Hyvinvointi on Etelä-Savossa älykkään erikoistumisen strateginen vahvuuskärki, joka nojaa hyvinvointialan korkeatasoiseen koulutukseen ja TKI-toimintaan. Active Life HUB -hanke lisää tämän erikoisosaamisen tunnettuutta ja saatavuutta koko maakunnan alueella ja valjastaa sen ekosysteemitoiminnan käynnistämiseen ja tuotteiden ja palveluiden lisäarvon, markkinoinnin ja myynnin kasvattamiseen.
Kohderyhmät
Active Life HUB -hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat Etelä-Savon alueella toimivat hyvinvointialan yritykset, alanvaihtajat ja kausityöntekijät. Hanke tavoittaa myös kaupunkien, kuntien ja niiden hyvinvointialan kehittämisestä ja yritysten toimintaedellytyksistä vastaavaa henkilöstöä. Välillisesti hanke koskettaa kaikkia hyvinvointipalveluja käyttäviä kohderyhmiä, niin maakunnan vaki- ja kausiasukkaita, kuin matkailijoitakin.
Tavoitteet ja toimenpiteet
Hanke aktivoi hyvinvointialan yrityksiä ja muita organisaatioita uudistumista, innovaatioita ja kasvua mahdollistavaan tiedon ja kokemusten jakamiseen, keskinäiseen oppimiseen ja yhteiskehittämiseen. Hanke yhdistää ja rikastaa Etelä-Savon hyvinvointialan paikallisia keskittymiä, minkä tavoitteena on klusterimainen, veto- ja pitovoimainen, jatkuvatoiminen ja kansainvälistyvä yhteistyörakenne. Tämä kehittämistoimintaan integroituva ekosysteemi kokoaa hyvinvoinnin kattoteeman alle monialaisesti kulttuuria, luontoa, matkailua ja teknologiaa hyödyntäviä toimijoita, konsepteja ja liiketoimintamahdollisuuksia.
Active Life HUB -hankesisältö jäsentyy neljään työpakettiin. Ensimmäisessä työpaketissa kasvatetaan hyvinvointialan toimijoiden tietoisuutta kehittämistoiminnasta ja sen saatavuudesta järjestelmällisen myynnin ja markkinoinnin avulla. Hankkeeseen tavoitellaan erityisesti sellaisia hyvinvointialan yrityksiä, jotka eivät ole ennen osallistuneet kehittämishankkeisiin. Toisessa työpaketissa hyvinvointialan paikallisista keskittymistä muodostetaan maakunnan kattava ekosysteemi, ja luodaan sille aika- ja paikkariippumatonta digitaalista yhteistyömallia.
Kolmannessa työpaketissa ideoidaan ja muotoillaan hankeosallistujien kesken uusia tuote- ja palvelukonsepteja hankkeen välillisille kohderyhmille, ja tehostetaan hyvinvointialan myynti- ja markkinointitoimenpiteitä liikevaihdon kasvattamiseksi. Neljäs työpaketti huipentaa hankkeen elämyksellisen ja oppimista tukevan hyvinvointitapahtuman yhteiseen suunnitteluun ja toteutukseen.
Tulokset ja vaikutukset
Active Life HUB -hankkeen tuloksina kehittämistoiminnan pariin on liitetty parikymmentä uutta hyvinvointialan toimijaa, ja on syntynyt vastaava määrä uudenlaista tuote- ja palvelukonsepteia matkailijoiden, vaki- ja kausiasukkaiden tarpeisiin. Hankkeen aikana on muodostunut monialainen Active Life HUB -ekosysteemi ja sille digitaalisuutta hyödyntävä, yhteistä liiketoimintaa mahdollistava toimintamalli. Myynti- ja markkinointitoimenpiteiden avulla on kasvatettu hvyinvointipalvelujen asiakkaiden ja liikevaihdon määrää, ja on yhteiskehitetty hyvinvointitapahtuma.
Lyhyen ja pidemmän aikavälin vaikutusten odotetaan näkyvän hyvinvointialan kehittämistoiminnan tunnettuuden ja osaamisintensiivisten, skaalautuvien hyvinvointipalveluiden tarjonnan lisääntymisenä Etelä-Savossa. Hankkeessa syntyvän hyvinvointialan ekosysteemin odotetaan edistävän alan yritysten elinvoimaisuutta, luovan uusia työpaikkoja ja mahdollistavan uusien innovaatioiden syntymistä, liiketoiminnan kasvua ja ekosysteemitoimijoiden kansainvälistymistä.