Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemia ja Kouvolan urheiluakatemia alkavat tarjota e-urheiluvalmennusta vuoden 2021 aikana. Tämänkaltaista valmennusta ei ole ollut aiemmin Kymenlaaksossa tarjolla e-urheilun huipulle tähtääville nuorille.

Valmennuksen käynnistymisen apuna on toiminut Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin perustama ESGE–verkosto, joka on koonnut vuoden ajan yhteen e-urheilusta kiinnostuneita pelaajia ja valmentajia Kymenlaakson alueelta.

Suomen elektronisen urheilun liitto SEUL ry on antanut tukea Kymenlaakson valmennustoiminnan käynnistämiseen. Suomen e-urheilu-maajoukkueen valmentaja Otto Takala on muun muassa  jakanut verkostolle kokemuksiaan Sotkamon urheiluakatemian toiminnasta.

Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemian toiminnanjohtaja Jiri Auranen näkee e-urheiluvalmennuksen mukaan ottamisessa mahdollisuuden menestykseen. Urheilijalle valmennus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden opiskelun ja urheilun yhdistämiseen.

– Kouvolan urheiluakatemia haluaa olla urheilun kehityksessä mukana ja e-urheilun mukaantulo akatemian lajivalikoimiin on ollut oikeastaan vain ajan kysymys, sanoo akatemiajohtaja Timo Pahkala Kouvolan urheiluakatemiasta. Pahkala kertoo, että Xamk on ollut Kouvolan urheiluakatemian yhteiskumppani jo vuosia urheilijoiden opiskelun ja urheilun yhdistämisessä.
– Yhteinen ponnistus e-urheilun kehittämisessä osaksi akatemiatoimintaa tuo yhteistyöhömme uuden tervetulleen elementin lisää.

Urheiluakatemiaan voi hakea 9.–luokkalaisten lisäksi lukiossa, ammattiopistossa tai ammattikorkeakoulussa opiskelevat. Ammatilliseen opetukseen (Xamk ja Ekami) on jatkuva haku; muiden koulujen osalta hakuaika päättyy 14.4 klo 15.00. Hakulomakkeen voi lähettää myös sähköpostitse.

Haku Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemiaan:

Sähköpostilla: jiri.auranen@kotka.fi

Haku Kouvolan urheiluakatemiaan:

Sähköpostilla: timo.pahkala@kymli.fi

ESGE – Esport Game Eco­sys­tem -han­ket­ta ra­hoit­taa Uu­den­maan liit­to Eu­roo­pan alu­e­ke­hi­tys­ra­has­tos­ta.

www.xamk.fi/esports

Jiri Auranen, Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemia