Maaliskuussa bussilasteittain lapsia virtaa MiniMikkeliin ja sieltä ulos. Mitä Xamkin Mikkelin kampuksella oikein tapahtuu 14.-20.3.2019?

MiniMikkelissä alakoulujen kuudesluokkalaiset oppivat pelaamisen ja leikin avulla asioita yrittäjyydestä ja yhteiskunnasta. He pyörittävät vuorollaan yritysten sekä julkisen sektorin palvelupisteitä, ja joillakin lapsilla on jopa oma yritys. Lasten omien Pikkuyritysten lisäksi mukana tapahtumassa ovat Suur-Savon Osuuspankki, Etelä-Savon Energia Oy, Osuuskauppa Suur-Savo, Verohallinto, Etelä-Savon Pelastuslaitos, Mikkelin teatteri, Mikkelin Yliopistokeskus, Suomen Terveystalo Oy, MPY Palvelut Oyj, Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta ja Metsäsairila Oy. Pelipaikka Xinno on avara ja moderni tila Xamkin Mikkelin kampuksella.

Kuudesluokkalaiset ovat opetelleet yritystoimintaa ja yhteiskunnassa pärjäämistä ennakkotehtävien avulla. Koulussa opettajat ovat olleet tärkeä apu valmistautumisessa, mutta MiniMikkelissä vetovastuu lasten ohjaamisesta siirtyy ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kuudesluokkalaisten opettajat puolestaan pääsevät testaamaan tietojaan yritysmaailmasta erillisen pelin merkeissä. Opettajat ovat saaneet avunpyynnön vuonna 1982 toimivasta yrityksestä, jossa kirjanpito on retuperällä.

Mikkelin kaupunki ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk ovat järjestäneet MiniMikkelin vuodesta 2016 lähtien, ja tänä vuonna yritysideoita on mietitty erityisesti paikallisuuden ja vastuullisuuden näkökulmista.

MiniMikkeli on saanut vuonna 2017 valtioneuvoston kanslian tunnustuksen hyvästä työstä kokeilukulttuurin edistämiseksi. MiniMikkeli-tiimi toivottaa median tervetulleeksi tutustumaan MiniMikkeli-tapahtumaan.

www.xamk.fi/minimikkeli

Jade Hirvonen