Kyberhuijareille kesä ei suinkaan merkitse mahdollisuutta hieman hellittää ja nauttia rentouttavista lomahetkistä. Tänä kesänä Xamk tarjoaa reilusti vastalääkettä verkkorikollisille, sillä saatavilla on läpi kesän maksuttomia koulutuksia, videoita ja podcasteja oman ja yrityksen tietoturvan tehostamiseen.

Kyberrikollisille kesä on hyvää aikaa yrittää huijata, kun yrityksissä väkeä on vähemmän, asioita on kiire saada hoidettua, osa on lähdössä lomalle ja osa palaamassa.

– Esimerkiksi maanantaisin liikkeellä on tilastollisesti eniten kalastelusähköposteja ja huijauspuheluja, kun ihmiset tulevat viikonlopun vietosta, kertoo kyberturva-asiantuntija Janine Klauenbösch Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkista.

Huomio ihmisiin – kyberturva-asiantuntijan kesävinkit

Takana on helteiset lomaviikot, kun tietokone maanantaina toimistolla aukeaa. Sähköposti on täynnä viestejä ja pöydälle työkaverin lomalle lähtiessään jättämiä hoidettavia tehtäviä.

Klauenbösch muistuttaa, että lämpö vaikuttaa myös aivoihimme.

– Tämä on hyvä tiedostaa ja antaa itselleen hieman aikaa. Jos sähköposti näyttää epäilyttävältä, kannattaa käydä vaikka hakemassa kuppia kahvia tai kylmää jääteetä ennen kuin klikkaa tai reagoi postiin.

Jos kesällä yrityksen tietoihin murtaudutaan, siitä on syytä viipymättä tehdä ilmoitus sekä poliisille että Kyberturvallisuuskeskukseen.

– Jos kauppaan murtaudutaan, soitamme saman tien poliisille. Tietomurron iskiessä on syytä toimia samoin, sanoo Klauenbösch.

Lomalla ollessa on hyvä huolehtia, että verkkoa käyttää VPN:n (virtual private network) kautta. Jos VPN:ä ei ole käytössä, kaikki avoimet wifi-verkot on paras unohtaa.

– Lomakohteissa saattaa olla suuri houkutus hyödyntää tarjolla olevia avoimia verkkoja. Ilman  -yhteyttä näihin ei ole asiaa vaan turvallisinta on käyttää oman puhelimen verkkoyhteyttä, varoittaa Klauenbösch.

Loma on aikaa ladata omaa kovalevyä ja virkistyä poissa työn äärestä. Paras ratkaisu – jos siihen vain on mahdollisuus – on laittaa työlaitteet turvalliseen säilytykseen ja avata ne vasta loman jälkeen.

Kyberkesä tarjoaa ilmaisia koulutuksia, videoita ja podcasteja

Oman ja yrityksen tietoturvaa voi vahvistaa kesällä maksutta Xamkin koulutuksissa. Koulutuksiin voi osallistua verkossa, Kouvolassa Kohoa-yrityskeskuksessa tai katsomalla tallenteen itselle sopivaan aikaan.

Kyberkesän tietoturvakoulutuksissa heinä-elokuussa käydään läpi muun muassa älypuhelimen turvallista käyttöä, tietoturvallista arkea, yrityksen Instagram-tilin turvaamista ja älylaitteiden tiedonkeruuta.

Lisäksi tarjolla on tietoturvaa käsittelevä Hyväksy kaikki evästeet -videosarja ja podcasteja. Asiantuntijoiden helppotajuisilla vinkeillä voi välttää yleisimmät tietoturvaongelmat, ja pitää sekä itsensä että liiketoimintansa paremmassa turvassa.

Projektipäällikkö Marie Skavø-Sinisalo, Xamk, marie.skavo-sinisalo@xamk.fi, 050 5361 844

Kyberturva-asiantuntija Janine Klauenbösch, Xamk, janine.klauenbosch@xamk.fi,  050 4796 860

Kyberkesän tarjonta:

Tietoturvakoulutukset heinä-elokuussa

• to 13.7. klo 9.30–10.30 Foliohattutalkoot eli mitä tietoa älylaitteet keräävät?
  • ti 25.7. klo 9.30–10.30 Älypuhelimen turvallinen käyttäminen
  • to 3.8. klo 9–11.30 Tietoturvallinen arki eli yrityksen hyvä kyberhygienia
  • to 10.8. klo 9–11.30 Yrityksen Instagram-tilin turvallinen avaaminen ja asetukset
  • to 17.8. klo 9–11.30 Vakoilevatko älylaitteet kännykästä robotti-imuriin minua?
  • to 24.8. klo 9–11.30 Kyberin kymmenen käskyä

Koulutukseen ilmoittautuva saa käyttöönsä myös videokirjaston, josta löytyvät aiempien koulutusten tallenteet. Kouluttajana kymenlaaksolainen IT-yrittäjä Henri Brandt Dark Amber Softworksista. Vaikeiden asioiden selkeyttäminen ja yksinkertaistaminen on Henrin suurimpia vahvuuksia.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen: www.xamk.fi/kyberkesa

Hyväksy kaikki evästeet -video- ja podcast-sarja

Asiantuntijat Henri Brandt, Lassi Karhu ja Tuomas Heikkinen käyvät läpi tietoturvan tärkeimpiä asioita ja suojautumiskeinoja helppotajuisesti ja yrittäjän näkökulmasta. Jaksoissa käsitellään mm. tietojen kalastelua, etätyön tietotietoturvaa, tietosuoja-asioita ja informaatiovaikuttamista sekä sosiaalista manipulointia.

Linkki videoihin: https://youtube.com/playlist?list=PLXswRRyb1mzp5c3bfKOUhBLDGu49uX1jO

Linkki podcasteihin: https://soundcloud.com/xamkpodcast/sets/hyvaksy-kaikki-evasteet

Kyberkesän tuottaa Xamkin toteuttama Kyberturvan abc yrittäjille -hanke, jota rahoittaa Hämeen ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta (ESR). Hankkeen verkkosivut löytyvät osoitteesta: https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/kyberturvallisuuden-abc-yrittajille/