Kolme startup-yritystä kisasi 26.8. jatkopaikasta kansainvälisessä yrittäjyyskilpailussa Entrepreneurship World Cupissa. Suomen kansallisen finaalin voittajaksi valittiin helsinkiläinen Nu Cycle. Kaikki finaaliin tiensä siivittäneet startupit tekivät tuomaristoon vaikutuksen ja tuomareiden mielestään kenet vain olisi voinut lähettää eteenpäin kilpailussa.

– Kaikki ratkaisut ovat todella hienoja. Koska yksi oli valittava, valitsimme yrityksen, jolla on isoin markkinapotentiaali, realistisin liiketoimintamalli ja pisimmälle kehittynyt konsepti, kommentoi tuomariston puhemies Olli Marjalaakso Mikkelin kehitysyhtiö Mikseistä. Marjalaakson lisäksi tuomaristossa olivat Marja Vartiainen Suomen Yrittäjistä sekä Jari Handelberg Xamk Pienyrityskeskukselta.

Kilpailun jatkopaikan lisäksi finaalin voittaja pokkasi Xamk Pienyrityskeskuksen tarjoaman Johtajuuskoulutuspaketin, joka on arvoltaan 3500 euroa.

Nu Cycle tekee jätteestä energiaa

Voittajayritys ratkoo koko maailmaa koskevaa ja kasvavaa jäteongelmaa. Se kehittää järjestelmiä, jotka tekevät jätteestä energiaa. Yrityksen teknologia ratkaisee samalla kertaa jätteen käsittelyyn sekä puhtaan energian tarpeeseen liittyvät ongelmat yhteisöissä, joissa ne eivät ole vielä kehittyneet. Yrityksellä on testiasiakkaita Indonesiassa, Portugalissa ja Brasiliassa.

– Haluamme tehdä loppumaailmasta yhtä puhtaan kuin Suomi, sanoo idean esitellyt Sabrina Viitasaari.

Viitasaarella on kytköksiä Etelä-Savoon. Hän on opiskellut Mikkelissä kauppakorkeakoulun maisteriohjelmassa ja iloitsi paluuta vanhaan opiskelukaupunkiin, vaikkakin virtuaalisesti.

Kaksi muuta Suomen finaalitapahtumassa pitchannutta startupia olivat Upharma Care Pieksämäeltä sekä Block Solutions Mutalasta.

Päätapahtuma järjestetään verkossa 18.-20.10.

Entrepreneurship World Cupia järjestetään tänä vuonna haastavassa tilanteessa. Kasvuyrittäjyydelle ominainen ”pöhinä”, tapahtumat ja verkostoitumistilaisuudet ovat peruttu. Toisaalta yhteistyö verkossa ja kansallisten karsintojen siirtyminen digitaaliseen muotoon synnyttää tiivistä kanssakäymistä jo ennen päätapahtumaa. Verkon välityksellä on mahdollista vierailla finaalitapahtumissa ympäri maailman.

Myös Saudi-Arabiassa lokakuun 18.-20.10.2020 järjestettävä päätapahtuma ja pitchaus-kilpailu siirretään verkkoon. Vaikka live-tilaisuutta ei voidakaan järjestää, pitää Entrepreneurship World Cup kiinni lupauksistaan ja tarjoaa finalisteille kattavia kansainvälisiä verkostoija, rahoittajien tapaamisia sekä mittavia palkintoja. Kansainvälisessä finaalissa voittajayritysten kesken jaetaan yhden miljoonan Yhdysvaltain dollarin potti seitsemässä kategoriassa. Voittajayritys saa summasta 500 000 dollaria.

Tapahtuman järjestää Global Entrepreneurship Network, MISK Global Forum ja Global Education Leadership Foundation. Suomen tapahtumaa koordinoi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Pienyrityskeskus. Tapahtuma järjestetään nyt toista kertaa.

Kilpailun sivut: https://entrepreneurshipworldcup.com/

Kuva: Kisat jatkuvat 18.-20. lokakuuta Riadissa, jossa joku yrityksistä pokkaa mukaansa pääpalkinnon sekä 500 000 dollaria.

Lisätiedot:

Elina Pöllänen, koordinaattori, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Pienyrityskeskus
elina.pollanen@xamk.fi, 040 144 7150