TYÖPAKETTI I:
Sosiaalialan rakenteellisen työn osaamisverkoston muodostaminen ja verkoston toiminnan kehittäminen
Rakenteellisen sosiaalityön osaamisverkoston työskentelyalustana käytettiin digialustaa, joka mahdollisti vuorovaikutuksen ajasta ja paikasta riippumatta. Digialustalle rakennettiin kuukausittain jokin rakenteellisen sosiaalityön osaamisen vahvistamista tukeva teema-alue perehdyttäväksi ja itseopiskeltavaksi. Kuukausiteemoja olivat muun muassa vaikutus- ja vaikuttavuustieto, sosiaalinen raportointi, viestintä ja vaikuttaminen, HYTE-työ, yhteisösosiaalityö sekä maaseutusosiaalityö.
- Rakenteellisen sosiaalityön opintomatka
SOSRAKE-osaamisverkostohanke järjesti Essoten aikuissosiaalityön työntekijöille sekä Xamkin Mikkelin kampuksen sosionomikoulutuksen opettajille ja opiskelijoille rakenteellisen sosiaalityön opintomatkan Helsinkiin 23. – 24.11.2022.
Opintomatkan tarkoituksena oli vahvistaa aikuissosiaalityön työntekijöiden sekä sosiaalialan opettajien ja opiskelijoiden rakenteellisen sosiaalityön osaamista, antaa omaan työhön sovellettavaksi esimerkkejä rakenteellisen sosiaalityön käytännöistä sekä tukea konkreettisten esimerkkien avulla rakenteellisen sosiaalityön käytäntöjen kehittämistä Essoten alueella.
Opintomatkaan sisältyivät esitys TikTok-sossujen toiminnasta ja sosiaalityön somevaikuttamisesta osana rakenteellista sosiaalityötä, Helsingin kaupungin etsivään lähityöhön ja sosiaalisen raportoinnin käytäntöihin tutustumista sekä osallistuminen THL:n järjestämään Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen päivään.
TYÖPAKETTI II:
Rakenteellisen työn osaamiskartoituksen suunnittelu ja toteutus
- Rakenteellisen sosiaalityön osaamiskartoitus
Osaamiskartoituksella tuotettiin kehittämistyön pohjaksi tietoa aikuissosiaalityön työntekijöiden rakenteellisen sosiaalityön osaamisen nykytilasta ja kehittämistarpeista. Kartoitus toteutettiin sähköisenä itsearviointikyselynä hankkeen digialustalla syyskuussa 2020. Kysely kohdistettiin Kainuun soten sekä Essoten aikuisten sosiaalipalveluissa työskenteleville työntekijöille ja heidän esihenkilöilleen.
Osaamiskartoitus toimi pohjana kehittämistoiminnan suunnittelulle ja toimenpiteiden kohdentamiselle. Osaamiskartoitus julkaistiin Xamk:n julkaisusarjassa.
TYÖPAKETTI III:
Rakenteellisen työn osaamisen kehittäminen valmentamalla, kokeilemalla ja arvioimalla
- Rakenteellisen sosiaalityön koulutuspilotti
Hankkeessa suunniteltiin ja toteutettiin 5 op:n laajuinen rakenteellisen sosiaalityön koulutuspilotti. Koulutuspilottia suunniteltiin viiden ammattikorkeakoulun yhteisissä opettajien työpajoissa vuoden 2021 aikana. Suunnitteluun osallistui opettajia Diakista, Xamkista, Kajaanin amk:sta, Karelia amk:sta sekä Savonia amk:sta.
Koulutuspilotin toteutukselle ilmoittautui 63 osallistujaa, joista 35 suoritti opintojakson. Opiskelijat olivat sosiaalityössä työskenteleviä sosiaalityöntekijöitä ja -ohjaajia sekä koulutuspilotin suunnittelussa mukana olleiden ammattikorkeakoulujen sosionomi(AMK)-opiskelijoita.
