Vetovoimainen kotihoito -hankkeessa vahvistettiin kotihoidon veto- ja pitovoimaa kehittämällä osaamista, työhyvinvointia ja työprosesseja eli arkisen työn sujuvuutta. Lisäksi kehitettiin osallistavaa tiedolla johtamista ja kotihoidon viestintää.
Kotihoidon kehittämiseen erityisesti työntekijöiden näkökulmasta satsattiin. Lopputuloksena syntyi useita kiinnostavia ratkaisuja, jotka vastaavat työelämän todellisiin ongelmiin.
Hyvinvointiin panostettiin mm. työpajoilla, joissa ratkottiin työntekijöiden esiin nostamia työhyvinvoinnin haasteita. Lisäksi tarjottiin vuorovaikutusvalmennusta ja koottiin Essoten eri tiimien työntekijöistä työhyvinvoinnin yhteyshenkilöverkosto arkisen työhyvinvoinnin tueksi.
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen Essoten kotihoidon työntekijöiden työhyvinvointi parantui hankkeen aikana. Työn hallinnan tunne kasvoi, ja reilusti useampi työntekijä kokee muutokset työssään myönteisiksi vuoteen 2019 verrattuna.
Lähes 80 prosenttia kotihoidon työntekijöistä suosittelisi Essotea työnantajana ystävilleen, kun vuonna 2016 suosittelijoiden osuus oli alle 60 prosenttia. Tulokset käyvät ilmi Työterveyslaitoksen Mitä kuuluu-kyselystä, johon Essote osallistuu vuosittain.
Tiedolla johtamista ja yhteisöohjautuvuutta tarvitaan jatkossakin
Osallistavaa tiedolla johtamista kääsiteltiin Xamkin verkkokoulutuksissa. Tavoitteena oli vahvistaa toteutuneiden palvelujen itsearviointia ja tulevan toiminnan suunnittelua parasta mahdollista käytössä olevaa tietoa hyödyntäen.
Täydennyskoulutuksen sisältö räätälöitiin erikseen Essoten ja Pieksämäen kaupungin kotihoitoon. Yhdessä työstetty tiedolla johtamisen vuosikello tukee kotihoidon esihenkilöiden työtä myös jatkossa. Osallistava tiedolla johtaminen mahdollistaa työntekijöiden mukanaolon toiminnan itsearvioinnissa ja kehittämisessä kohti yhteisiä tavoitteita.
Hankkeen aikana kotihoidon tiimit saivat valmennusta itse- ja yhteisöohjautuvuuteen. Ideana taustalla on, että työntekijät ottavat ja saavat enemmän vastuuta työnsä suunnittelusta ja toteutuksesta. Vastuun antaminen työntekijöille lisää oikeudenmukaisuuden kokemusta, luovuutta ja työhön sitoutumista. Uuden toimintakulttuurin omaksuminen vaatii kuitenkin aikaa, hyvää vuorovaikutusta sekä luottamusta työntekijöiden ja työnantajan välillä.
Aktiivinen viestintä rakentaa alan vetovoimaa
Kotihoidon monipuolinen ja laajaa osaamista edellyttävä työ näkyy julkisuudessa vain vähän. Työntekijöiden kokema merkityksellisyys, työyhteisön tuki ja palkitsevat kohtaamiset eivät nouse median otsikoihin.
Hankkeessa annettiin kotihoidon työntekijöille osaamista ja eväitä someviestintään. Some-haasteiden avulla kannustettiin vanhusalaa laajemminkin kiinnittämään huomiota omaan viestimiseen yhteistyössä Vetovoimainen vanhustyö -hankkeen kanssa.
Konkreettisesti yhteisestä viestinnän kehittämisestä jäi käteen kotihoidon työstä kertovat lyhyet videot, joihin voi tutustua Essoten ja Pieksämäen kaupungin YouTube-kanavilla sekä uudet kotihoidon verkkosivut Pieksämäen kaupungille. Kotihoidon someverkosto jatkaa toimintaansa yhdessä työstetyn kotihoidon somekäsikirjan pohjalta.
Uudeksi sisäisen viestinnän muodoksi käynnistettiin pandemiaolosuhteissa lyhyet vetovoimavartit, joissa käsiteltiin erilaisia työhyvinvointiin liittyviä teemoja tai vaihdettiin ajatuksia henkilöstön kanssa kulloinkin mielessä olevista aiheista.
Sujuvaa arkea Perehdytystä ja osaamista vahvistamalla sekä työprosesseja kehittämällä
Hankkeessa luotiin systemaattinen perehdytysmalli, joka sisältää perehdytysmateriaalia ja palkitun Seppo-perehdytyspelin kotihoitoon. Nämä jäävät kotihoidon käyttöön jatkossakin. Seppo-perehdytyspeliä on pidetty uudenlaisena, luovana ja mieleenpainuvana tapana perehtyä kotihoidon työhön.
Kotihoidon työntekijöiden osaamista vahvistettiin osaamiskartoituksen pohjalta suunnitelluilla verkkokoulutuksilla. Sairaanhoidon osaamiseen, kuten laskimoverinäytteenottoon, kaivattiin eniten ammatillisuuden vahvistamista. Myös teknologiaosaamista ja sosiaaliturvan parempaa tuntemista toivottiin sekä osaamista elämän loppuvaiheen hoitoon. Osaamista vahvistava toimintamalli jää kotihoidon organisaatioiden käyttöön.
Pieksämäen kotihoidossa kehitettiin kotihoidon kotiutumis- ja arviointiprosessia moniammatillisen tiimin kanssa. Tuloksena Pieksämäen kotihoitoon nimettiin arviointi- ja kuntoutusjaksoa toteuttavat ja vastuussa olevat työntekijät. Kuntoutusjakson avulla kotikäyntejä on voitu vähentää tai asiakkaat pärjäävät kotona jopa ilman kotihoidon palveluja.
Sairaalasta kotiutusta ennakoidaan nyt aiempaa paremmin. Kotihoidon työntekijöiden arki selkiytyy, kun kotiutukset eivät tupsahda yllättäen jo ennestään täyden työlistan keskelle. Asiakkaiden kuntoutuminen vahvistaa myös työntekijän kokemusta oman työn mielekkyydestä.
Katso tästä muiden osatoteuttajien sivut
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä, Essote