Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa (Xamk) koulutetaan sekä Suomen eniten että monipuolisimmin pelialan osaajia. Vuosittain yli sata uutta opiskelijaa aloittaa opintonsa pelialan eri koulutuksissa.
– Peliteollisuus työllistää tällä hetkellä Suomessa noin 4000 ihmistä, informaatiotekniikan lehtori Teemu Saarelainen Xamkista kertoo.
– Alalla tarvitaan monipuolisesti peliteknologian osaajia, mutta koodareiden ja ohjelmoijien lisäksi kysyntää on myös visuaaliselle osaamiselle ja liiketoimintataidoille. Pelien tuotanto on yhdistelmä teknologiaa, luovuutta sekä myynti- ja markkinointitaitoja.

Suomen peliteollisuus on Euroopan kolmanneksi suurinta. Ala on synnyttänyt lyhyessä ajassa yhtä suuren bruttokansantuotteen kuin paperiteollisuus synnytti noin sadassa vuodessa. Sekä Xamkin koulutus että kehittämishankkeet pyrkivät vastaamaan peliteollisuuden tarpeisiin.

Kotkan kampuksella koulutus painottuu peliohjelmointiin ja peliteknologioihin. Kouvolan kampuksen Game Design -koulutuksessa puolestaan keskitytään visuaalisuuteen ja käyttäjäkokemukseen. Näitä täydentävät Mikkelissä ja verkossa järjestettävät ohjelmistotekniikan ja tietojenkäsittelyn koulutukset. Lisäksi Xamkin asiantuntijat ovat mukana kehittämässä pelialan liiketoimintaa sekä tukevat peliyritysten kansainvälistymistä.

Peliteknologiasta on hyötyä monilla aloilla

Kotkasta on ponnistanut maailmalle useita menestyneitä peliyrityksiä, kuten Nitro Games, Kukouri Mobile Entertainment ja Social First.
– Viihdepelien lisäksi peliteknologiat ovat tulossa yhä laajemmin osaksi eri toimialojen tulevaisuutta. Esimerkiksi virtuaalisia oppimisympäristöjä ja simulaatioita hyödynnetään monilla aloilla, kertoo Xamkin tutkimusryhmäpäällikkö Heidi Sjögren.
– Peliteknologioiden avulla voidaan myös mallintaa ja kehittää prosesseja sekä hyödyntää virtuaalitodellisuutta.

Peliohjelmoinnin opiskelija Rasmus Ingelin on opiskellut ohjelmoinnin lisäksi muun muassa pelien tuottamisessa tarvittavia taitoja.
– Nämä kiinnostavat minua erityisesti, sillä unelmani on päästä pelialalle tuottajaksi. Olen iloinen koulutuksen joustavuudesta, Ingelin sanoo.
Viime kesänä Ingelin pääsi jo tuottamaan I’m a Thief -nimistä peliä, kun hän oli harjoittelijana Xamk Game Studios -hankkeessa.

Pelialan opiskelijat voivat olla mukana ratkaisemassa aitoja liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä tehtäviä yrityksissä. Käytännön esimerkkejä löytyy jo verkkosivuston toteutuksesta logistiikan automatisoinnin ratkaisuihin.

Pelialaan voi tulla tutustumaan 24. marraskuuta, kun Xamkin Kotkan kampuksella järjestetään kaikille avoin peliteknologiatapahtuma. Esillä on myös opiskelijoiden peliprojekteja.

Ohjelma, aikataulut ja puhujien esittelyt
Voit ilmoittaa osallistumisestasi ennakkoon: elina.saarela@xamk.fi, p. 050 560 8454.

Xamk Game Studios -hanketta rahoittaa Kymenlaakson liitto Euroopan aluekehitysrahastosta.
Xamkin hallinnoimaa Baltic Explorers -hanketta rahoittaa Central Baltic – Interreg.

Lisätietoja:
Elina Saarela, projektipäällikkö, Xamk Game Studios -hanke, etunimi.sukunimi@xamk.fi , 050 560 8454
Teemu Saarelainen, Informaatiotekniikan lehtori, etunimi.sukunimi@xamk.fi , 044 702 8555
Sabine Suorsa, projektipäällikkö, Baltic Explorers -hanke, etunimi.sukunimi@xamk.fi 044 702 8901

Xamkin pelialan koulutukset ja niiden vuosittaiset aloituspaikat
• Peliohjelmointi, Kotka, 25 aloituspaikkaa
• Peliteknologiat, Kotka, 30 aloituspaikkaa
• Game Design, Kouvola, 46 aloituspaikkaa
• Tietojenkäsittely, verkkototeutus, 50 aloituspaikkaa
• Ohjelmistotekniikka, Mikkeli, 25 aloituspaikkaa

Kuvaaja: Jukka Koskinen, Filmbutik
Yläkuva: Digitaalisen talouden TKI-asiantuntija Anni Lippo pelaamassa Xamk Game Studios -hankkeen kesäharjoittelussa kehitettyä Cops and Robbers -peliä.

 

Kolme ihmistä istuu koneen ääressä ja nauraa, takana seisoo yksi ihminen katsomassa mitä he tekevät.

Xamkin peliohjelmoinnin opiskelijat Teemu Ekblad, Mikael Joensuu ja Elli Riipinen oppitunnilla, opettajana Niinä Mässeli.