Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk) julkaisee vuosittain kymmeniä eri alojen ammattilaisille suunnattuja julkaisuja. Niistä pieni osa pääsee mukaan Xamkin vuoden julkaisu –kilpailuun.

Yleisöäänestyksen voitti tänä vuonna julkaisu Verkkokauppa kasvuun Ruotsin malliin. Digiportaat 2.0 (Hannu Jaatinen, Miia Kosonen, Jukka Kumpusalo, Kati Kärki & Anna Ollanketo). Se on suunnattu yrittäjille, jotka haluavat tehostaa tai kasvattaa verkkoliiketoimintaansa. Julkaisua äänestäneet kiittelivät erityisesti käytännönläheistä näkökulmaa: “Ei ainoastaan raportoi, vaan tarjoaa konkreettisia eväitä verkkokaupan kasvuun – ei yritys vaan asiakas edellä.”

Idea oppaaseen lähti  verkkokauppakoulutuksesta, joka oli osa Digiportaat 2.0 -hanketta.

– Kuten verkkokaupan asiantuntija, oppaamme esipuheen laatinut Leevi Parsama Experience Commerce Finlandista koulutuksissa tähdensi, verkkokaupan menestyksessä ratkaisevaa on löytää vastaus kysymykseen: miksi asiakas ostaisi meiltä?  Siksi tässä oppaassa ei keskitytä rakenteisiin kuten teknologiaan tai logistiikkaan, vaan verkkokaupan etupihaan, tutkimuspäällikkö Miia Kosonen kertoo.

Kososen mukaan hyvän julkaisun salaisuus oli yhteispelissä. Verkkokaupan oppaan kokosivat Xamkin, Mikkelin kehitysyhtiö Miksein ja Savonlinnan Hankekehityksen asiantuntijat, mutta mukaan saatiin arvokkaita yritysesimerkkejä ja sisältöjä myös hanketiimin ulkopuolelta suoraan kouluttajilta: Swappien Simo Heiskaselta sekä Differentin Markus Silasteelta ja Matti Vahteralta.

Xamkin julkaisuryhmän valinta vuoden julkaisuksi on Terhi Kaipaisen toimittama teos Urasuunnitelua Aidin neuvoin – Tekoäly ohjauksen apuna. Julkaisuryhmä piti julkaisun aihetta ajankohtaisena ja koulutuspoliittisesti olennaisena. Vahvuuksina mainittiin myös moninäkökulmaisuus ja konkreettisuus sekä kaunis taitto ja miellyttävä lukukokoemus.

Vuoden taiteelliset julkaisut vievät keskelle luontoa ja historiaa

Taiteellisia julkaisuja palkittiin kisassa nyt ensi kertaa. Yleisöäänestyksen voiton vei Arboretum Mustila AR-kokemukset (Carine Fabritius, Tatu Heinämäki, Mikko Lappi & Lauri Wuolio). AR eli lisätty todellisuus toimi puhelimen avulla: digitaaliset elementit näyttivät sulautuvan fyysiseen ympäristöön saumattomasti. Äänestäjät arvostivat luonnon ja teknologian yhdistämistä. “Taiteellinen julkaisu herättää arvokkaan ja elävän perinnön uudelleen henkiin modernilla tavalla, joka samalla muokkaa kohteensa saavutettavammaksi.”

Pako Pompeijista -näyttelyyn luotu interaktiivinen mediainstallaatio Jäljet tuhkassa oli julkaisuryhmän valinta vuoden taiteelliseksi julkaisuksi. Lattiaan projisoitu teos tallensi käyttäjien liikkeet kadulla olevaan tuhkakerrokseen jäljiksi, jotka sitten jälleen peittyvät hiljalleen putoavaan tuhkaan. Perusteluissa  nousi esiin muun muassa se, että teos toi erinomaisen xamkilaisen osaamisnäytteen aluettamme paljon suuremman yleisön saataville toimien samalla osaamisemme vientituotteena.

Kunniamaininnoissa korostui koulumaailma

Xamkin julkaisuryhmä antoi kunniamainninan Koulunuorisotyö-julkaisulle (toim. Anna-Liisa Hännikäinen-Uutela & Pekka Penttinen). Julkaisuryhmän mukaan teos on taitavasti toimitettu ja sisällöllisesti laadukas sekä moniääninen artikkelikokoelma, joka vastaa erinomaisesti alalla olevaan oppimateriaalitarpeeseen.

Toisen kunniamaininnan sai Kuinka kertoa vieraskasveista koulussa? Opettajan opas (Tuija Ranta-Korhonen, Kirsi Itkonen, Päivikki Liukkonen, Markus Melin & Henri Vanhanen). Oppimaterialin vahvuutena nähtiin muun muassa selkeä pedagoginen käsikirjoitus ja helposti toteutettavat menetelmät.

Lisätietoa Xamkin julkaisutoiminnasta:

julkaisu- ja kirjastopalvelujen päällikkö  Pekka Uotila

050 312 5087, etunimi.sukunimi@xamk.fi

Carine Fabritius (vas.) ja Terhi Kaipainen vastaanottamassa palkintojaan. Kuvaaja: Anne Hytönen.