Hankkeessa kokeiltiin ja kehitettiin nuorilähtöistä Living Lab -toimintaa, jonka yhtenä tuotoksena syntyi nuorten palvelukartta Kouvolaan.

NOUSU – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hankkeen tavoitteina oli vahvistaa 16–29-vuotiaiden digiosaamista erityisesti työelämätaitoihin liittyen sekä kehittää nuorilähtöistä Living Lab -toimintaa, joka perustuu nuorten ja nuorten parissa työskentelevien yhteiskehittämiseen. Hankkeessa edistettiin nuorten digiosaamiseen ja työelämään liittyviä taitoja koulutusten, työpajojen ja digikoutsauksen avulla. Hanke toteutettiin Kouvolassa 1.9.2021-31.8.2023.

Hankkeessa kokeiltiin ja kehitettiin nuorilähtöistä Living Lab -toimintaa, jonka tavoitteena oli tuoda nuorten ääntä ja kokemuksia kehittämiseen sekä edistää nuorten ja ammattilaisten välistä dialogia palveluiden kehittämisessä. Living Lab -toiminnan tuotoksena syntyi Suuntaa etsimässä? Kouvolan palvelukartta nuorille ja nuorille aikuisille. Palvelukartta kokoaa yhteen nuorille ja kaikille yhteiset palvelut erilaisten tarpeiden sekä elämäntilanteiden perusteella. Palvelukartan tarkoituksena on helpottaa eri organisaatioiden tarjoamien palveluiden löytämistä. Palvelukartan kehittämisen käynnistyi nuorten parissa työskentelevien toiveesta. Palvelukartta löytyy Kouvolan kaupungin Nuorten Kouvola -sivustolta ja on kaikkien kiinnostuneiden käytettävissä.

Hankkeen kokeilut ja kehitetyt mallit löytyvät kootusti loppujulkaisusta:

LIVING LAB. Ideakirja nuorilähtöiseen palveluiden kehittämiseen

 

Lisätietoja

Tanja Mäkelä
projektipäällikkö
tanja.makela@xamk.fi
p. 040 183 2178

Eeva Hammar
projektityöntekijä
eeva.hammar@xamk.fi
p. 050 348 2160

Jani Lehtinen
TKI-asiantuntija
jani.lehtinen@xamk.fi
p. 050 530 1003

Krista Hahtala
TKI-asiantuntija
krista.hahtala@xamk.fi
p. 050 473 4912

NOUSU-hankkeen tietosuojaseloste

Suuntaa etsimässä? Kouvolan palvelukartta nuorille ja nuorille aikuisille

 

 

 

Kouvolan palvelukartta nuorille ja nuorille aikuisille kokoaa yhteen palveluita erilaisten tarpeiden ja elämäntilanteiden perusteella. Palvelukartan tarkoituksena on helpottaa palveluiden löytämistä. Palvelukarttaa voi selata rauhassa kotona tai vaikkapa yhdessä työntekijän kanssa.

Palvelukartta on interaktiivinen PDF-tiedosto, jonka etusivulla on joukko erilaisia tarpeita. Näitä tarpeita klikkaamalla avautuu listauksia tarpeisiin liittyvistä palveluista ja linkit suoraan palveluiden sivuille.

Palvelukartta on rakennettu yhteiskehittämisen menetelmin NOUSU – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hankkeessa vuosina 2022–2023. Matkan varrella oli mukana kymmeniä kouvolalaisia nuoria ja nuoria aikuisia sekä nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia seuraavista organisaatioista: Kouvolan kaupunki, Kymenlaakson hyvinvointialue, Kakspy ry, Parik, MLL, Monikulttuurikeskus Saaga ja Eduko.

