Xamkin sosionomiopiskelija Ville Laitisen ideasta lähtenyt hyväntekeväisyyshiushaaste toteutettiin Mikkelissä perjantaina 29.9. Etelä-Savon ammattiopisto Esedun parturi-kampaamo Opissa.

Pitkiä hiuksiaan hyväntekeväisyyteen lahjoittaneet saivat Esedun hius-ja kauneusalan toisen ja kolmannen vuoden parturi- ja kampaajaopiskelijoilta ilmaisen hiustenleikkuun.Lahjoitetut hiukset lähetetään Little Princess Trust-järjestölle, joka tekee niistä peruukkeja hiuksensa menettäneille lapsille.

”Päivä on ylittänyt odotukset, hiusten lahjoittajia löytyi ilokseni enemmän kuin uskalsin ajatellakaan. Käytännön järjestelyt ovat sujuneet todella hyvin ja kävijöitä täällä on ollut tasaisesti koko ajan”, toteaa idean liikkeelle laittanut Ville Laitinen.

”Opiskelijoillehan tämä oli hieno mahdollisuus päästä tekemään hieman erilaisia leikkauksia, ihan joka päivä ei tehdä näin suuria muutoksia asiakkaille. Myös tähän lahjoitusprosessiin tutustuminen oli hyvä oppimiskokemus – sekä meille opettajille että opiskelijoillemme” kommentoi Tiia Tiusanen, hius- ja kauneusalan opettaja Esedulta.

Päivän aikana hiuksia lahjoitti yhteensä 19 henkilöä, lahjoitettavien hiusten pituudet vaihtelivat 20 ja 60 senttimetrin välillä. Lahjoittajien ikähaarukka oli 9-62 vuotta.

Hiustenlahjoittajia löytyi niin Xamkin ja Esedun henkilökunnasta ja opiskelijoista sekä tapahtuman mainoksia nähneistä hyväntekijöistä.

Esedun hius-ja kauneusalan opiskelijat, opettajat ja hyväntekeväisyyshiushaasteen idean antanut Ville Laitinen