Hankkeessa vastataan akuuttiin tarpeeseen lisätä ja parantaa SOTE-henkilöstön digitaalista osaamista ja valmiuksia vastata yhteiskunnassa nopeasti tapahtuvaan digiloikkaan. Fyysisten robottien sekä palvelu- sekä ohjelmistorobotiikan avulla voidaan tehostaa välittömän hoitotyön osuutta, lisätä erilaisia itsepalveluja ja automaatiota – helpottaa rutiininomaisia tehtäviä.
Robota kehittää digitaalisia taitoja, ymmärrystä ja sitä kautta nopeuttaa teknologian vastaanottoa hoivahenkilöstön keskuudessa, sekä vahvistaa kykyä hyödyntää digitalisaatiota, älykästä teknologiaa sekä mm. robotiikkaa.
Kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveyssektorin työssä olevat hoivatyöntekijät sairaaloissa, hoivakodeissa sekä kotihoivassa.
Teknologiat hyvinvoinnin edistäjinä: esimerkkejä kuntoutuksesta ja avustamisesta hoitotyössä
Robota -hanke – Kokemuksia teknologioiden käytöstä eri sote-alan yksiköissa ja tulevaisuuden opetus
TP 1 – Digitaitojen lähtötaso yksilötasolla sekä digitalisaation ja robotisaation nykyinen hyödyntäminen osallistujan organisaatiossa (ketterä nykytila-analyysi)
Työpaketissa tehdään nykytilanteen alkukartoitus ja arviointi sekä koulutukseen osallistujan yksilön digitaalisista taidoista sekä organisaatiotoimijoiden SOTE-puolen toimijoiden käyttöjärjestelmistä ja digitalisaation sekä robotisaation tarpeista.
TP 2 – Nopeat robotiikan pilotit ja portfoliot
Työpaketista hyödynnetään TP 1 saatua nykytilanteen selvitystä ja tulemia, joiden kautta ketterien kokeilujen haasteet ja kohteet tullaan määrittämään. Ketterät kokeilut ovat osa modulaarista koulutuskokonaisuutta ja tässä työpaketissa hyödynnetään osallistavaa yhteiskehittämistä (palvelumuotoilu), jolloin osallistujat sitoutuvat jo haasteen muotoiluvaiheessa. Tässä työpaketissa ja ketterissä kokeiluissa varsinaisen kohderyhmän eli hoivatyöntekijöiden lisäksi, tarjotaan opiskelijoille mahdollisuutta osallistua mm ketteriin kokeiluhin sekä mahdollisuuksien mukaan yhteiskehittämistyöpajoihin.
TP 3 – Koulutuskokonaisuuden kehittäminen sisältäen vaikuttavuudenmittariston ja digitiekartan
Hankkeessa käytetään palvelumuotoilun osallistavia yhteiskehittämismenetelmiä koulutusten sekä ketterien kokeilujen toteuttamisessa. Koulutuskokonaisuus koostuu sekä koulutuksellisesta osuudesta (teemat) että ketteristä kokeiluista koulutuksen
aikana. Digitiekartalla suunnitellaan kehittämisen stepit teknologian adaptaatiolle tulevaisuuteen sekä yksilö että organisaatiotasolla. Vaikuttavuutta tarkastellaan mm.: tavoitteet, tulokset ja niiden vaikuttavuus sekä akseleilla mm. yhteistyön syvyys, osaamisen jakaminen sekä toimijoiden keskinäinen riippuvuus ja sitoutuminen.
TP 4 – Tulosten levittäminen: Webinaarisarja
Hankkeen aikana kehitetään modulaarinen ja skaalattava osallistavan koulutuksen konsepti – webinaarisarja.