Kehittämisen keskeisellä sijalla olivat nuorten näkökulmat, eli karttaa suunniteltiin ja kehitettiin nuorten tarpeiden perusteella. Etusivun teemat on määritelty yhdessä nuorten kanssa. Nuoret toivat rohkeasti esiin omia toiveitaan ja näkemyksiään. He toimivat myös palvelukartan testaajina kehittämisen aikana. Nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset olivat mukana rakentamassa palvelukartan sisältöä.

Palvelukartan kehittäminen oli yksi NOUSU-hankkeen Living Lab -kokeiluista. Hankkeessa kokeiltiin ja kehitettiin nuorilähtöistä Living Lab -toimintaa. Yhtenä tärkeänä tavoitteena oli edistää nuorten ja ammattilaisten välistä dialogia palveluiden kehittämiseen liittyen.

 

Lämpimät kiitokset kaikille palvelukartan kehittämisessä mukana olleille nuorille ja eri organisaatioiden ammattilaisille. Yhteiskehittämisessä on voimaa!

 

Digitaitopaketti

 

NOUSU-hankkeessa toteutettu Digitaitopaketti on ladattavissa täältä: Digitaitopaketti

Digitaitopaketti on suunnattu nuorille ja ammattilaisille tueksi digitaitojen- ja rohkeuden edistämiseen sekä digitaitokasvatukseen.

Digitaitopaketti sisältää digitaitoja edistävää tietoa, ohjeita ja harjoitteita. Pakettiin on koottu olemassa olevaa materiaalia, joihin pääset suorien linkkien kautta.

Voit hyödyntää paketin materiaaleja edistääksesi omia digitaitoja ja -rohkeuttasi tai käydä sisältöjä läpi yhdessä jonkun kanssa. Pakettia ei tarvitse käydä läpi kokonaisuutena, vaan voit poimia sisällöistä sopivimmat osiot.

HANKKEEN TOIMINNAN ESITTELY

 

ARTIKKELIT

NOUSU-hankkeessa kirjoitetaan myös artikkeleita hankkeen kehittämiseen liittyen. Artikkeleiden avulla pääset tutustumaan tarkemmin hankkeen kehittämisteemoihin.

TAPAHTUMAT

 

LIVING LAB TILAN PÄÄTTÄRIT 17.8.2023


AVOIMET OVET KESÄKUUSSA 2023: ke 14.6. ja ma 26.6.


MUSIIKINTEKOPAJA ma 19.6.2023

 

VIDEOPAJA ma 5.6.2023

 

CV-PAJA ke 7.6.2023

 

AVOIMET OVET TOUKOKUUSSA

 

CV-PAJA ti 11.4. ja ti 30.5.2023 KLO 16-18

 

MUSIIKINTEKOPAJA ke 26.4. ja ke 31.5.2023 KLO 16-18

 

VIDEOPAJA 16.5. JA 17.5.2023

 

CV-VALOKUVAUS ti 25.4. ja ti 23.5.2023 KLO 16-18

 

ANIMAATIOPAJA 9.5.2023 KLO 16-18

 

AVOIMET OVET 

ma 6.3. | ke 15.3. | ma 20.3. | 27.3. | ke 5.4. | ma 12.4. | ma 17.4. | ma 24.4.

 

DIGIMESSUT 13.4.2023

NOUSU-hanke on mukana Digimessuilla. NOUSU:n pisteella pääsee osallistumaan mini-living labiin sekä testaamaan Palvelukarttaa.

 

GRAAFINEN TYÖPAJA ti 18.4.2023 KLO 16-18

 

AVOIMET OVET NUORTEN KEHITTÄJÄRYHMÄN JÄRJESTÄMÄNÄ 27.3.2023

Tervetuloa nuoret ja nuorten kanssa työskentelevät. Maksuton. Ei ilmoittautumista.

MUSIIKINTEKOPAJA 22.3.2023 

Tule harjoittelemaan musiikin tekemistä Soundtrap-ohjelmalla. Paja sopii kaiken tasoisille musiikintekijöille ja musiikin tekemisestä kiinnostuneille. Maksuton. Ei ilmoittautumista.


VIDEO-CV-PAJA 21.3.2023

Video-CV-paja 16-29-vuotiaille nuorille. Tule mukaan tekemään video-CV tai harjoittelemaan sen tekemistä. Maksuton. Ei ilmoittautumista.

 

GRAAFINEN TYÖPAJA 17.3.2023

Tule opettelemaan Canva-ohjelman käyttöä. Maksuton. Ei ilmoittautumista.

 

KOUVOLAN VERKKOSIVUJEN TESTAUSPAJA NUPALLA 16.3.3023 KLO 16-18

Tule testaamaan Kouvolan verkkosivuja ja antamaan mielipiteesi. Sinun mielipiteesi on tärkeä! Tarjolla kahvia ja pientä purtavaa.

 

CV-VALOKUVAUS 7.3. JA 14.3..2023 

Tarvitsetko hyvän valokuvan itsestäsi vaikkapa CV:hen? Kuvaus on maksuton.

 

GRAAFINEN ILTA 27.2.2023

Tule opettelemaan Canva-ohjelman käyttöä. Maksuton. Ei tarvitse ilmoittautua. Avoimet ovet klo 16-19.

 

 

VIDEO-CV-PAJA 21.2.2023

Video-CV-paja 16-29-vuotiaille nuorille. Tule mukaan tekemään video-CV tai harjoittelemaan sen tekemistä. Maksuton. Ei ilmoittautumista.

 

 

MUSIIKINTEKOPAJA 20.2.2023

Tule harjoittelemaan musiikin tekemistä Soundtrap-ohjelmalla. Paja sopii kaiken tasoisille musiikintekijöille ja musiikin tekemisestä kiinnostuneille. Maksuton. Ei ilmoittautumista.

 

ANIMAATIO-ILTA 15.2.2023

Tule opettelemaan yhdessä Animaker-ohjelman käyttöä ja tekemään animaatioita ja kahdittelemaan. Maksuton. Ei ilmoittautumista.

 

VIDEO-CV-PAJA 7.2.2023

Video-CV-paja 16-29-vuotiaille nuorille. Tule mukaan! Maksuton. Ei ilmoittautumista.

 

LIVING LAB -TILAN AVAJAISET 1.2.2023

Tervetuloa tutustumaan Living Labin tiloihin ja toimintaan ke 1.2.2023 klo 14.00–18.00, os. Kauppamiehenkatu 1, 45100 Kouvola.

 

ANIMAATIOPAJA 16-29-VUOTIAILLE NUORILLA 10.1.2023

 

DIGIPALVELUIDEN TESTAUSPAJA 14.12.2022 – kULTA-PAJA 

Testauksessa Kouvolan kaupungin verkkosivut.

 

 

LIVING LAB -TYÖPAJA 13.12. klo 13.00-16.00

Järjestämme Living Lab -työpajan teemalla ”Nuorten työllisyys Kouvolassa – haasteet ja mahdollisuudet” ti 13.12. klo 13.00-16.00. Työpaja järjestetään Kohtaamispaikka Pointissa, os. Torikatu 3-5 (Kauppakeskus Hansan 2. krs.).

Työpaja on suunnattu 16-29-vuotiaille nuorille ja nuorten kanssa työskenteleville. Työpajan ohjaa Tomi Lamppula | Synesis Oy.

Living Lab on nuorilähtöinen yhteiskehittämisen paikka, joka tuo nuoria ja ammattilaisia kehittämishaasteiden äärelle keskustelemaan ja ideoimaan yhdessä ratkaisuja. Yhtenä tärkeänä tavoitteena on tuoda nuorten ääntä palveluiden kehittämiseen. Living Lab -toiminnan kehittäminen ja kokeilut kuuluvat NOUSU-hankkeen tehtäviin.

