Kielipolku

Toiminnallinen kielenoppimispeli

Kielipolku-hankkeen tavoitteena on kehittää kielenoppimispeliä kansainvälisille hoitoalan opiskeljoille. Hankeaika on 1.9.2023 – 31.8.2024.

Hanketta rahoittaa Otsakorven säätiö.

Kielipolulla kuljetaan kohti hoitotyön suomen kielen taitoa.

Kielipolulta buustia työelämän kielitaitoon

Suomen kieli on monelle Suomeen tulevalle haaste. Kielipolku tukee kansainvälisiä hoitoalan opiskelijoita ammatillisen kielitaidon kehittymisen alkumetreillä ja antaa eväitä niin harjoitteluun kuin keikkatyöhönkin.

Kielipolulla opiskelu sujuu pienissä annoksissa eikä palkintojakaan ole unohdettu. Erilaiset tehtävätyypit tuovat vaihtelua ja mahdollistavat kielenoppimisessa tarvittavaa toistoa.

It’s soo good.

”I think this app is really helpful especially because it aims at the phrases we need to speak with customers as nursing students. Thanks, well done!”

Anonyymi Webropol-kysely maaliskuussa 2024

Hankkeen keskeiset toimenpiteet

 

Hankkeessa luodaan Kielipolku-mobiilipeli, jossa opiskelija pääsee harjoittelemaan esimerkiksi anatomian sanastoa, hoitovälineitä ja arkitoimiin liittyviä lauseita. Polulle on luotu erilaisia tehtävätyyppejä ja erilaisia sanastoja, jotka tuovat vaihtelua polulla kulkemiseen.

Valmiin pelin taoitteena on tukea ja motivoida opiskelijoita, joiden haasteena on ottaa hoitoalan suomen kieli haltuun nopeasti. Pelistä tutut sanat, lauseet ja tilanteet helpottavat erityisesti opintojen alkuvaiheessa ja ensimmäisissä harjoitteluissa. Valmis peli voi myös toimia yhtenä oppimistehtävänä suomen kielen kurssilla.

.

Hankkeessa tuotetaan pelisisältöä, grafiikkaa ja sisällön ohjelmointia. Hankkeen päättyessä pelin ensimmäinen versio on valmis käytettäväksi.

.

Miltä kielipolku näyttää?

Kesäkuussa 2024 Kielipolun mutkitteleva reitti kulkee puistomaisessa maisemassa. Matkan varrella kulkija näkee esimerkiksi sairaalan, hoivakodin, ambulanssin ja ulkokuntosalin.

Polulle sijoitetuissa pisteissä on kussakin yksi pelitehtävä. Pelaaja saa suoriutumisensa mukaan kolikoita ja tähtiä jokaisesta pelikerrasta. Kolikoilla voi vierailla kaupassa, jossa voi ostaa kaikenlaista kiinnostavaa, kuten vaikkapa surffilaudan tai kaktuksen. Esineet pelaaja voi sijoittaa omaan huoneeseensa. Samalla esieistä oppii myös suomen kieltä.

Pelissä on esimerkiksi seuraavanlaisia tehtäviä:

  • yhdistä sana ja kuva
  • muodosta lause suomeksi
  • reagointi asiakkaan toiveeseen
  • kirjoita sana suomeksi
  • kuuntele ja valitse oikea sana
  • mikä sana ei kuulu joukkoon
Puhelin
+358447028578
Sähköposti
Anna-Liisa.Luova@xamk.fi
Yksikkö
Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
Anna-Liisa Luova
Lehtori
+358447028578
Anna-Liisa.Luova@xamk.fi
Puhelin
+358504111760
Sähköposti
Vivian.Reapalu@xamk.fi
Yksikkö
Digitaalinen talous
Vivian Reapalu
Projektityöntekijä
+358504111760
Vivian.Reapalu@xamk.fi
Puhelin
+358503070066
Sähköposti
Jarno.Kankainen@xamk.fi
Yksikkö
Digitaalinen talous
Jarno Kankainen
Projektityöntekijä
+358503070066
Jarno.Kankainen@xamk.fi
Puhelin
+358504785757
Sähköposti
Janne.Sillanpaa@xamk.fi
Yksikkö
Digitaalinen talous
Janne Sillanpää
Projektityöntekijä
+358504785757
Janne.Sillanpaa@xamk.fi
Puhelin
+358403593308
Sähköposti
Pekka.Vilpponen@xamk.fi
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Pekka Vilpponen
Lehtori
+358403593308
Pekka.Vilpponen@xamk.fi
Sähköposti
Ana.Andreescu@xamk.fi
Yksikkö
harjoittelija
Ana Andreescu
Harjoittelija
Ana.Andreescu@xamk.fi

Hankkeen tiedot

Hankkeen nimi:

Kielipolku

Hankkeen kesto: 1.9.2023–31.8.2024

Tiedot

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Vahvuusala: Digitaalinen talous
Osaamiskärki: Peliteknologiat ja kyberturvallisuus, Uudistuva työelämä
Vaikuttavuustavoite: Ihminen ja käyttäjälähtöisyys

Budjetti

Rahoittaja ja päärahoituslähde: William ja Ester Otsakorven Säätiö
Kokonaisbudjetti: 45 000 euroa
Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 10 000 euroa

Asiasanat

kansainvälistyminen koulutus maahanmuuttajat