UUTTA NäkökulmAA urasuunnitteluun
Teemme opinto- ja työuran aikana useita valintoja yhteiskunnan ja työelämän rakenteiden muuttuessa jatkuvasti. Valinnoissamme korostuvat sekä ura- että opinto-ohjaus, jotta löytäisimme oman tiemme monipuolistuvien koulutus- ja urapolkujen keskeltä. Ohjauksessa korostuu perinteisesti kasvokkain samassa fyysisessä tilassa tapahtuva vuorovaikutus, mutta tämän rinnalla voisi olla muitakin tapoja saada ohjausta ja neuvontaa. Teknologia antaa meille jo nyt mahdollisuuden verkon yli annettavaan ohjaukseen niin tekstipohjaisesti, puhelimitse kuin videovälitteisesti. Älykkäästi ohjaten -hankkeessa kokeilimme, millaista uudenlaista tukea urasuunnitteluun voidaan saada tekoälyn avulla.
Ohjaustarpeiden kasvaessa ratkaisu ei ole kasvokkain tapahtuvan ohjauksen vähehtäminen. Päinvastoin, tarvitsemme entistä enemmän onnistuneita ohjaajan ja ohjattavan kohtaamisia. Ohjaus on ohjattavan ja ohjaajan yhteistyötä, vuorovaikutusta ja kohtaamista monella eri tasolla. Ohjausta on tarkasteltava kokonaisuutena, ja pohdittava niitä kohtia, joissa esimerkiksi teknologialla voitaisiin tarjota sellaista apua ja tukea, joka vapauttaa enemmän aikaa vuorovaikutukselle.
Hankkeessa kehitetyn Aidi-urasuunnittelusovelluksen tarkoituksena on tukea asiakasta ja opiskelijaa omissa valinnoissaan. Aidin tarkoitus on tukea ihmiskeskeistä ja saavutettavaa ohjausta sekä antaa mahdollisuus vahvistaa sekä työllistymis- että digitaitoja. Aidin ohessa kehitimme osaamisen tunnistamisen OSTU-sovellusta, jota kehitettiin avuksi ammatillisen toisen asteen osaamisen tunnustamisen prosessiin.
Teknologisia ratkaisuja pohdittaessa on varmistettava myös, että ne ovat eettisiä ja täyttävät hyvän (teknologialla tuetun) ohjauksen kriteerit omalta osaltaan? Millaisia teknologialla tuetut opinto- ja uraohjauksen prosessit voivat olla parhaimmillaan?
Aidin ja OSTUn kehitystyössä oli keskeistä käydä vuoropuhelua hanketiimin asiantuntijoiden, teknologisten kehittäjien ja ennen kaikkea loppukäyttäjien eli opiskelijoiden, asiakkaiden ja ohjaajien kesken. Saimme hankkeeseen mukaan yhteensä noin 500 testaajaa, mikä antoi eväitä tekoälylle ja meille varmuutta sekä Aidi-urasuunnittelusovelluksen että OSTU-sovelluksen tarpeellisuudesta uudenlaisina ohjauksen tukivälineinä.
Älykkäästi ohjaten -hankkeen kehitystyön pohjalla oli aiempi Älykäs ohjaus -hankkeessa (ESR, ELY) tehty pohjatyö. Tämän vuoksi meidän oli helppoa lähteä laajentamaan aiemmin enemmän opintojen edistymiseen keskittynyttä sovellusta kohti laajempaa urasuunnitteluajattelua. Koska näissä hankeissa tehty työ liittyy kiinteästi yhteen, löytyy tältä sivulta myös aiemman hankkeen aineistoja tutustuttavaksi.