Hallituksen puheenjohtajat Tarja Filatov Hämeen ammattikorkeakoulu Oy:stä (oik.) ja Jyrki Koivikko Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy:stä sinetöivät strategisen yhteistyön 22.2.2019 Helsingissä. Yhteistyösopimuksen allekirjoitustilaisuudessa olivat myös rehtori-toimitusjohtajat Heikki Saastamoinen Xamkista (takana vas.) sekä Pertti Puusaari HAMKista.

Hämeen ammattikorkeakoulu Oy (HAMK) ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy (Xamk) allekirjoittivat 22.2.2019 yhteistyösopimuksen. Tavoitteena on strateginen yhteistyö, jota kehitetään aktiivisesti.

– Kumppanuudelta etsimme molemmat hyötyjä oman strategian mukaisen toiminnan kehittämiseen. Jatkamme siis toimintaamme itsenäisinä, mutta vahvasti verkostoituneina korkeakouluina, toteaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jyrki Koivikko.

– Olemme kehittämishakuisia korkeakouluja, ja meillä molemmilla on yhteistyösopimus Aalto-yliopiston kanssa. Tämän kumppanuuden myötä muodostamme entistä vahvemman korkeakouluverkoston, Hämeen ammattikorkeakoulun rehtori-toimitusjohtaja Pertti Puusaari jatkaa.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun rehtori-toimitusjohtaja Heikki Saastamoisen mukaan yhteistyötä tullaan tekemään niin koulutuksen, tutkimuksen kuin aluevaikuttavuudenkin edistämiseksi. Laadullisten tavoitteiden ohella halutaan edistää kustannustehokkuutta.

– Haluamme molemmat tehdä vahvasti yhteistyötä työelämän kanssa, kehittyä korkeakouluina sekä vaikuttaa tavoitteellisesti ympäröivään yhteiskuntaan. Koulutukseen liittyvä tärkeä avaus on verkko-opintojen yhteinen tuottaminen ja tarjoaminen sekä kotimaisille että etenkin kansainvälisille markkinoille, hän kertoo.

– Olemme tehneet koulutuksen saralla yhteistyötä jo aiemminkin ja vahvistamme sitä nyt entisestään. Opiskelijat saavat hyötyä lisääntyvästä opintotarjonnasta. Ajamme myös ammattikorkeakoulujen tohtoritutkintoa yhdessä rintamassa, Hämeen ammattikorkeakoulun osaamisen johtamisesta vastaava vararehtori Heidi Ahokallio-Leppälä sanoo.

Tutkimusyhteistyötä Xamk ja HAMK lisäävät vahvistaen samalla kummankin omia profiileja, osaamista ja kilpailukykyä. Tulevaisuudessa sovitaan myös tutkimusympäristöjen yhteiskäytöstä ja niihin liittyvistä yhteisistä hankinnoista. Lisäksi osapuolet kehittävät uusia aluevaikuttavuuden keinoja, esimerkiksi tarjoamalla toiminta-alueilleen korkeakoulun omaa profiilia täydentävää koulutusta.

Hämeen ammattikorkeakoulu Oy
rehtori-toimitusjohtaja Pertti Puusaari, 0400 469 605, pertti.puusaari (at)  hamk.fi

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy
hallituksen puheenjohtaja Jyrki Koivikko, 040 670 5509, jyrki.koivikko (at)  xamk.fi