Hanke kehittää Kymenlaakson matkailu- ja palveluyritysten toiminnan tueksi digitaalisia, erityisesti XR-teknologioilla, toteutettuja ratkaisuja.

Virtuaalitodellisuuden avulla matkailija voi tutustua kohteeseen ja aktiviteetteihin ennakkoon tai vaikka muistella kohdetta matkan jälkeen. Matkakohteessa ollessaan matkailija voi kokea asioita, joita ei fyysisesti sillä hetkellä ole paikalla. Esimerkiksi luonnossa olevat eläimet, entisaikojen historian tai vaikka maanpeitteen muutokset, voi nähdä virtuaalisesti. Kohdetta on mahdollista tarkastella vaikkapa lintu- tai kalaperspektiivistä. Jopa historiaan tai tulevaisuuteen voi matkustaa ja elämyksiä rikastaa tarinoiden hahmoilla – joko todellisilla tai fiktiivisillä.

Hanke edesauttaa Kymenlaakson maaseutualueilla sijaitsevia, mukana olevia yrityksiä täydentämään tarjontaansa ja toisaalta vahvistamaan asiakkaan kulutuskokemusta sekä digitaalisessa ympäristössä että ”offline”.

Asiakkaille luodaan digitaalisia tuotteita ja palveluja, joilla elävöitetään ja havainnollistetaan nykytarjontaa tai rakennetaan uusia avauksia, sekä täydennetään ja kehitetään yritysten nykytoimintaa.

 

Virtuaalielämyksillä kohti parempaa asiakaskokemusta tietosuojaseloste

Lisätietoja

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Katja Gorelkina, projektipäällikkö, +358 50 468 4626, ekaterina.gorelkina@xamk.fi

Oona Vihavainen, tehtaanjohtaja, Mediatehdas Dakar, +358 50 410 5150, oona.vihavainen@dakar.fi

Mukaan luomaan virtuaalisia elämyksiä matkailijoille?

Tavoitteena on luoda selainpohjainen, viihteellinen, pelillisiä elementtejä sisältävä koonti Kymenlaakson matkailuyrityksistä ja -elämyksistä. Palvelun tarkoitus on tarjota matkailijoille uudenlaisia virtuaalielämyksiä ja mahdollisuuden tutustua kohteisiin entistä paremmin myös verkossa.

Kymenlaaksolaiset, maaseutualueilla sijaitsevat matkailu- ja palveluyritykset saavat palvelun avulla lisää näkyvyyttä ja mahdollisuuden tarjota pelillisyyden kautta esimerkiksi alennuskuponkeja, jotka houkuttelevat tutustumaan kohteeseen myös paikan päällä. Toteuttajana on Mediatehdas Dakar.

Kartoitamme nyt yritysten kiinnostusta osallistua tällä lyhyellä kyselyllä.

Vastaathan kyselyyn tästä linkistä!

Haluatko hyödyntää 360-videoita?

360-videot ovat monipuolinen tapa tarjota matkailijalle ja matkaa suunnittelevalle uusia näkökulmia palveluun, elämykseen tai matkailukohteeseen. 360-video on loistava tapa tarjota virtuaalista elämystä ja tehostaa markkinointia.

Tsekkaa 360-videopaketit!

Webinaarit

tulevat webinaarit:

 

Digikierroksilla kohteet eloon! -webinaari 15.4. klo 9

Lue lisää ja ilmoittaudu!

 

Virtuaaliopastuskoulutus 26. ja 29.4.

Lue lisää ja ilmoittaudu!

 

Kymiapp -miten mukaan? | toukokuu 2021

 

menneet webinaarit:

AR-toteutuksilla erottaudut kilpailijoista -webinaari

katso tallenne TÄSTÄ LINKISTÄ.

 

Matkailuyrittäjä, miten hyödynnät tarinoita?

Katso tallenne TÄSTÄ LINKISTÄ

 

Uudet tavat tavoittaa matkailijoita ja markkinoida!

Katso tallenne TÄSTÄ LINKISTÄ

Mitä yhteistä on matkailu, Pokémon Go:lla ja Kymenlaaksolla?

