Korkeakoulujen kevään 2024 ensimmäinen yhteishaku on päättynyt, haussa olivat vieraskieliset koulutukset. Xamkissa ensisijaisten hakijoiden määrä nousi 13,5 %.

Ensisijaisia hakijoita Xamkiin oli 1761, viime vuonna 1552. Yhteensä Xamkiin jätettiin hakemuksia 7393.

Vetovoimaisin koulutus oli Kouvolassa järjestettävä Game Design -koulutus, johon haki 962 ensisijaista hakijaa. Seuraavaksi suosituimpia olivat Kouvolassa järjestettävä Digital International Business, Kotkassa järjestettävä Nursing ja Mikkelissä toteutettava Information Technology.

Päättyneessä haussa oli 6 bachelor-tason ja 2 master-tason hakukohdetta. Xamkin suunnitelmissa on lisätä englanninkielisten koulutusten määrää lähivuosina.

-Etelä-Savon ja Kymenlaakson alueille tarvitaan lisää korkeakoulutettua työvoimaa. Omien ikäluokkien supistuessa tarvitsemme kasvavasti myös koulutusperäistä maahanmuuttoa. Kansainvälisiä hakijoita tarvitaan tulevaisuudessa paljon ja olenkin erittäin tyytyväinen, että ensisijaisten hakijoiden määrä kasvoi tässä haussa, toteaa rehtori, toimitusjohtaja Heikki Saastamoinen.

Valtakunnallisesti sekä hakijoita että aloituspaikkoja oli tänä vuonna edellisvuotta enemmän. Koko valtakunnassa aloituspaikkoja 1000 enemmän ja hakijamäärä kasvoi 4,8 %.

Valintaprosessin aikataulu

Valintaprosessi jatkuu helmi-maaliskuussa järjestettävillä valintakokeilla. Osaan koulutuksista valitaan opiskelijoita myös todistusvalinnoissa toukokuussa. Kaikki yhteishaun tulokset julkaistaan viimeistään 31.5.2024. Opinnot alkavat syksyllä 2024.

Rehtori, toimitusjohtaja Heikki Saastamoinen, p. 050 312 5151, heikki.saastamoinen@xamk.fi

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hakijapalvelut, admissions@xamk.fi, p. 050 345 8602 ja 050 3125 031