Peliteollisuus on kehittänyt monia notkeita ja näppäriä tapoja tehdä menestyksekästä kehitystyötä. PARK-hankkeessa näitä hyväksi havaittuja konsteja tehdään tutuksi myös muiden toimialojen kehitystoimintaan yhdessä pelialan osaajien kanssa. Hankkeen tavoitteena on parantaa yritysten valmiuksia reagoida yllättäviin toimintaympäristön muutoksiin, sekä kehittää koulutusorganisaatioiden kyvykkyyttä vastata äkillisesti syntyviin tarpeisiin.
MITÄ HANKKEESSA TEHDÄÄN?
PARK –hanke poimii pelialalta hyviä käytäntöjä, joita voitaisiin soveltaa muille aloille. Peliala on kasvava ala ja se on selvinnyt koronapandemiasta hyvin. Siksi haluamme kartoittaa, mitkä pelialan toimintamallit ja innovaatiot voisivat olla avuksi myös muille aloille.
Keväällä ja kesällä 2021 kokosimme yhteen erityisesti tapahtuma-, matkailu- ja luovien alojen yritysten pandemiahaasteita. Koonnin voi lukea täältä: Pandemia haastaa tapahtuma-, matkailu- ja luovien alojen kenttiä | READ Xamk
Hankkeessa järjestetään erilaisia koulutus-/työpajatilaisuuksia. Tilaisuuksissa työstetään kartoituksessa esiin nousseita haasteita tai yritysten omia toimeksiantoja. Katso oheisesta videosta esittely, kuinka LAB-ammattikorkeakoulussa hyödynnetään Design Sprint -menetelmää ideoinnissa ja ideoiden testaamisessa.
Tarkoitus on synnyttää oivallisia ideoiden ituja opiskelijoiden ja yritysten kanssa tapahtumatuotannon ja matkailun, kiertotalouden ja kestävän muotoilun, käyttäjäkokemuksen digitalisoinnin sekä XR-teknologian hyötysovelluksien kehittämiseksi. Työpajojen tuloksena syntyy ideoita yritysten liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämiseen sekä uusien tuote- ja palveluinnovaatioiden aihioita. Näiden aihioiden jatkokehityksen varmistamiseksi tehdään rahoitushakemuksia, joiden onnistuessa yritykset ovat lämpimästi tervetulleita mukaan myös tulevaisuuden toteutuksiin.
KENELLE HANKE ON TARKOITETTU?
Hanke on suunnattu erityisesti tapahtuma-, matkailu- ja luovien alojen PK-yrityksille, freelancereille, yhdistyksille sekä kuntatoimijoille. Toivotamme tervetulleiksi mukaan toki yrityksiä ja toimijoita muiltakin toimialoilta. Lisäksi hankkeessa järjestettävät työpajat on tarkoitettu hanketta toteuttavien ammattikorkeakoulujen opiskelijoille.
MITEN PÄÄSEE MUKAAN?
Työpajat ja koulutustilaisuudet ovat avoimia tapahtuma-, matkailu- ja luovien alojen PK-yrityksille. Tilaisuuksissa ratkotaan yritysten pandemiahaasteita monialaisten opiskelijatiimien kanssa. Tilaisuuksien tavoitteena on, että osallistujat saavat lisäymmärrystä ja apua esimerkiksi oman liiketoiminta- ja digimarkkinoinnin kehittämiseksi pelillisyyden ja palvelumuotoilun avulla.
Hankkeen toimenpiteisiin osallistuminen on maksutonta.
Hanketta toteuttavat Xamk, JAMK, KAMK ja LAB -ammattikorkeakoulut. Kukin toteuttaja vastaa oman alueensa työpajajärjestelyistä, joten ne voivat olla eri tavoin toteutettuja. Kullakin toteuttajalla on työpajoissa myös omat teemat, joiden ympärillä palveluita kehitetään.
Ota yhteyttä hankkeen projektipäällikkö Tiina Savallampeen (sähköposti: etunimi.sukunimi@xamk.fi), mikäli kaipaat lisätietoja, haluat ehdottaa yhteistyötä tai olla muulla tavoin mukana hankkeen toimenpiteissä.
Hankkeen tietosuojaseloste löytyy tämän linkin takaa: Tietosuojaseloste_PARK_261021
Xamk.fi -palvelun saavutettavuusseloste löytyy tästä linkistä: Saavutettavuus ja esteettömyys – XAMK