TAPAHTUMASIVU EI OLE VALMIS
Uusi koulu XIII – seminaari 19.3.2025
Vuorovaikutus ja identiteetti
Tervetuloa osallistujalle ilmaiseen seminaariin joko paikan päällä Mikkelissä tai verkon välityksellä!
Paikka: Xamk Mikkelin kampus, A117
Aika: Keskiviikko 19.3.2025 klo 9.00–15.45
Tapahtuman toteuttavat Itä-Suomen aluehallintovirasto (ISAVI) ja Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenia.
Kohderyhmä; koulujen ja oppilaitosten monialaisten kasvattajayhteisöjen jäsenet ja johtajat, sekä nuorisoalan ammattilaiset.
Uusi koulu XIII – Vuorovaikutus ja identiteetti
Koulujen ja oppilaitosten yhteisöt koostuvat yksilöistä, joista jokainen on täysin omanlaisensa. Uusi koulu XIII -seminaarissa keskitytään miettimään yhteisöjä sen jäsenten identiteetin ja vuorovaikutuksen kautta, tarkoittaen sekä nuorten että ammattilaisten kasvua ja kehitystä.
Kuinka jokainen saisi olla juuri sellainen, jonka potentiaali olisi parhaiten käytössä, ja vielä piilossa olevat ominaisuudet kehittyisivät parhaiten? Kuinka jokainen voisi tarjota juuri sen tuen mitä kulloinkin tarvitaan?
Uusi koulu -seminaarisarjan toteuttavat Itä-Suomen aluehallintovirasto (ISAVI) ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenia. Koulujen ja nuorisotyön yhteistoimintaa korostanut vuodesta 2010 alkaen järjestetty tapahtumasarja on 2021 lähtien toteutettu valtakunnallisena tapahtumana.
Seminaari on tarkoitettu kaikille koulujen ja oppilaitosten monialaisten kasvattajayhteisöjen jäsenille ja johtajille, sekä kaikille nuorisoalan ammattilaisille.
Vuoden 2025 seminaarin ohjelman Jenni Rajahalmeen ja Joonas Pesosen Keynote -puheenvuorot mahdollistaa Juvenian Triangeli – Nuorilähtöisesti oppilaitosten perheyhteistyötä rakentamassa-hanke.
OHJELMA 19.3.2025
09.00-9.30 Verkostokahvit (ISAVI tarjoaa)
09.30-9.45 Alkusanat (ISAVI & Juvenia)
09.45-10.30 Eri sukupolvet työelämässä – Millaisia vuorovaikutuksen hurmausliikkeitä tarvitsemme tulevaisuudessa? / Jenni Rajahalme; Menestyäksemme tarvitsemme uudenlaista kykyä ymmärtää moninaisuutta ja uutta aikaa. Sukupolvien väliset erot vaikuttavat odotuksiin, arvoihin, viestintään ja motivaatioon. Miksi työelämässä työskentelevät ja työelämään tulevat sukupolvet ovat erilaisia? Miksi nuorimmat sukupolvet ravisuttavat työelämää mm. laittaen uusiksi mm. johtajuuden ja vuorovaikutuksen? Miten erilaisuuden ymmärryksestä luodaan vahvuus?
10.30-10.45 Tauko
10.45-11.30 Kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön määrittely ja näkyminen opetuksen ja opiskeluhuollon suunnitelmissa / Osaamiskeskus Nuoska (Juvenia & Kehittämiskeskus Opinkirjo); Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön käsitteistön ja sanaston laatiminen opetuksen ja opiskeluhuollon suunnitelmia varten, ja käsitteistön soveltaminen nuorisoalan eri toimijoiden ja toimintojen tarpeisiin. Miten aiheesta tulisi puhua, ja millaiseksi nuorisotyön identiteetti muotoutuu monialaisissa kasvattajayhteisöissä?
11-30-12.30 lounastauko
12.30-13.45 Rinnakkaisohjelma (4+3 vaihtoehtoa)
13.45-14.15 Verkostokahvit (Juvenia tarjoaa)
14.15-14.30 Ammatillisuus ja ammatti-identiteetin rakentuminen – hyvä tyyppi vai oppinut asiantuntija / Pekka Penttinen, lehtori, Xamk; Millaisia ovat ammatillisen identiteetin raaka-aineet? Ammatti-identiteettiä ei voi saada valmiina vaan se rakentuu prosessina koulutuksen, työelämäkosketuksen sekä ammatillisen itsemäärittelyn avulla usein myös osaksi minäidentiteettiä. Kyse on ammatillisesta kasvusta, jossa ammatillisuus sisältää ammatin käytäntötaidot, ammatillisen käyttöteorian, ammattialan ilmiöteorian sekä ammattialan laajemman teoreettisen kehyksen. Vai voiko ammatti-identiteetin rakentaa persoonalla tekemisen ja hyvänä tyyppinä olemisen varaan?
