Xamkin talotekniikan insinööriopiskelijoiden joukkue voitti ammattikorkeakoulujen välisen opiskelijakilpailun 20.3. Vantaalla.

Joukkueessa kilpailivat Iris Ahola, Kalle Alatyppö, Esa Kuuva ja Elmo Nieminen. Joukkuetta manageroi lehtori Mika Kuusela, joka toimi myös Xamkin edustajana tuomaristossa.

Jo vuodesta 2008 lähtien lähes vuosittain järjestettyyn kilpailuun voivat osallistua joukkueet kaikista LVI-opetusta antavista ammattikorkeakouluista. Tänä vuonna kilpailuun osallistui Xamkin lisäksi Metropolia, Satatakunnan ammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Yrkeshögskolan Novia. Kilpailuja isännöi Geberit Oy Vantaalla.

Kilpailussa opiskelijat saivat näyttää osaamistaan isäntäyrityksen ja kilpailun tuomareina toimivien opettajien laatimissa käytännön tehtävien ja teoriatehtävien parissa sekä rakentamismääräysten hallintaan liittyvässä tehtävässä.

Opettajien laatimat teoriatehtävät käsittelevät ilmanvaihtoa, vesi- ja viemäriverkoston suunnittelua ja mitoitusta, kylmätekniikkaa sekä rakennuksen automaatiota. Määräystenhallintaa testataan esimerkiksi energiatehokkuuteen liittyvillä kysymyksillä.

Lehtori Mika Kuusela, mika.kuusela@xamk.fi, p. 050 312 5138

Lisätietoa kilpailusta: https://talotekniikka-lehti.fi/lvi-alan-opiskelijakilpailun-voitto-mikkeliin/