
Case: EWQ Zone Oy – digitaaliset hintanäytöt
Kuinka digitaaliset hintanäytöt vaikuttavat ruokamarketin asiakaskokemukseen ja kuinka hyvin ne kiinnittävät asiakkaan huomion? Onko näyttöjen animoinnilla merkitystä asiakaskokemukseen? Näitä tutkittiin Mikkelin Prismalla joulukuussa 2024 ja huhtikuussa 2025.
Järjestimme EWQ:n digitaalisten hintanäyttöjen käyttäjäkokemustutkimuksen yhteistyössä Osuuskauppa Suur-Savon kanssa. Testaus toteutettiin kahdessa osassa: joulukuussa 2024 testasimme staattista layoutia ja huhtikuussa 2025 dynaamista layoutia. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään digitaalisten hintanäyttöjen käytettävyyttä, huomioarvoa ja vaikutusta asiakaskokemukseen – kahden eri layoutin tuloksia ja havaintoja vertailtiin keskenään.
Testitehtävät ja -tilanne suunniteltiin yhdessä EWQ:n ja Osuuskauppa Suur-Savon kanssa ja testihenkilöt rekrytoitiin uXlabin omasta testikäyttäjäverkostosta.
Testiasiakkaita oli yhteensä 25, joista jokaiselle annettiin ostoslista myymälästä kerättäväksi. He laittoivat silmilleen puettavan silmänliikekameran, joka tallensi tilanteesta katsepolun ja sen, mitä testiasiakkaat ajattelivat ääneen. Testihenkilöt haastateltiin ennen testisuoritusta ja sen jälkeen.
Digitaalisten hintanäyttöjen vahvuudet käyttäjäkokemuksen näkökulmasta
- Luovat modernin ilmeen myymälään
- Kiinnittävät huomion erittäin tehokkaasti
- Tiedot hyvin löydettävissä
- Mahdollistavat hintavertailun tuoteosastolla pidemmänkin matkan päästä
- Helpottavat myymälässä navigoimista
- Liikkuva kuva toimii erinomaisena tehostekeinona asiakkaan huomion herättämisessä
Hintanäytöt paransivat yleisilmettä ja tiedot olivat helposti saatavilla
Tutkimuksessa havaittiin, että digitaaliset hintanäytöt kiinnittivät erittäin voimakkaasti testiasiakkaiden huomion ruokakauppaympäristössä. Niitä käytettiin tehokkaasti myymälässä navigoidessa ja hintavertailua pystyttiin tekemään pidemmänkin matkan päästä verrokkituotteiden välillä.
Sekä staattisissa että dynaamisissa layouteissa tiedot oli selkeästi esillä ja loogisesti sijoiteltuna. Tietoja etsiessä ei tullut turhia silmänliikkeitä. Tyypillisesti katse osui ensimmäisenä tuotekuvaan tai hintaan ja viimeisenä vaakanumeroon. Vaakanumero oli dynaamisessa layoutissa erottuvampi elementti, minkä myötä se löytyi helpommin sitä tarvittaessa.
Testauksessa tehtiin myös havaintoja näyttöjen sijoittelun tärkeydestä, kaikissa tapauksissa ne eivät olleet loogisesti tuotteen yläpuolella, mikä hidasti asiointia. Joissakin tapauksissa näytöillä oli myös virheellistä tietoa (näytöllä ollutta tuotevaihtoehtoa ei ollut esillä), mikä aiheutti sekaannusta.


Liikkuva kuva on tehokas huomioarvon lisääjä
Tutkimuksessa todettiin, että jälkimmäisessä testauksessa näytöillä ollut liikkuva kuva on erittäin tehokas tehokeino lisäämään huomioarvoa. Osa testiasiakkaista jäi pitkäksi aikaa tuijottamaan liikkuvia elementtejä, ja kehitysajatuksena nousikin esiin animoinnin käytön rajaaminen vain niihin tuotteisiin ja elementteihin, joita todella halutaan nostaa esiin. Samalla liikkuvan kuvan kanssa täytyy olla varovainen, jotta asiakkaiden huomio ei kiinnity asioinnin kannalta epäolennaisiin seikkoihin.
Dynaamisen layoutin ilmettä pidettiin raikkaampana ja selkeämpänä. Loppuhaastattelussa kävi ilmi, että ne myös jäivät paremmin testiasiakkaiden mieleen.
Silmänliikedatasta huomattiin erittäin selkeä ero niissä tapauksissa, joissa tuotteilla ei ollut digitaalista hintanäyttöä. Näissä tapauksissa oikean tuotteen etsiminen oli melko työlästä ja hyllyjä jouduttiin skannaamaan huolella läpi.
Asiakkaan arvio uXlab-palvelusta
Arvosana palvelulle
5 / 5
Hyödylliset havainnot ja päätelmät
Konkreettinen tutkimustieto digitaalisten hintanäyttöjen hyödyistä
Selkeä raportti, ja sen läpikäynti asiakkaan kanssa, asiantuntemus
Parasta uXlabin palvelussa oli aitous, eli käytettävyyspalvelulla pystyttiin simuloimaan todellinen kaupassakäyntitilanne ja saimme sitä kautta aitoa ja oikeaa dataa valinta-/ostostapahtumasta.
Juha Kurki, Consultant, EWQ Zone Oy
Olemme saaneet konkreettista tutkimustulosta palvelumme hyödyistä. Meidän on nyt helppo todistaa asiakkaille, miksi heidän kannattaa ostaa palvelumme. Esimerkiksi tutkimus todisti, että liikkuvaa kuvaa jäätiin katsomaan pidemmäksi aikaa staattiseen verrattuna. Tämä kertoo huomioarvon nousemisesta ja myynnin mahdollisesta kasvusta.
Sanni Siilin, ESG & CSR Manager, EWQ Zone Oy
Käyttäjäkokemustutkimuksen tuloksia on hyödynnetty tehokkaasti.
”Olen käynyt tutkimusta ja tuloksia lävitse useiden eri asiakkaiden kanssa ja kun nyt pystyn perustelemaan esittämiäni pointteja tutkimustuloksilla, pystyn luonnollisesti tekemään luotettavamman ja vakuuttavamman vaikutelman”, EWQ Zone Oy:n konsultti Juha Kurki kertoo.
Digitaaliset hintanäytöt ovat erinomainen esimerkki siitä, mitä kaikkea uXlabin laitteistolla pystytään testaamaan.
”Puettavan silmänliikekameran avulla pystyttiin tallentamaan todellinen asiointitilanne aidossa ruokakauppaympäristössä. Silmänliikedatalla saatiin valtavasti tietoa siitä, kuinka asiakkaat tällaisessa todellisessa tilanteessa digitaalisia hintanäyttöjä käyttävät ja millainen niiden huomioarvo on. Ero pelkkään havainnointiin ja kyselyyn perustuvaan tutkimukseen on merkittävä, sillä asiakas ei testauksen jälkeen muista, mihin on kiinnittänyt huomiota – silmän liike sen sijaan kertoo kaiken valehtelematta”, Xamkin digipalveluasiantuntija Teppo Rantaniva kuvailee.
Alla olevassa videossa näkyy, kuinka liikkuvat elementit hintanäytöllä kiinnittävät testiasiakkaan huomion pidemmäksi aikaa. Animointi todettiin tässä käyttäjäkokemustutkimuksessa erittäin tehokkaaksi keinoksi huomioarvon lisäämiseksi.