14.30-15.30 Pojat, seksi ja seksuaalisuus – Onko koolla väliä? / Joonas Pesonen; Entä jos poikien ja nuorten miesten kohdalla unohdettaisiin hetkeksi peniksen ympärillä pyöriminen, miltä seksuaalisuus ja miehisyys näyttäytyisi silloin? Seksologi Joonas Pesonen penetroituu puheenvuorossaan poikien ja miesten seksuaalisuuteen. ”Mitä kaikkea muuta me pojat olemme kuin poikia?”.
15.30-15.45 Loppusanat (Juvenia & ISAVI)
RINNAKKAISOHJELMA LÄHIOSALLISTUJILLE:
- 1. Selkokielen käyttäminen vuorovaikutuksen tukena / Helper -hanke; Kuinka selkokieltä käyttäen vahvistat vuorovaikutusta? Selkokieli on helppoa suomen kieltä. Useampi kuin joka kymmenes suomalainen tarvitsee selkokieltä. Tule kuulemaan ja oppimaan, kuinka ammattilaisena käyttämällä selkokieltä voit olla vahvistamassa vuorovaikutusta.
- 2. Identiteettityön supersankarit / Triangeli -hanke; Luovan iloittelun pajassa jaetaan, koetaan ja ajatellaan yhdessä. Miten nuoria kohtaavat ammattilaiset tukevat kehittyvää identiteettiä? Mikä merkitys luovuudella ja taiteella voi olla? Entä lähiverkostolla? Millaisia supervoimia tarvitaan, jotta herkkää persoonaa ei murskata vaan luodaan tilaa kasvaa? Triangeli-hankkeen ja ohjaajan aiemman kulttuurisen osallisuuden parissa tehdyn työn kokemukset antavat pohjaa ajatusten tuulettamiselle ja yhdessä tapahtuvalle uuden luomiselle.
- 3. Kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön määrittely ja näkyminen opetuksen ja opiskeluhuollon suunnitelmissa / Osaamiskeskus Nuoska; Työpajassa tavoitellaan näkökulmia koulu- ja oppilaitosnuorisotyön määrittelyn tueksi, jatkaen aamupäivän teemaa yleiseltä tasolta yksityiskohtiin.
- 4. Nuorten sukupuolittuneet digitaaliset maisemat / Kristiina Korjonen-Kuusipuro, erikoistutkija, Juvenia, Xamk; Media on yksi keskeisiä kulttuurin osa-alueita, joissa käsityksiä sukupuolesta rakennetaan. Nuorten sukupuolittuneet digitaaliset maisemat -työpajassa pohditaan yhdessä, miten sukupuolta verkossa esitetään ja tuotetaan sekä miten verkossa esitettävä kuvasto vaikuttaa nuorten omiin käsityksiin sukupuolesta.
RINNAKKAISOHJELMA ETÄOSALLISTUJILLE:
- 5. Kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön määrittely ja näkyminen opetuksen ja opiskeluhuollon suunnitelmissa / Osaamiskeskus Nuoska; Työpajassa tavoitellaan näkökulmia koulu- ja oppilaitosnuorisotyön määrittelyn tueksi, jatkaen aamupäivän teemaa yleiseltä tasolta yksityiskohtiin.
- 6. Muualta muuttaneiden nuorten tukeminen toisen asteen opinnoissa, ryhmämuotoisen tuen malli / Tampereen yhteiskoulun lukio; Opintojen perässä vieraalle paikkakunnalle muuttaminen yleistyy laajennetun oppivelvollisuuden seurauksena. Ilmaisutaidon lukioon Tampereelle on muutettu opintojen perässä jo kauan. Lukion opiskelijat esittelevät yhteisöön liittymistä tukevaa ja yksinäisyyttä taklaavaa ryhmätoimintaa yhdessä kuraattorinsa kanssa.
- 7. Verkostokahvit etänä osallistuville / Xamkin Yhteisöpedagogiopiskelijat; Oletko etsimässä avoimesti uusia ideoita ja verkostoitumassa? Tämä työpaja on mahdollisuus etäosallistujille tulla ohjatusti keskustelemaan ja kohtaamaan muita osallistujia. Aiheet voivat viedä kauaskin aamupäivän puheenvuoroista, ja löydät mahdollisesti uusia toimijoita monialaisen yhteistyön tekemiseen koulu- ja oppilaitosympäristössä.
YHTEYSHENKILÖT
Heikki Kantonen, TKI-asiantuntija, Juvenia/Xamk (heikki.kantonen@xamk.fi, 040 774 9246)
Kirsi Kohonen, nuorisotoimen ylitarkastaja, Itä-Suomen aluehallintovirasto (kirsi.kohonen@avi.fi, 029 5016 514)
Uusi koulu XIII – vuorovaikutus ja identiteetti
Paikkakunta
Sijainti
Paikka: Xamk Mikkelin kampus, A-rakennus, A117 auditorio
+ Verkkototeutus
Osoite: Patteristonkatu 3, 50100 Mikkeli