 

 

UNELMIEN KELA -TYÖPAJAT 2.11. ja 8.11.2022

Nousu – nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hanke, DVV ja Kela järjestävät marraskuussa kaksiosaisen työpajan Kouvolan alueen nuorille. Työpajassa nuoret pääsevät testaamaan ja kehittämään Kelan digipalveluita sekä kertomaan siitä, mitä he toivovat kohtaamistilanteilta. Paikalla valtakunnallisen ja paikallisen Kelan edustaja. Osallistumisesta saa todistuksen, jonka nuoret voivat vaikkapa liittää omaan ansioluetteloonsa.

keskiviikkona 2.11.2022 klo 14–16  ja tiistaina 8.11.2022 klo 14–16

Etsimme 16-29-vuotiaita osallistujia näihin työpajoihin.

 

 

NOUSUN POP-UP LIVING LAB KAUPPAKESKUS VETURISSA 3.11.2022

 


NIGHT OF THE LIVING LAB 1.11.2022

Halloween- nuorten tapahtuma Night of the Living lab 1.11.2022 klo 15-20. Maksuton! Ei ilmoittautumista!

Tapahtuman Facebook-sivu

 

 

SYMBIOOSI – TAIDETTA, DIGIÄ JA OSALLISUUTTA ERILAISILLA ALUEILLA -SEMINAARI 6.10.2022

Nousu-hanke on mukana Symbioosi-seminaarissa 6.10.2022. Tilaisuus on suunnattu lasten ja nuorten kanssa toimiville tahoille sekä opiskelijoille. Ohjelma ja ilmoittautuminen löytyvät Symbioosin verkkosivuilta

 

 

TAITEIDEN YÖ KOUVOLASSA 19.8.2022

Nousu-hanke on mukana Kouvolan Taiteiden yössä 19.8.2022 klo 16-20. Nousun piste löytyy Manskilta samasta teltasta Mannerheimin lastensuojeluliiton kanssa. Nousun pisteellä voi osallistua kyselyyn ja tarkkuusheittoon. Tarjolla on myös pieniä palkintoja. Tervetuloa moikkaamaan!

 


DIGINOSTE-TAPAHTUMA 7.6.2022

NOUSU-hanke järjesti kesäkuun alussa yhdessä Kakspy ry:n Digijuu digime -hankkeen ja Kouvolan nuorisopalveluiden kanssa Diginoste– nuorten tapahtuman, jonka teemoina olivat digitaalisuus, digitaidot ja työllistyminen.

Lue lisää tapahtumasta Nousu-hankkeen blogista

NUORTEN KEHITTÄJÄRYHMÄ

 

Ryhmän seuraavat kokoontumiset:

Ei tulevia kokoontumisia.

Paikka:

Living Lab, Kauppamiehenkatu 1, 45100 Kouvola (katutason kulmatila, vanhaa kauppahallia vastapäätä)

VAIKUTTAMINEN

Hei nuori! Sinun on mahdollista osallistua monin tavoin kotikaupunkisi Kouvolan toimintaan ja kehittämiseen. Vaikuttamisen keinoja ovat esimerkiksi palautteet, kuntalaisaloitteet ja aluetoimintaan osallistuminen. Voit myös vapaamuotoisesti tuoda mielipiteesi esille vaikkapa mielipidekirjoituksen, blogin tai somen kautta. Voit myös hakea nuorisovaltuustoon tai osallistua Nousu-hankkeen nuorten kehittäjäryhmään. Vaikuttaa voi niin livenä kuin digitaalisestikin ja mielipiteensä voi kertoa ihan jokainen.

