Hanke kehittää Kymenlaakson matkailu- ja palveluyritysten toiminnan tueksi digitaalisia, erityisesti XR-teknologioilla, toteutettuja ratkaisuja.

Virtuaalitodellisuuden avulla matkailija voi tutustua kohteeseen ja aktiviteetteihin ennakkoon tai vaikka muistella kohdetta matkan jälkeen. Matkakohteessa ollessaan matkailija voi kokea asioita, joita ei fyysisesti sillä hetkellä ole paikalla. Esimerkiksi luonnossa olevat eläimet, entisaikojen historian tai vaikka maanpeitteen muutokset, voi nähdä virtuaalisesti. Kohdetta on mahdollista tarkastella vaikkapa lintu- tai kalaperspektiivistä. Jopa historiaan tai tulevaisuuteen voi matkustaa ja elämyksiä rikastaa tarinoiden hahmoilla – joko todellisilla tai fiktiivisillä.

Hanke edesauttaa Kymenlaakson maaseutualueilla sijaitsevia, mukana olevia yrityksiä täydentämään tarjontaansa ja toisaalta vahvistamaan asiakkaan kulutuskokemusta sekä digitaalisessa ympäristössä että ”offline”.

Asiakkaille luodaan digitaalisia tuotteita ja palveluja, joilla elävöitetään ja havainnollistetaan nykytarjontaa tai rakennetaan uusia avauksia, sekä täydennetään ja kehitetään yritysten nykytoimintaa.

Lisätietoja

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Erika Vanhala, projektipäällikkö, +358 44 702 8360, erika.vanhala@xamk.fi

Oona Vihavainen, tehtaanjohtaja, Mediatehdas Dakar, +358 50 410 5150, oona.vihavainen@dakar.fi

Mukaan luomaan virtuaalisia elämyksiä matkailijoille?

Tavoitteena on luoda selainpohjainen, viihteellinen, pelillisiä elementtejä sisältävä koonti Kymenlaakson matkailuyrityksistä ja -elämyksistä. Palvelun tarkoitus on tarjota matkailijoille uudenlaisia virtuaalielämyksiä ja mahdollisuuden tutustua kohteisiin entistä paremmin myös verkossa.

Kymenlaaksolaiset, maaseutualueilla sijaitsevat matkailu- ja palveluyritykset saavat palvelun avulla lisää näkyvyyttä ja mahdollisuuden tarjota pelillisyyden kautta esimerkiksi alennuskuponkeja, jotka houkuttelevat tutustumaan kohteeseen myös paikan päällä. Toteuttajana on Mediatehdas Dakar.

Kartoitamme nyt yritysten kiinnostusta osallistua tällä lyhyellä kyselyllä.

Vastaathan kyselyyn tästä linkistä!

Haluatko hyödyntää 360-videoita?

360-videot ovat monipuolinen tapa tarjota matkailijalle ja matkaa suunnittelevalle uusia näkökulmia palveluun, elämykseen tai matkailukohteeseen. 360-video on loistava tapa tarjota virtuaalista elämystä ja tehostaa markkinointia.

Tsekkaa 360-videopaketit!

Webinaarit

Webinaari 30.9. klo 9-10 – AR-toteutuksilla erottaudut kilpailijoista

Tallenne tulossa!

Erilaisten virtuaalitoteutusten käyttö matkailussa lisääntyy ja hyviä esimerkkejä löytyy Kymenlaaksostakin.

Webinaarissa lisätyn todellisuuden toteutuksista Kymenlaaksossa ja muualla Suomessa sekä kehitteillä olevasta pelillisestä virtuaalielämysalustasta keskustelevat Atte Enwald Salpalinja-museolta, Oona Vihavainen Mediatehdas Dakarilta ja Saku Määttä Salmi Platformilta.

Webinaarin järjestävät Virtuaalielämyksillä kohti parempaa asiakaskokemusta – ja Kymenlaakson matkailun digiloikka -hankkeet.

katso tallenne TÄSTÄ LINKISTÄ.

Webinaari 28.5. klo 9-10: Matkailuyrittäjä, miten hyödynnät tarinoita?