Koulutuspilotti toteutettiin pääasiassa hankkeen digialustalla, minkä lisäksi opintojakso sisälsi kaksi lähipäivää kolmella kampuksella (Kuopio, Kajaani, Mikkeli). Opintojakson toteutusta arvioitiin ja kehitettiin hanketoiminnan loppuun asti. Hankkeen päätyttyä koulutuspilotista muokataan opintojakso Diakin ja Xamkin koulutustarjontaan sekä valtakunnalliseen CampusOnline-koulutusportaaliin.
- Rakenteellisen työn valmennukset ja työpajat
Osatoteuttajien osaamistarpeiden pohjalta toteutettiin teemakohtaisia rakenteellisen sosiaalityön osaamista vahvistavia työpajoja ja valmennuksia. Kainuun sote järjesti työntekijöilleen 4 valmennusta ja Essote 6 valmennusta. Työpajojen teemoina olivat
- yhteisöreportteritoiminta
- käytäntötutkimus
- päihde- ja mielenterveyspalvelut
- vaikuttavuus ja tavoitteen asettelu
- sosiaalityö ihmisoikeustyönä
- rakenteellisen sosiaalityön perusteet ja sosiaalinen raportointi
Lisäksi hanke järjesti kolme hyvinvointitiedolla johtamisen ja vaikuttamistyön webinaaria Pohjois-Savossa, Etelä-Savossa ja Kainuussa.
Diak ja Xamk järjestivät sosiaalialan opettajille kolme työpajaa, joissa yhteiskehittämisen muodossa laadittiin rakenteellisen sosiaalityön koulutuspilotin tavoitteet, sisällöt ja toteutussuunnitelma.
Xamkin Mikkelin kampuksen sosionomi(AMK)-opintoihin integroitiin aikuisten sosiaalipalveluita koskeva tiedonkeruupilotti Essoten alueella. Tiedonkeruupilotin tavoitteena oli tehdä aikuissosiaalityön ja aikuisten palveluiden asiakkaiden palvelukokemuksia näkyväksi, kerätä asiakkaiden kokemustietoa sekä välittää tieto asiakkaiden palvelukokemuksista ja saamastaan tuesta Essoten päätöksentekijöille ja aikuissosiaalityön työntekijöille. Asiakashaastatteluja osana opintojaan toteutti 39 sosionomiopiskelijaa syksyllä 2021 ja 41 opiskelijaa syksyllä 2022. Syksyn 2021 toteutuksesta koostettiin Palvelukokemukset näkyväksi -infograafi aikuissosiaalityön työntekijöille ja esimiehille jaettavaksi. Tiedonkeruupilotissa toteutettu oppimistehtävä integroidaan jatkossa Mikkelin sosionomi(AMK)-opintojen yhteyteen.
Hankkeessa tuotettiin koulutusvideoiden, oppaan ja ideakirjan muodossa opetusmateriaalia rakenteellisen sosiaalityön opetuksessa hyödynnettäväksi.
- Vaikutus- ja vaikuttavuustiedon lyhytkurssi
Syksyllä 2021 toteutettiin vaikutus- ja vaikuttavuustiedon lyhytkurssi, joka integroitiin Xamkin Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisen ja johtamisen YAMK-koulutuksen opintoihin. Kurssilla perehdyttiin vaikuttavuuden avainkäsitteisiin, vaikutus- ja vaikuttavuustiedon keräämiseen sekä vaikuttavuustietoon osana tiedolla johtamista. Opintoihinsa integroidun lyhytkurssin opiskeli 34 YAMK-opiskelijaa.
Essotella ja Kainuun sotella oli omat painopisteet rakenteellisen sosiaalityön kehittämisessä. Molemmilla alueilla oli myös yhteisiä toimenpiteitä rakenteellisen työn vahvistamiseksi, kuten sosiaalisen raportoinnin käyttöönotto ja rakenteellisen sosiaalityön työryhmien perustaminen.