Hei nuori! Sinun on mahdollista osallistua monin tavoin kotikaupunkisi Kouvolan toimintaan ja kehittämiseen. Vaikuttamisen keinoja ovat esimerkiksi palautteet, kuntalaisaloitteet ja aluetoimintaan osallistuminen. Voit myös vapaamuotoisesti tuoda mielipiteesi esille vaikkapa mielipidekirjoituksen, blogin tai somen kautta. Voit myös hakea nuorisovaltuustoon tai osallistua Nousu-hankkeen nuorten kehittäjäryhmään. Vaikuttaa voi niin livenä kuin digitaalisestikin ja mielipiteensä voi kertoa ihan jokainen.

Tässä muutama vinkki, kuinka voit vaikuttaa digitaalisesti Kouvolassa

Kouvolan kaupungin sivuilta löydät paljon mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa: https://www.kouvola.fi/kouvolankaupunki/osallistu-ja-vaikuta/

Voit antaa palautetta Kouvolan kaupungin palveluista, toiminnasta ja päätöksenteosta: https://kartta.kouvola.fi/eFeedback/

Voit tehdä kunnille kuntalaisaloitteita sekä kannattaa ja seurata muiden tekemiä aloitteita: https://www.kuntalaisaloite.fi/fi

Kerro mielipiteesi ajankohtaisista hankkeista Kouvolassa tai muualla Suomessa: https://www.otakantaa.fi/

Tästä pääset vastaamaan avoimiin mielipidekyselyihin: https://www.kouvola.fi/kouvolankaupunki/osallistu-ja-vaikuta/kyselyt-2/

 

Muita vinkkejä Kouvolan alueella vaikuttamiseen

Voit hakea nuorisovaltuustoon: https://www.nuortenkouvola.fi/vaikuttaminen/nuorisovaltuusto/

Sinun on mahdollista hakea aluetoiminkuntaan: https://www.kouvola.fi/kouvolankaupunki/osallistu-ja-vaikuta/aluetoimikunnat/tietoa-aluetoimikunnista/

Esitä ideoita osallistavan budjetoinnin kohteiksi tai osallistua niitä koskeviin työpajoihin: https://www.kouvola.fi/kouvolankaupunki/osallistu-ja-vaikuta/aluetoimikunnat/tietoa-aluetoimikunnista/

 

Digitaalisia keinoja vaikuttamiseen koko Suomessa

Sivusto, johon on koottu eri vaikuttamisen tapoja: www.demikratia.fi

Kansalaisaloitteella voit ehdottaa uutta lakia, muutosta olemassa olevaan lakiin tai olemassa olevan lain kumoamista: https://www.kansalaisaloite.fi/fi

Uusi verkkopalvelu, jonka kautta kaikki alle 29-vuotiaat saavat mahdollisuuden tuoda äänensä kuuluviin yhteiskunnallisissa kysymyksissä: www.Digiraati.fi

 

HANKKEEN TAVOITTEET

  1. Organisoidaan Living Lab toiminta ja tarvittava infra toimintaan keskeisellä sijainnilla olevaan tilaan Kouvolassa
  2. Nuorille suunnattujen digipalveluiden käytettävyyden testaus ja kokeilu nuorten sekä palveluiden tuottajien kanssa
  3. Suunnitellaan kokeilujen perusteella helppokäyttöisempiä digitaalisia palveluita nuorten, yrittäjien ja palveluiden tuottajien kanssa
  4. Rakennetaan koulutuspaketti, joka tukee nuorten digiosaamista kehittämällä heidän digitaalisia taitojaan
  5. Kehitetään kaksisuuntainen digimentorointipalvelu ja juurrutetaan toimintamalli
  6. Hankearvioinnin toteuttaminen hankkeen elinkaaren ajan ja monistettavan arviointikehikon laatiminen

HORISONTAALISET PERIAATTEET

NOUSU – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hankkeessa tuetaan sukupuolten tasa-arvoa huomioiden sukupuolinäkökulma hankkeen toiminnassa.

Valtavirtaistaminen ja sukupuolisensitiivisyys ohjaavat hankkeen toimintaa. Kestävän kehityksen osalta kiinnitetään huomiota hyvinvoinnin ja tasa-arvon edistämiseen sekä yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen.

