Kymijokivarren metsäteollisuuden 150-vuotista taivalta juhlitaan yhdessä teemaan liittyvin tapahtumin. Etenkin aiheesta kertovat monet näyttelyt ovat myös oivia kesäretkikohteita.

Kymenlaakson museo ja Unescon maailmanperintökohde Verla ovat satsanneet juhlavuoteen uusilla näyttelyillä. Puun vuoro tutustuttaa Vellamossa teollisuuden arkeen ja kulttuuriin elämyksellisesti vuoteen 2026 asti. Verlan näyttely “Verla 150” kertoo tehtaan ja museon taipaleesta ja on avoinna 30.9. asti. Ankkapurhan teollisuusmuseoon on juhlavuoden kunniaksi vapaa pääsy koko kesän 24.8. asti. Ankkapurhassa myös InkJazz 26.8. Sunilan Kantolassa on esillä muotoilija Aino Marsio-Aallon tuotantoa ja harvinaisuuksia keräilijä Pertti Männistön kokoelmista 31.7 asti. Metsäteollisuuden kehittymiselle tärkeän, 151-vuotiaan Kotkan sataman tarinoihin voi tutustua audiovisuaalisessa näyttelyssä Siunauksena Satamaperkele Kotkan klubilla 31.8 asti.

Ajankohtainen on myös metsäteollisuusteemainen Kymijokipäivä 6.8. Esimerkiksi Kymenlaakson kylät ry järjestää teemabussiretken Kymenlaakson kyläkohteisiin. Kymenlaakson kylät ry ja Valtakunnan Virallinen XV Kylähullu haastavat yrittämään Kymenlaakson laulun yhteislaulun epävirallista maailmanennätystä. Juhlavuoden koordinaattorit ja Kymenlaakson kylät ry järjestävät Kymijoen kuvakilpailun Facebookissa ja Instagramissa 1.–6.8. Tunnisteella #kymijokipäivä2022 julkaistut postaukset osallistuvat arvontaan.

Yhteinen juhla Kymenlaakson ihme – metsäteollisuutta 150 vuotta koostuu eri toimijoiden järjestämästä monipuolisesta ohjelmasta. Juhlavuoden tapahtumat herättelevät kysymään, millainen Kymenlaakso metsäteollisuuden vaikutuksesta muodostui. Entä mikä on Kymenlaakson tulevaisuus? Millaisia ovat uudet biopohjaiset tuotteet ja kestävät ratkaisut? Mitä metsä meille merkitsee? Juhlavuoden kautta halutaan vahvistaa tietoisuutta metsäteollisuuden merkityksestä liitännäisaloineen ja edistää osaavan työvoiman saatavuutta tulevaisuudessa.

Juhlavuosi toteutetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Luovien alojen tutkimusyksikön koordinoimana avoimena verkostoyhteistyönä. Mukana on mm. kuntien ja maakuntien toimijoita, kulttuurialan edustajia sekä yrityksiä. Teemaan liittyviä erilaisia tapahtumia tai myytäviä tuotteita voi ilmoittaa juhlavuoden sivustolle koko vuoden ajan.

Lisätiedot tapahtumista ja juhlavuodesta verkkosivulla kymenlaaksonihme.fi

Kymenlaakson ihmeen blogissa julkistaan aiheeseen liittyviä kirjoituksia:

Lisätiedot:

Laura Lehtinen, TKI-asiantuntija, p. 044 702 8451, etunimi.sukunimi@xamk.fi