Arjen kiertotaloustapahtumassa on vaatteidenvaihtopiste, tee-se-itse hyönteishotelli ja energianeuvontaa mökkiläisille sekä lukuisat muut tekstiileihin, veteen, ruokaan ja rakennettuun ympäristöön liittyvät esittelypisteet ja puheenvuorot – kaikki yhden iltapäivän aikana 11.4. Mikkelin Kauppakeskus Stellan Tähtitorilla.

Kuntalaisille ja vapaa-ajan asukkaille suunnattu Mikkelin Kiertotalouspäiviin kuuluva arjen kiertotaloustapahtuma järjestetään Kauppakeskus Stellan Tähtitorilla torstaina 11.4. klo 12-17. Käytännönläheisessä ja kansantajuisessa ohjelmassa on puheenvuoroja tekstiilien, veden, ruuan ja rakennetun ympäristön kiertotaloudesta, kiertotalousmuotinäytös, musiikkia, paneelikeskustelu sekä esittelypisteitä kiertotalouden eri osa-alueilta.

VaatePop!-vaatteidenvaihtopäivän järjestävät Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk ja Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy. Käytännössä kävijä voi tuoda Mekstiili-hankkeen vaatteidenvaihtopisteelle 1-3 kpl aikuisten laadukkaita, ehjiä, puhtaita kevät- ja kesävaatteita vaihdettavaksi. Vaatteidenvaihto on maksutonta. Lisätietoa: VaatePop! – Xamk

Poistotekstiilikeräyksestä jakavat tietoa Metsäsairila Oy ja ViaDia Mikkeli ry Mekstiili-hankkeen toisella pisteellä, jossa on poistotekstiilirullakko, johon kävijät voivat tuoda muovipussiin pakattuna puhtaita ja tarpeettomia tekstiilejä.

Kiertotalousmuotinäytöksissä Etelä-Savon ammattiopiston tekstiili- ja muotialan opiskelijat esittelevät suunnittelemiaan ja valmistamiaan kiertotalousvaatteita ja -asusteita.

Pirtin Kehräämön pisteellä kävijät voivat tutustua kierrätyslankoihin ja keskustella lankoihin käytettävistä materiaaleista.

Etelä-Savon ammattiopiston Tee se itse -pisteellä kävijöillä on mahdollisuus rakentaa hyönteishotelli kierrätysmateriaaleista. Tarvikkeita hyönteishotellien tekemiseen on rajoitetusti. Pölyttävät hyönteiset ovat tärkeitä puutarhakasvien hyvinvoinnille, ja niiden luontaiset pesintä- ja talvehtimispaikat ovat vähentyneet. Hyönteishotelli on erinomainen apuväline hyönteisten pesinnän ja talvehtimisen helpottamiseen.

Keittiöissä syntyvän, ruoanlaittoon liittyvän, biojätteen parempi hyödyntäminen energiana ja säilyttäminen ravinnekierrossa on esillä Xamkin, Etelä-Savon Marttojen, Metsäsairila Oy:n ja   Biosairila Oy:n yhteisellä pisteellä. Tapahtumassa saa vinkkejä muun muassa ruokahävikin vähentämiseksi keittiöissä.

MikseiMikkelin ja Xamkin pisteillä kiinnostuneet pääsevät keskustelemaan purettujen rakennusosien uudelleenkäytöstä, purkamisen ympäristövaikutuksista sekä vapaa-ajan asuntojen energian käytöstä ja kestävästä mökkeilystä. Esillä on myös Xamkin vesitutkimukseen liittyvää mittauslaitteistoa.

Lisää tietoa tapahtumasta Mikkelin kaupungin tapahtumasivustolta.

Lisätietoja voivat antaa myös:

Heidi Hänninen, Mikkelin kaupunki, p. 040 1295048

Kimmo Haapea, Mikkelin Kehitysyhtiö Miksei Oy, p. 0440 361 613

Tuija Ranta-Korhonen, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk), p. 040 6615191

Anne Laitinen, Metsäsairila Oy, p. 0407138117

Marika Auvinen, Etelä-Savon Ammattiopisto Esedu, p.  044 711 5511

Mikkelin Kiertotalouspäivät 2024 toteutetaan useina erillisinä tapahtumina vuoden varrella. Tapahtumakokonaisuus järjestetään Mikkelin kaupungin, Etelä-Savon ammattiopiston, Metsäsairila Oy:n, Toimintakeskus Uutta Elämää Ry:n, ProAgrian, Helsingin yliopiston Ruralia-Instituutin, Mikkelin Yliopistokeskuksen sekä Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin Mekstiili-, KIELO-, VerstasCO2-, Biovirtaa- ja AWE-hankkeiden yhteistyönä. Edellä mainitut hankkeet ovat Euroopan Unionin osarahoittamia. rahoitukset myöntäneet viranomaiset ovat Etelä-Savon maakuntaliitto, Etelä-Savon ELY-keskus ja Pohjois-Savon liitto.