Matkailutoimiala kehittyy nopeasti ja erityisesti yksinyrittäjän voi olla vaikeaa pysyä vauhdissa mukana. Tutkimusten mukaan yrityksiltä puuttuu osaamista sähköisten markkinointi- ja myyntikanavien käytössä, asiakasymmärryksessä sekä oman palvelun laadun kehittämisessä esimerkiksi asiakasarviointeja seuraamalla.

Kymenlaakson matkailuparlamentissa torstaina 7.11. yrityksille on tarjolla konkreettisia työkaluja ja uusia ideoita maailmalta. Tapahtumassa puhuttaa matkailuyritysten valtakunnallinen ja kansainvälinen saavutettavuus, palvelujen tuotteistaminen ja asiakasymmärrys. Paikalle odotetaan toista sataa matkailualan yrittäjää Kymenlaaksosta.

Tapahtumassa palkitaan myös vuoden kymenlaaksolainen matkailuteko.

Asiakkaat ovat siirtyneet verkkoon

Matkailualalla asiakkaat etsivät tietoa, vertailevat tarjontaa ja tekevät ostoksensa yhä useammin verkossa.
– Jo lähes 90 % asiakkaista hakee inspiraatiota matkaansa verkosta vieraillen kymmenillä eri sivuilla päätöstä tehdessään. Noin kolme neljäsosaa matkailijoista myös ostaa tuotteensa verkosta ja matkailun verkkokaupan arvioidaan nousevan lähes 8,5 miljardin liikevaihtoon vuonna 2019, kertoo matkailun tutkimuspäällikkö Johanna Heinonen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta.

Digitaalisuuden mahdollisuuksia ja käytännön kokemuksia

Matkailuparlamentissa Visit Finland Akatemian kouluttajat Miikka Raulo ja Jouni Kärkkäinen vetävät tiedolla johtamisen työpajan erityisesti alueen matkailuyrityksille. Muun muassa yöpymis- ja lentotilastot sekä nettisivuanalytiikka antavat pohjaa palvelujen kehittämiselle.

Matkailun Digitiekartta -prosessia koordinoinut kehittämispäällikkö Kaisa Kosonen Visit Finlandilta kannustaa yrityksiä verkkoon. Virtuaaliturismista ja uudenlaisista digitaalisista matkailutrendeistä kertoo Virtual Helsinkiä toteuttamassa ollut Antti Lähtevänoja Zoanilta. Kouvolan Asuntomessujen sovelluksesta puolestaan keskustelevat Heli Vartiainen, Tuomo Mäläskä ja Henri Brandt.

Hotel & Spa Resort Järvisydän ja Retkipaikka kertovat tarinansa

Strömfors Outdoorin yrittäjä, brändistrategi Topi Lintukangas muistuttaa kuulijoita tuotteistuksen ja asiakasymmärryksen merkityksestä, jonka jälkeen Veli-Matti Koivula jakaa osallistujille Hotel & Spa Resort Järvisydämen kasvu- ja kansainvälistymistarinan.

Päivän päätteeksi syvennytään paneelikeskustelussa Kymenlaakson vahvuuksiin, kilpailuetuihin sekä näkyvyyteen vaikuttaviin tekijöihin. Mukana paneelissa ovat muun muassa somevaikuttaja Joonas Linkola, Mondo-lehden päätoimittaja Marja Aarnipuro, Retkipaikan Antti Huttunen ja Booking.comin Sanni Liimatta.

Näytteilleasettajista koostuva Digital Tourism Tour tarjoilee vieraille uudenlaisia digitaalisia ratkaisuja liiketoiminnan tueksi sekä elämyksiä ja oivalluksia nykyajan mahdollisuuksista.

Tapahtuman juontaa erä-, luonto- ja kalastusohjelmien toimittajanakin tunnettu Mikko ”Peltsi” Peltola.

Ulkopuolista näkemystä ja uusia ajatuksia

– Haluamme tarjota osallistujille uudenlaisia näkökulmia ja ajatuksia liiketoiminnan ja kilpailukyvyn kehittämiseen sekä koko Kymenlaakson näkyvyyden tehostamiseen, tiivistää Xamkin projektipäällikkö Erika Vanhala.

Edellinen matkailuparlamentti järjestettiin kaksi vuotta sitten Kouvolassa.

Kymenlaakson matkailuparlamentti on osa Kymenlaakson matkailun digiloikka -hanketta, jota rahoittaa Uudenmaan liitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Hankkeen toteuttajia ovat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Cursor Oy sekä Kouvola Innovation Oy.

Kymenlaakson matkailuparlamentti järjestetään Merikeskus Vellamossa 7.11.2019 klo 9.30-17.00.

Matkailuparlamentin ohjelma:

Projektipäällikkö Erika Vanhala