Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu on voittanut valtakunnallisen ammattikorkeakoulujen TKI-kärjet-kilpailun videollaan House of Experience – Kokemusten talo. Video esittelee virtuaalituotantojen mahdollisuuksia alan opetuksen ja luovan alan yritysten näkökulmasta. Se kertoo monialaisen yhteistyön merkityksestä uuden ja perinteisen teknologian yhdistämisessä.

Videolla opiskelijat, opettajat ja luovan alan yritykset kertovat kokemuksistaan ja näkemyksistään virtuaalituotantoteknologian hyödyistä ja vaikutuksista luovan alan tulevaisuuteen ja sovellusmahdollisuuksiin. Virtuaalituotantoteknologia mahdollistaa uudenlaisen tuotantomallin ja tukee kestävää kehitystä vähentämällä matkustamista ja tarvetta fyysisiin lavastuksiin.

Koronapandemian aiheuttamat rajoitukset tuottivat ylitsepääsemättömiä haasteita etenkin matkailu-, ravintola-, ja tapahtuma-aloilla. Kokemusten talo -hankkeessa kehitettiin virtuaalitiloista uutta kestävää liiketoimintaa muuttuneisiin tarpeisiin. Neljän ammattikorkeakoulun (Laurea, Haaga-Helia, Turun AMK ja Xamk) yhteistyönä valmistelemassa ja toteuttamassa kahden vuoden hankkeessa tutkittiin loppukäyttäjien ja asiakkaiden tilakokemukseen vaikuttavia virtuaalisia, sosiaalisia ja fyysisiä tekijöitä. Xamk investoi Kouvolan kampukselle virtuaalituotantojen digitaalisen ympäristön, jonka hyödyntämismahdollisuudet sekä tutkimus- että yrityskäytössä ovat merkittävät. Virtuaalistudion kehittämistä jatketaan edelleen.

TKI-kärjet on ammattikorkeakoulujen videokilpailu, jolla halutaan tuoda näkyväksi tutkimus- ja kehittämistyön vaikuttavuutta. Vuotuiseen kilpailuun jokainen ammattikorkeakoulu voi lähettää kaksi kilpailutyötä. Voittaja äänestetään yleisöäänestyksellä. Videoiden toivotaan kertovan erityisesti sidosryhmien äänellä, mitä tuloksia ja hyötyjä yhteistyökumppanit ja kohderyhmät ovat saaneet TKI-toiminnasta, ja mitä laajempaa vaikuttavuutta ja muutosta TKI-toiminnalla on saatu aikaan. Voittaja julkistettiin AMK-päivillä Tampereella 18.4.

Video on tuotettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Luovan talouden yksikössä. Ydintiiminä tuotannosta ovat vastanneet Tiina Savallampi, Henri Brandt ja Jani Kiviranta apunaan Game Design -koulutuksen opiskelijat Daniel Brierley ja Andreas Marcato.

Kolmeminuuttinen on katsottavissa Youtubessa osoitteessa https://youtu.be/YmpES-xUlrg .

Hankkeita ”Kokemusten talo” sekä ”Kokemusten talo – virtuaalisista elämystiloista kestävää liiketoimintaa ja hyvinvointia investoinnit” rahoitettiin REACT-EU-rahoituksesta osana Euroopan unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Palkinnosta riemuitsemassa Tampereella Luovan talouden tutkimusyksikön johtaja Ari Utriainen, projektipäällikkö Jani Kiviranta ja tutkimusjohtaja Noora Talsi. Kuvaaja: Tiivi Pukkila-Nupponen.