Lähes jokainen organisaatio kohtaa päivittäin tietoturvaan liittyviä haasteita: roskaposti tai haittaohjelmat ovat monen työntekijän arkipäivää ja sisältävät tietoturvauhkia. Kaikkia riskejä ei välttämättä edes tiedosteta tai niitä yritetään torjua vanhoin keinoin.

Vuonna 2018 voimaan tuleva EU:n uusi tietosuoja-asetus pakottaa yritykset muun muassa paljastamaan tietovuodot asiakkaille ja viranomaisille. Tähän asti yrityksillä ei ole ollut velvollisuutta ilmoittaa tietoturvaloukkauksista ja tietoturvaan liittyvien riskien tiedostaminen voi olla vaikeaa.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kyberturvallisuutta ja tietoturvaa huippuseurassa -seminaari pureutuu sekä verkon tulevaisuuteen että kyberturvallisuuden ajankohtaisiin kipukohtiin muun muassa F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppösen opastuksella.

Hyppönen on tutkinut tuhansia virustapauksia viimeisen 20 vuoden aikana ja hänen tiiminsä on pysäyttänyt merkittäviä haittaohjelmaepidemioita.

Paikalle saapuu myös terveysteknologian asiantuntija Pekko Vehviläinen Digital Health Solutions Oy:stä sekä Cisco Systems Finlandin teknologiajohtaja Janne Tägtström. Seminaarin puheenvuoroissa käsitellään sekä henkilökohtaisen datan ja tietoturvan vaikutuksia yksilöön ja yhteiskuntaan että organisaatioiden kyberturvaratkaisujen epäonnistumisia ja kehittämiskokemuksia.

Seminaarin tavoitteena on tarjota alueen organisaatioille ja niiden työntekijöille tietoa, miten toimia uuden EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti sekä samalla vahvistaa kyberturvallisuuden ja tietoturvan asemaa organisaation kivijalkana.

Seminaari järjestetään Kotkan Höyrypanimolla 14.2.2018 klo 12.00-16.00.

Mikko Hyppönen on tavattavissa puheenvuoronsa jälkeen klo 14.35. Muut puhujat ovat haastateltavissa joustavasti tapahtuman aikana, haastattelupyynnöissä pyydämme ottamaan yhteyttä Kirsi Rouhiaiseen, puh. 044 702 8782.

Seminaarin järjestää Kyberturvallisuus ja liiketoimintaosaamisen kehittäminen -hanke, jossa mukana ovat olleet muun muassa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk, Cursor, LUT, Elisa ja Goodlife Technologies. Hanke alkoi vuonna 2015 ja Kyberturvallisuutta ja tietoturvaa huippuseurassa -seminaari on samalla hankkeen päätösseminaari. Hanketta on rahoittanut Kymenlaakson liitto Euroopan aluekehitysrahastosta.