Millä tavoin tarinoita voidaan hyödyntää matkailussa? Aiheesta puhumassa kaakkoissuomalaisia historiaan ja nykypäivään liittyviä tarinoita alueen yritysten käyttöön keränneet Juha Iso-Aho Humanistisesta ammattikorkeakoulusta ja Anu Nuutinen LAB-ammattikorkeakoulusta.

Webinaarin järjestivät maaseuturahaston rahoittama Virtuaalielämyksillä kohti parempaa asiakaskokemusta ja Rural Explorer -hankkeet yhdessä Kymenlaakson matkailun digiloikka -hankkeen kanssa.

Katso tallenne TÄSTÄ LINKISTÄ

DigiXahvit 18.5. klo 14-15: Uudet tavat tavoittaa matkailijoita ja markkinoida!

Miten digitaalisuutta ja virtuaalisuutta voidaan hyödyntää matkailu- ja palvelualojen markkinoinnissa? Millaista uusi digielämys on Kymenlaaksossa suunnitteilla matkailijoille?

Aiheesta keskustelemassa Oona Vihavainen, Mediatehdas Dakar, Hanna Nieminen ja Erika Vanhala, Xamk.

Katso tallenne TÄSTÄ LINKISTÄ

Mitä yhteistä on matkailu, Pokémon Go:lla ja Kymenlaaksolla?

Monelle meistä VR tuo ensimmäisenä mieleen Valtionrautatiet. Nykyään kirjainyhdistelmällä viitataan usein myös termiin Virtual Reality eli virtuaalinen todellisuus. Miksi aiheesta kannattaa kiinnostua erityisesti matkailualalla? Voiko virtuaalisuus tuoda lisäarvoa sinun liiketoimintaasi?

Lue lisää verkkolehti Readistä!

Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet

Tavoitteet

  • 10 erilaista uutta XR/digi/mobiilituote- tai palvelukokeilua matkailu- ja palvelualojen yrityksille Kymenlaaksossa
  • 2 yritysten yhteistä uutta palvelua/elämystuotetta
  • 20 tietoiskuihin, työpajoihin ja opintoretkille osallistunutta yritystä
  • 60 tietoiskuihin, työpajoihin ja opintoretkille osallistunutta henkilöä

Toimenpiteet

  • Aihioiden ja kohteiden tunnistus
  • Tiedon levittäminen ja tarinallistaminen: teknologiatietoiskut, työpajat, tutustumismatkat
  • Sovellusten pilotointi ja jatkokehittäminen asiakaspalautteen avulla
  • Palvelumallien luominen

Mitä ovat XR-teknologiat?

  • XR (Extended Reality) on kattokäsite virtuaalisen -, yhdistetyn – ja laajennetun todellisuuden teknologioille: VR (Virtual Reality), MR (Mixed Reality) ja AR (Augmented Reality)
  • Lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta käytetään maailmassa yhä enemmän matkakohteiden tunnetuksi tekemisessä ja lisäarvon luomisessa matkailijoille.
  • Mixed reality (MR) sisältää käsitteenä lisätyn todellisuuden (AR) ja lisätyn virtuaalisuuden (augmented virtuality, AV). Se siis mahdollistaa virtuaalitodellisuuden ja todellisen ympäristön yhdistämisen virtuaalisuuden eri asteilla.
  • Virtuaalitodellisuuteen ja lisättyyn todellisuuteen voidaan lisätä erilaisia tekniikoita, joiden kanssa käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa näkemiensä virtuaalisten elementtien kanssa.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä

Kymenlaakson matkailun digiloikka hankkeen markkinointikuva Xamk

Kymenlaakson matkailun digiloikka

Hankkeen avulla nostetaan Kymenlaaksolaisten matkailuyritysten digitaalista osaamistasoa.

Faktat

Virtuaalielämyksillä kohti parempaa asiakaskokemusta

01.09.2019 - 31.12.2021

Toteuttajat

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Osatoteuttajat: Mediatehdas Dakar

Budjetti

Kokonaisbudjetti: 300000 €

Xamkin osuus kokonaisbudjetista: 93551 €

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma, Kaakkois-Suomen ELY-keskus

Jaa sivu