Pelimoottorien hyödyntäminen, avoin tietomallintaminen ja joukkoistaminen
Virtuaalinen rakentaminen -hankkeessa tavoitteena on uudistaa rakennusalan prosesseja avoimeen, yhteisölliseen ja virtuaaliseen suuntaan sekä mahdollistaa edistyneiden tietomallien käyttö rakennusprojektin koko elinkaaren aikana. Hankkeessa mahdollistetaan nykyisten kehittyneiden pelimoottorien (esim. Unity, Unreal Engine) ominaisuuksien hyödyntäminen rakennusten suunnittelussa ja ylläpidossa sekä kehitetään yhteistoiminnallisen, avoimen ja joukkoistetun rakennussuunnittelun välineitä. Hankkeessa tapahtuvan kehitystyön perusteella suunnitellaan konsepteja uudenlaiseen palveluliiketoimintaan.
Virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden avulla parempia visualisaatioita ja simulaatioita
Virtuaalilaitteistoja hyödyntämällä suunnittelijoille ja esimerkiksi rakennuksen tilaajalle tai loppukäyttäjälle voidaan tarjota todellisenkaltainen näkymä mallinnettavaan rakennukseen. Yhtenä hankkeen tavoitteena on mahdollistaa virtuaalimallien käyttö mahdollisimman monella laitetyypillä ja tutkia uusimpien näyttöteknologioiden kuten virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) hyödyntämistä rakennusten tietomallien visualisoinnissa. Lisäksi kehitetään pelimoottorien ominaisuuksiin pohjautuen edistyneitä simulaatioita, joiden avulla voidaan mallintaa esimerkiksi rakennuksessa tapahtuvaa toimintaa.