Monelle meistä VR tuo ensimmäisenä mieleen Valtionrautatiet. Nykyään kirjainyhdistelmällä viitataan usein myös termiin Virtual Reality eli virtuaalinen todellisuus. Miksi aiheesta kannattaa kiinnostua erityisesti matkailualalla? Voiko virtuaalisuus tuoda lisäarvoa sinun liiketoimintaasi?

Lue lisää verkkolehti Readistä!

Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet

Tavoitteet

  • 10 erilaista uutta XR/digi/mobiilituote- tai palvelukokeilua matkailu- ja palvelualojen yrityksille Kymenlaaksossa
  • 2 yritysten yhteistä uutta palvelua/elämystuotetta
  • 20 tietoiskuihin, työpajoihin ja opintoretkille osallistunutta yritystä
  • 60 tietoiskuihin, työpajoihin ja opintoretkille osallistunutta henkilöä

Toimenpiteet

  • Aihioiden ja kohteiden tunnistus
  • Tiedon levittäminen ja tarinallistaminen: teknologiatietoiskut, työpajat, tutustumismatkat
  • Sovellusten pilotointi ja jatkokehittäminen asiakaspalautteen avulla
  • Palvelumallien luominen

Mitä ovat XR-teknologiat?

  • XR (Extended Reality) on kattokäsite virtuaalisen -, yhdistetyn – ja laajennetun todellisuuden teknologioille: VR (Virtual Reality), MR (Mixed Reality) ja AR (Augmented Reality)
  • Lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta käytetään maailmassa yhä enemmän matkakohteiden tunnetuksi tekemisessä ja lisäarvon luomisessa matkailijoille.
  • Mixed reality (MR) sisältää käsitteenä lisätyn todellisuuden (AR) ja lisätyn virtuaalisuuden (augmented virtuality, AV). Se siis mahdollistaa virtuaalitodellisuuden ja todellisen ympäristön yhdistämisen virtuaalisuuden eri asteilla.
  • Virtuaalitodellisuuteen ja lisättyyn todellisuuteen voidaan lisätä erilaisia tekniikoita, joiden kanssa käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa näkemiensä virtuaalisten elementtien kanssa.

Ajankohtaista

Lissabon kaupunkinäkymä

Aurinkoinen ja lämmin aamukävely lokakuisena maanantaina – virtuaalimatka Lissaboniin

Kun mieli kaipaa irtiottoa, mutta koronapandemian aiheuttamat rajoitukset pakottavat jäämään kotiin on virtuaalimatkailu kokeilemisen arvoinen vaihtoehto. Kymenlaakson matkailun digiloikka -hankkeessa testattiin live virtuaaliopastusta matkailijan näkökulmasta ja samalla tutustuttiin livekierrosten tekniseen toteutukseen. Tunnin opastettu kierros Lissabonin keskustassa varattiin ja maksettiin toursbylocals.com -sivuston kautta. Varausta ennen olimme vaihtaneet muutaman viestin opastuksen soveltuvuudesta hankkeen tarpeisiin. Kierros toteutettiin Highfive...

Digillä pintaa tapahtuman banneri

Digillä pintaan!

Digillä pintaan! -verkkoseminaari keräsi marraskuun alussa yli 170 kuulijaa digitaalisen liiketoiminnan, virtuaaliteknologioiden ja digitaalisen palvelumuotoilun pariin. Keynote -puheenvuoroissa Jari Auranen, Mari Silvennoinen ja Marko Filenius johdattelivat iltapäivän aiheeseen. Digitaalinen asiakaspolku Elämys Group konsernin teknologiajohtaja Jari Auranen avasi puheenvuorossaan erityisesti matkailutoimialan digitaalista asiakaspolkua. Auranen korosti liiketoiminnan digitalisoimisen ja erilaisilla digitaalisilla alustoilla mukana olemisen merkitystä. Perinteistä tapaa...

Faktat

Virtuaalielämyksillä kohti parempaa asiakaskokemusta

01.09.2019 - 31.12.2021

Toteuttajat

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Osatoteuttajat: Mediatehdas Dakar

Budjetti

Kokonaisbudjetti: 300000 €

Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 93551 €

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma, Kaakkois-Suomen ELY-keskus