Sukupuolten tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys ovat rakennerahasto-ohjelmaan sisältyviä ns. horisontaalisia periaatteita. Niitä tarkastellaan kaikissa hankkeissa riippumatta siitä, millainen on hankkeen sisältö. Kestävään kehitykseen kuuluu sekä taloudellinen kestävyys että sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus.

 

LÄHTEET

Business Finland. 2020. EAKR-erityistavoitteet ja horisontaaliset periaatteet. PDF-dokumentti. Saatavissa: Horisontaaliset periaatteet

Rakennerahastot. 2022. Horisontaaliset teemat. WWW-dokumentti. Saatavissa: https://rakennerahastot.soft.ware.fi/web/guest/horisontaaliset-teemat

 

DIGIHYVINVOINTI

Digitaalinen hyvinvointi koostuu useasta eri osatekijästä. Se on nykyaikana olennainen osa yksilön kokonaishyvinvointia. Digihyvinvointi on sellainen yksilön kokema tila, jossa hänen on hyvä ja turvallinen olla, kun hän toimii digitaalisissa ympäristöissä ja sosiaalisessa mediassa. Siihen liittyy riittävän hyväksi koettu digitaalisten laitteiden käyttötaito ja tunne siitä, että hallitsee oman sosiaalisen median käyttönsä. Lisäksi on hyvä, jos osaa käyttää digitaalista mediaa omaksi ilokseen sekä hyödyntää sen tarjoamia mahdollisuuksia ja palveluita. (Digivoimaa 2022.)

Digihyvinvointimittari on kehitetty Digivoimaa -Digihyvinvoinnilla yhteiskunnallista osallisuutta -hankkeessa 2018-2020.

Testaa oma digihyvinvointisi Digihyvinvointimittarilla!

DIGIHYVINVOINTIMITTARI

MIKÄ ON LIVING LAB?

Living Lab eli elävä laboratorio on käyttäjälähtöinen ekosysteemi, jossa tutkimus ja innovaatiotoiminta yhdistyvät tosielämän ympäristössä. Living Lab -toiminta tarkoittaa käytännössä toimintaa, jossa käyttäjä osallistuu tuotteiden tai palveluiden tutkimukseen, kehitykseen ja testaukseen. Tuotteita ja palveluita kehitetään monitoimijaverkostossa, ekosysteemissä, johon voi kuulua käyttäjiä, esimerkiksi hankkeen kohderyhmää ja kohderyhmän kanssa työskenteleviä, sekä muita toimijoita. Living Lab -toiminta perustuu ajattelutapaan, jossa käyttäjä nostetaan aktiiviseksi toimijaksi osaksi kehittäjätiimiä. (Lehtola 2018, 18-19.)

Living Labia voi käytännössä siis käyttää kuka tahansa ja missä yhteydessä tahansa. Sille voidaan tarvittaessa luoda uusia merkityksiä ja käyttötarkoituksia. Living Lab -toiminta voi tapahtua jossain kiinteässä tilassa, joka toimii testaus- ja kehitysympäristönä kalusteineen ja laitteineen. Living Lab -toiminta voidaan viedä myös esimerkiksi eri toimijoiden tiloihin eräänlaisena liikuteltavana versiona. Living Lab voi olla myös digitaalisessa ympäristössä. Jollain tietyllä digitaalisella alustalla voidaan testata ja yhteiskehittää uusia ratkaisuja johonkin tiettyyn tuotteeseen, palveluun tai arkipäiväiseen ongelmaan. (Drake 2020, 10.)

Living Lab ei ole siis kovin yksiselitteinen, sillä sitä voidaan hyödyntää niin monessa yhteydessä. Kokeiluympäristö on varmaankin hyvä käsite tiivistämään Living Labin merkitystä. Ympäristö, jossa muotoilun menetelmiä hyödyntäen voidaan ideoida, kokeilla, testata prototyyppejä, arvioida ja kehittää. (Fagerström 2014.)

