Vuorovaikutuksella luottamusta

Etelä-Savon ruokamaakunnassa on vahvan alkutuotannon lisäksi korkealuokkaista elintarvikejalostusta, joka nojaa muutamien isojen yritysten ja lukuisten pienten tuottajien liiketoimintaan. Paikallisen ruoan, lähi- ja luomuruoan suosimisesta on tullut pysyvä trendi. Suoramyynnin keinot, esimerkiksi tilamyynti, REKO-ruokapiirit tai tapahtumien myyntipisteet, mahdollistavat henkilökohtaiset asiakastapaamiset, jotka puolestaan luovat luottamusta, mahdollistavat tiedonvaihdon ja vahvistavat pysyviä asiakassuhteita. Suoramyynnin heikkous on kuitenkin skaalautuvuuden puute.

Älypuhelimet ja mobiilit päätelaitteet pitävät ihmiset ”on-line” jatkuvasti ja digitaaliset kanavat mahdollistavat reaaliaikaisen tiedonhaun kiinnostavasta asiasta tai ilmiöstä, myös ruokatuotteista ja –yrityksistä. Yksi lähiruoan kulmakivistä on vuorovaikutuksesta syntyvä luottamus. Liiketoiminnan kasvaessa tarvitaan uusia tapoja tuottajan ja kuluttajan vuorovaikutuksen ylläpitämiseen. Myös verkossa tapahtuva vuorovaikutus rakentaa luottamusta, joten digitaaliset kanavat ovat aito vaihtoehto.

 

Hankkeen tavoitteet

 

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa Etelä-Savon ruokatuottajien tietämystä ja osaamista digitaalisten tuottaja-asiakas -vuorovaikutuksen kanavista ja välineistä. Toiseksi tavoitteena on selvittää kokeiluilla, mitä valittujen digitaalisten kanavien tai välineiden käyttöönotto pienissä ruokatuottajayrityksissä vaatii. Kokeiluna on esim. QR-koodien hyödyntäminen tuotteissa. Lisäksi hanke levittää tietoa kokeilujen tuloksista sekä yritysten ja asiakkaiden kokemasta hyödystä.

Hanke on osa eurooppalaisen Smart Specialisation Agri-Food Platformin Traceability and Big Data -verkoston kansainvälistä toimintaa.

 

Lisätietoja

Juha-Pekka Ontronen
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
projektipäällikkö
p. 040 198 1498
juha-pekka.ontronen(at)xamk.fi

Nyt voi esittää toiveita!

Kartoitamme parhaillaan lähiruokayritysten tarpeita.

Onko yrityksesi jo digin aallonharjalla? Onko sinulla suuria visioita tulevasta, mutta resurssien puute estää toimimasta?

Tuntuuko digitaalisuus tai asiakkaiden tavoittaminen ongelmalliselta?

Ota yhteyttä ja jaa näkemyksesi aiheesta!

p. 040 198 1498
juha-pekka.ontronen(at)xamk.fi

Voisit olla kiinnostunut myös näistä

Fisu-postilla järvikalat liikkeelle

Järvikalaa kalastajalta kuluttajalle

DIMA - Digitaalisen inbound...

Hankkeen tuloksena yrityksiin syntyy uutta testattua markkinointiosaamista.

Faktat

Digillä dialogia - ruokatuottajien ja asiakkaiden kohtaaminen

01.09.2018 - 30.04.2019

Toteuttajat

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy

Budjetti

Kokonaisbudjetti: 50 372 €

Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 15 112 €

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Etelä-Savon maakuntaliitto - Alueelliset innovaatiot ja kokeilut (AIKO) -rahoitus

Jaa sivu