteisiä menettelytapoja, jotka ovat osa laatujärjestelmää.
Prosessit
Ydinprosessimme ovat koulutus- ja TKI-prosessit. Tukiprosessimme ovat toiminnanohjaus ja tukipalvelut, jotka luovat edellytyksiä ydinprosessien onnistumiselle ja tukevat toimintaa. Sekä ydin- että tukiprosessit jakautuvat osaprosesseihin ja prosessit kuvataan IMS-toimintajärjestelmään yhteisen kuvausohjeen mukaisesti. Prosessikuvauksilla tuetaan toiminnan sujuvuutta, tavoitteiden saavuttamista sekä asiakastarpeisiin vastaamista. Ne myös yhdenmukaistavat ja selkeyttävät toimintaamme.

Menettely- ja muut ohjeet
Toiminnassamme on osa-alueita, joiden toimintaa on tarkoituksenmukaista tarkentaa ohjeilla tai säännöillä. Osa näistä perustuu lain asettamaan velvoitteeseen (tutkintosääntö ja SORA-ohje), osa todetaan tarpeellisiksi oman toimintamme sujuvuuden ja laadun varmistamiseksi. Ohjeet sitovat ja velvoittavat koko Xamk yhteisöä. Menettely- ja toimintaohjeella tarkoitetaan yksittäistä työtehtävää tai käyttöohjetta laajemman kokonaisuuden, kuten koko Xamkin yhteisen toimintatavan, ohjeistusta.
Ohjeet tallennetaan asianhallintajärjestelmään ja ovat saatavilla sisäisessä intrassa aihealueen tai toiminnon yhteydessä. Laadinnassa noudatetaan yhteistä ohjeistusta.
Arviointi ja palautteet
Arviointi- ja palautejärjestelmä tukee Xamkin strategisia tavoitteita tarjoamalla systemaattisen ja kattavan keinon kerätä, analysoida ja hyödyntää palautetta eri kohderyhmiltä.

Koko korkeakoulun toimintaympäristön kattavalla arvioinnilla ja säännöllisellä palautteenkeruulla saadaan luotettava ja monipuolinen palautetieto, joka tarjoaa näkökulmia toiminnan kehittämisen ja päätöksenteon tueksi. Järjestelmä edistää jatkuvaa kehittämistä, opiskelijalähtöisyyttä, henkilöstön hyvinvointia sekä sidosryhmäyhteistyötä.
Opiskelijoille ja sidosryhmille kohdennettavat kyselyt sisältävät korkeakoulun sisäisiä sekä kansallisia palautekyselyitä. Vuosittain vahvistettavaan palautteenkeruuseen on määritetty kohderyhmä, keräystapa, ajankohta, keräys- ja analysointivastuu sekä muutostoimenpiteiden käynnistäminen.
Palautteiden tulokset käsitellään avoimesti huolehtien luottamuksellisuudesta ja tietosuojasta. Opiskelijoille annetaan vastapalautetta eli tietoa annetusta palautteesta ja mahdollisista toimenpiteistä, joihin se on johtanut.
Tulosseuranta
Tulosseuranta sisältää johtoryhmän vuosittain asettamat operatiiviset tavoitteet, indikaattorit ja niiden seurannan. Strategiset tavoitteet ovat pidemmän aikavälin tavoitteita ja korostavat korkeakoulun toiminnan vaikuttavuutta toiminta-alueellaan. Tavoitteet ja indikaattorit asetetaan pääsääntöisesti strategian päivittämisen yhteydessä. Johtoryhmä seuraa tavoitteiden toteutumista.uja katselmuksia.
Katselmukset
Vuosittain järjestettävät johdon katselmukset kokoavat strategisesti tärkeiden teemojen ääreen henkilöstöä, opiskelijoiden edustajia ja yksiköiden johtoa. Katselmuksen tarkoitus on
- arvioida toimintaa
- tukea ja edistää itseohjattua kehittämistyötä
- edistää strategian toteutumista.
Katselmuksessa käsitellään strategista suuntaa, asetettuja tavoitteita, niiden eteen tehtyjä toimenpiteitä ja saavutettuja onnistumisia ja tuloksia. Lisäksi tunnistetaan kehittämiskohteita strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Lisäksi voidaan toteuttaa muita eri tavoin kohdennettuja katselmuksia.
Itsearvioinnit
TKI-hankkeiden itsearviointia toteutetaan koko niiden elinkaaren ajan pääasiassa Hansa-järjestelmän kautta.
Koulutusten kehittämisessä jatkuva arviointi on kytketty osaksi koulutusten suunnittelua, toteutusta ja kehittämistä, kuten opetussuunnitelmaprosessia ja pedagogista kehittämistä. Koulutustarjonnan muutokset ja uudet koulutuksen
käsitellään yhteisen prosessin mukaisesti. Opetussuunnitelmien uudistamis- ja päivitysprosessiin sisältyy koulutusten itsearviointia ja tarvittaessa vertaisarviointia. Arvioinnissa hyödynnetään eurooppalaisia laadunhallinnan suosituksia, ESG.
Laatujärjestelmän itsearviointi toteutetaan joka kolmas vuosi. Itsearviointi tehdään aina osana ulkoista auditointia.
Ulkoiset arvioinnit ja laatujärjestelmän auditointi
Auditointi on riippumatonta ja järjestelmällistä ulkoista arviointia. Xamk osallistuu valtakunnallisiin koulutusala- tai teemakohtaisiin arviointeihin ja muihin tarvittaviin ala- tai koulutuskohtaisiin arviointeihin (merenkulun koulutus). Akkreditoiduilla laboratorioilla on säännöllinen ulkoinen arviointi.