LÄHTEET

Drake, M. 2020. Digitaalinen Living Lab: Mistä on kyse? Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Saatavissa: Opi ja kehitä! Digitaalinen Living Lab oppimis- ja innovointiympäristönä – Theseus

Fagerström, J. (toim.) 2014. Kasarminmäki Living Lab. Kymenlaakson ammattikorkeakoulun julkaisuja. Saatavissa: untitled (theseus.fi)

Lehtola, J. 2018. Living Lab – uusi innovatiivinen opiskeluympäristö. Opinnäytetyö. Saatavissa: Living Lab – Uusi innovatiivinen opiskeluympäristö : Käyttäjälähtöinen tilakonsepti Tampereen seudun ammattiopistoon – Theseus

Living Labin mahdollisia osa-alueita (Hammar 2022, mukailtu University of Leeds Living Lab & Cooper 2018)

NUORTEN DIGIOSAAMINEN

Digitaitoja tarvitaan iästä riippumatta monella elämän osa-alueella. Viime vuosina on kuultu puhuttavan diginatiiveista, joka sisältää oletuksen, että kaikki digitaidot olisivat automaattisesti hallussa syntymävuoden perusteella. Digitaidot sisältävät monenlaisen kirjon tietoa sekä erilaisia taitoja, laitteiden käytöstä medialukutaitoon. Taitojen kehittäminen edellyttää tietoa, kokeilua ja treenaamista.

Nuorten tarpeet digiosaamisen vahvistamiseen liittyen tulevat hyvin esiin Digi- ja väestötietoviraston Nuorten Digitaidot 2021 -kartoituksessa. Nuoret toivat esille haasteita mm. erilaisten sähköisten palveluiden löytämiseen ja käyttämiseen liittyen, kynnys ottaa yhteyttä voi olla korkea ja apu voi jäädä saamatta. Lisäksi voi olla vaikeaa ymmärtää, miten digipalveluissa tulisi toimia. Netissä kohdattu epäasiallinen käytös ja kiusaaminen huolestuttavat nuoria. (Digi- ja väestötietovirasto 2021.)

Elämme vielä jonkinlaista murrosvaihetta digiosaamiseen liittyen. Kaikki taidot ei välttämättä vielä kartu koulussa kuten kertotaulut ja toisaalta erilaiset digipalvelut kehittyvät koko ajan. Paljon on merkitystä myös sillä, onko palvelu suunniteltu kohderyhmän tarpeita vastaavaksi. Jokainen on varmasti omalta osaltaan törmännyt erilaisten digipalveluiden haasteisiin, jolloin voi vain haikailla helppokäyttöisyyden ja saavutettavuuden perään.

 

Lue lisää:

Nuorten digitaidot – kartoitus 2021. Diginatiivimyyttiä murtamassa – Myös nuoret kaipaavat digitukea. Digi- ja väestötietovirasto.

TYÖNHAKUSIVUSTOT

Alla lista hyödyllisistä työnhakusivustoista.
Huomioi, että työmahdollisuuksia voi löytää myös ottamalla yhteyttä suoraan yrityksiin tai jättämällä yrityksille avoimen hakemuksen.

TE-palvelut https://www.te-palvelut.fi/fi/etusivu
Oikotie työpaikat https://tyopaikat.oikotie.fi/
Monster https://www.monster.fi/
Duunitori https://duunitori.fi/
Kouvolan kaupungin kesätyöt https://www.kouvola.fi/tyo-ja-yrittaminen/avoimet-tyopaikat/kesatyopaikat/
Kesäksi duuniin https://kesaksiduuniin.fi/

