Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk ja Etelä-Savon Liikunta ESLi innostavat Itämeren alueen ihmisiä liikkumaan. Upeat liikuntaideat saavat kansainvälisen kiertueen läpi Baltian. Kiertue pysähtyy myös Etelä-Savossa Savonlinnan Linnanneitokierroksella.

Maaseutu yllättää ideoillaan

Maaseudun asukkailla on rajalliset mahdollisuudet harrastaa järjestettyä liikuntaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö maaseutu olisi täynnä aktiivisia ihmisiä ja liikuntaideoita.

Tapahtumien kirjo ja lukuisat ideat liikunnan lisäämiseksi maaseudulla ovat yllättäneet myös Villages on Move Baltic -hankkeen projektipäällikkö Marita Mattilan, joka työskentelee Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Juveniassa.

Eri alojen toimijoiden törmäyttäminen ja kansainvälinen vertailu tuovat uutta nostetta ja intoa liikuntaharrastuksiin.

– Olemme reilun vuoden ajan tehneet haastekampanjoita, ideakilpailuja ja tietoiskuja. Tulevalla kiertueella on vuorossa ideoiden levittäminen kumppanimaasta toiseen, keskustelunavauksia, vaikuttamista ja yhteistyötä.  Suomesta viemme Baltiaan Etelä-Savossa suuren suosion saaneen Etelä-Savon Liikunnan Sporttivaunun, Mattila avaa. Kiertuetta on toteuttamassa ja ideoimassa myös seitsemän yhteisöpedagogiopiskelijaa.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu on ensimmäisenä ammattikorkeakouluna Suomessa saanut hankerahoituksen Euroopan Unionin Erasmus+ Sport -ohjelmasta. Ohjelma tukee terveyttä edistävän liikunnan kehittämisprojekteja. Mukana hankkeessa ovat Suomen lisäksi Tanska ja kaikki Baltian maat.

Kiertueaikataulu

12.5.2018 Leijanlennätystapahtuma Liettuassa

13.5.2018 Tehtäväsuunnistustapahtuma Latviassa

15.5.2018 Päiväkotilasten ja ikääntyneiden yhteistapahtuma Virossa