Kouvolan Ydinkeskusta ry, Työnhaun performanssi -hanke sekä Kouvolan seurakunnat toteuttavat yhteistyössä Manskin Kulman Joulun. Tavoitteena on tuoda Kouvolan keskustaan joulun tunnelmaa, elävöittää keskustaa sekä tarjota ilta- ja päiväkävelijöille katsottavaa ja koettavaa turvallisesti näyteikkunan taakse.

Manskin Kulman Joulu sijaitsee liikehuoneistossa osoitteessa Kauppalankatu 5 ja se tarjoaa katsottavaa ohikulkijoille koko joulukuun. Tarkoituksena on tehdä tilaan joulukuuksi jouluseimi beduiinitelttoineen ja muine rekvisiittoineen. Valaistu upea seimi tulee olemaan Manskin katseenvangitsija ja jouluisen tunnelman luoja. Seimen ympärille kehitetään pientä ohjelmaa joko siten, että yleisö on ikkunan takana tai mahdollisesti pieniä ryhmiä pääsee myös tilaan sisälle. Jouluseimen toteuttavat Kouvolan seurakunnat. Ohjelman koordinoi Kouvolan Ydinkeskusta ry, joka huolehtii, että ohjelma on löydettävissä tilan ikkunasta sekä yhdistyksen nettisivuilta että käytettävistä somekanavista.

Liikehuoneisto muuntuu myös teatteriksi ja tuo esityksen näyteikkunasta seurattavaksi! Tässä ja nyt – henkisellä matkalla tuntemattomaan -esitykset ovat torstaina 10.12. klo 12 ja klo 16. Työnhaun performanssi -hankkeen luovan työnhakuvalmennuksen ryhmä on koostanut fiktiivisen esityksen teatteripedagogi Elina Ylisuvannon johdolla. Esitys kuvaa kokemuksia työttömyydestä, työnhausta, elämästä ja unelmista poikkitaiteellisen performanssin muodossa. Lisäksi muina päivinä näyteikkunassa nähtävillä on hankeen kuva- ja videomateriaalia.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ja Kouvolan teatterin yhteishankkeessa edistetään miesten työllistymistä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä pyritään lieventämään työelämän sukupuolittuneisuutta. Hanketta rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto ja Hämeen Ely-keskus.

Toiminnanjohtaja Kati Klaavuniemi, Kouvolan Ydinkeskusta ry
p. 050 308 8665, kati.klaavuniemi@kouvolanydinkeskusta.fi

Projektipäällikkö Laura Lehtinen, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Luovien alojen tutkimusyksikkö
p. 044 702 8451, laura.lehtinen@xamk.fi