Ajankohtaista

Hulinaa, digiä ja kohtaamisia Living Labissa

Vietimme Living Lab -tilan virallisia avajaisia viime viikolla. ”Liviksessä” vieraili kymmeniä nuoria ja ammattilaisia eri organisaatioista. Kivoja kohtaamisia ja keskusteluita. Avajaisissa pääsi testailemaan kehitteillä olevaa nuorten palvekarttaa ja jättämään kommentteja, kokeilemaan VR-laseja sekä tutustumaan Zora-robottiin. Tilassa on ehtinyt olla jo erilaista toimintaa joulukuusta alkaen. Ensimmäinen tilassa kokoontunut porukka oli nuorten kehittäjäryhmä. Living Lab on yhteiskehittämisen...

Nousun matkassa – yhdessä unelmointia ja Living Lab -toimintaa

NOUSU-hankkeen syksyyn on mahtunut monenlaista yhteiskehittämistä, työpajoja, tapaamisia, ideointia, suunnittelua, hankkeen toimintojen markkinointia ja koulutusta. Ja mikä tärkeintä, kohtaamisia kouvolalaisten nuorten kanssa. Hankkeen yhtenä keskeisenä tavoitteena on rakentaa nuorilähtöinen Living Lab -toimintamalli. Siis mikä? Living Lab toimii yhteiskehittämisen paikkana nuorille ja nuorten kanssa työskenteleville eri alojen ammattilaisille, organisaatioille, järjestöille, oppilaitoksille ja yrityksille. Living Lab -toiminnan...

Night Of The Living Lab – Kummituksia ja yhteiskehittämistä nuorten kanssa

Halloween-viikolla tiistaina 1.11.2022 Nousu – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hanke järjesti NuPalla (NuortenPaikka) Night of the Living lab – nuorten tapahtuman. Tapahtuman ideana oli yhdistää Halloween ja Living Lab -toiminta. Nousu järjesti tapahtumassa nuoria osallistavan Digipalveluiden testauslabran, jonka ympärille rakentui viihdyttävä Halloween-tunnelma, joka sisälsi kilpailuja, tarjoiluja, livemusiikkia, Halloween-asuja ja teemaan sopivaa koristelua kuten seittiä, luurankoja,...

Yhdessä ideoiden – palvelukartta-paja nuorille

Keväällä 2022 NOUSU – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hanke alkoi koordinoida nuorille suunnatun palvelukartan kehittämistä. Palvelukartan tarkoituksena on koota yhteen nuorille suunnatut palvelut ja helpottaa palveluiden löytämistä. Palvelukartta tulisi olemaan helposti verkosta löydettävä käyttöliittymä tai vähintään interaktiivinen PDF, josta kaikki tarvittavat paikalliset ja valtakunnalliset palvelut löytyisi. Palvelukartan kehittäjäryhmään on saatu nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia eri...

Nousun matkassa – kehittämisen polkuja Kouvolassa

Nousu-hanke starttasi lokakuussa 2021. Aika on kiitänyt kovaa vauhtia ja nyt on jo yhdeksän kuukautta matkaa takana. Talvella ja keväällä keskityimme yhteistyöverkostojen kokoamiseen ja nuorille järjestettyihin pajoihin sekä tilaisuuksiin. Ja luonnollisesti hankkeen kehittämisen ideointiin ja suunnitteluun. Hankkeessa kehitetään nuorten digitaitoihin ja työllisyyteen liittyvää Living Lab -toimintaa Kouvolaan. Living Lab on kirjaimellisesti elävä laboratorio, yhteiskehittämisen ja...

Faktat

NOUSU - Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa

01.09.2021 – 31.08.2023

Toteuttajat

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy

Tutkimuskeskus: Juvenia

Budjetti

Kokonaisbudjetti: 460 504 €

Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 92 101 €

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Euroopan sosiaalirahasto (ESR) ja Hämeen ELY-keskus. Hanke rahoitetaan osana Euroopan unionin Covid-19 -pandemian johdosta toteuttamia toimia.