Xamkin laatujärjestelmä auditoidaan säännöllisesti. Suomessa korkeakouluja auditoi Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi. Kuuden vuoden välein tehtävässä auditoinnissa arvioidaan kaikki korkeakoulumme toiminnot. Karvi julkaisee arviointikriteerit ja auditoinnin toteutustavat auditointikäsikirjassa. Hyväksytty auditointi osoittaa, että laatujärjestelmämme täyttää sekä kansalliset että eurooppalaiset laadunvarmistuksen kriteerit. Auditoituna korkeakouluna Xamk saa laatuleiman ja sisällytetään Karvin ylläpitämään auditoitujen korkeakoulujen rekisteriin.
Henkilöstöpalaute ja kehityskeskustelut
Henkilöstöpalautetta kerätään laajasti työuran eri vaiheista toiminnan jatkuvan kehittämisen tueksi. Menestyksemme riippuu siitä, miten yhteisömme jäsenet onnistuvat, saavuttavat tavoitteensa ja toimivat yhteistyössä keskenään.
Vuosittain toteutettavien kehityskeskustelujen tavoitteena on:
- arvioida työn tuloksia ja suoriutumista
- selkiyttää tehtävänkuvaa ja roolia
- antaa molemminpuolista palautetta
- määritellä työn tavoitteet ja päämäärät
- tunnistaa kehittämistarpeet ja sopia toimenpiteistä
- edistää yhteistyötä ja hyvää työilmapiiriä.
Opiskelijapalaute ja kehittämisfoorumit
Opiskelijoita osallistetaan palautteen antamiseen opintojen aikana useasti. Opiskelijapalautteen avulla kehitetään ja arvioidaan Xamkin opiskelijakeskeistä toimintaa ja palveluja.
Kehittämisfoorumit ovat opiskelijoiden, opiskelijakunnan ja henkilöstön yhteisiä tilaisuuksia, joita järjestetään koulutusyksiköissä vähintään kerran lukuvuodessa. Kehittämisfoorumi
mahdollisuus käsitellä yhdessä opinnoissa ajankohtaista teemaa ja pohtia sen vaikutusta opintoihin ja työelämään.
opiskelijoiden vaikutusmahdollisuus koulutuksen kehittämiseen.
tukevat yhteisöllisyyttä ja opiskelijoiden ja henkilöstön vuorovaikutusta.
vuorovaikutuksellinen menetelmä käsitellä opiskelijapalautetta sekä yhteiskehittää konkreettisia tekoja, joilla mahdollistetaan toivottu muutos.
7. Mihin olemme menossa?
Kehitämme laatujärjestelmäämme jatkuvan parantamisen periaatetta noudattaen. Opiskelijoiden, henkilöstön ja sidosryhmien osallistuminen sekä palautteen ja ideoiden hyödyntäminen ovat tärkeä osa kehittämistyötä. Jokaisella xamkilaisella on vastuu toiminnan laadusta ja sen kehittämisestä. Luomalla aktiivista, osallistuvaa ja avointa ilmapiiriä rakennamme edellytyksiä laadukkaalle toiminnalle.
Laatujärjestelmän kehittämisestä vastaavat Xamkin laatutiimi ja laatupalvelut.
Tavoitteena on laatujärjestelmä, joka on
- dynaaminen ja ennakoiva
- strategiaa ja toiminnan kehittämistä tukeva
- korkean laadun ja vaikuttavuuden varmistaja
- prosessikokonaisuuden ja ohjeistusten kautta toimintaa tehostava ja selkeyttävä
- osallistava, avointa ja vuorovaikutteista laatukulttuuria edistävä
Muutosluettelo
- Laatutiimi 14.12.2016. Muutettu: Sidosryhmä- ja alumnipalautetta kerätään kyselyillä 3–5 vuoden välein vuosittain. Lisätty: Kyselyt voidaan kohdentaa erikseen koulutukseen, TKI-toimintaan ja palvelutoimintaan.
- Laatutiimi 12.12.2017 Koko aineisto. Muutettu: mm. Karvin auditointikäsikirjan 2018–2024, Xamkin strategian 2018–2030 ja parannetun opintojaksopalautejärjestelmän aiheuttamat muutokset.
- Laatupäällikkö 5.7.2019. Koko aineisto.
- Laatutiimi 25.9.2019. Koko aineisto.
- Laatupäällikkö 22.11.2021. Muutettu: ydinprosessit koulutus ja tki. Toiminnanohjaus tukiprosessi. Muutettu nimi. Arviointi ja palautejärjestelmä. Tasa-arvo ja yhd.vert.suunn. joka toinen vuosi.
- Laatupäällikkö 1.1.2023 Päivitetty opiskelijavastaavan vastuu, kuvat, kpl Kehittäminen ja oppiminen. Tulosseuranta ja mittaussuunnitelma-termi muutettu palaute- ja arviointijärjestelmäksi. Katselmukset, poistettu maininta CAF-itsearviointimallista. Päivitetty arviointi- ja palautejärjestelmä.
- Laatupalvelut 10.3.2025 Päivitetty laatupolitiikka: Laatujärjestelmä ja sen tuottama tieto dokumentoidaan henkilöstö- ja opiskelijaintroihin ja www-sivuille käyttäjäryhmien tarpeiden mukaisesti. Laatujärjestelmän tuottamaa tietoa jaetaan käyttäjäryhmien tarpeiden mukaisesti. Muotoiltu uudelleen ammattikorkeakoululakiin perustuva velvoite.
- Palvelu- ja hallintojohtoryhmä 19.9.2025. Koko aineisto.