Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun toimitusjohtaja, rehtori Heikki Saastamoinen täyttää 50 vuotta 28.11.2018.

Heikki Saastamoinen on toiminut vuodesta 2009 alkaen Mikkelin ammattikorkeakoulun ja vuodesta 2015 myös Kymenlaakson ammattikorkeakoulun rehtorina. Vuodesta 2017 alkaen hän on ollut Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun rehtori ja toimitusjohtaja.

– Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun johtaminen on mielenkiintoinen ja haasteellinen tehtävä. Valtion ammattikorkeakouluihin käyttämä rahoitus on laskenut jo yli puolenkymmentä vuotta eikä ikäluokkien pieneneminen niin Etelä-Savossa kuin Kymenlaaksossa ollenkaan helpota oman osamme ottamista siitä, toteaa Heikki Saastamoinen.

Tulokset ovat kuitenkin olleet loistavia.

– Olemme Suomen toiseksi suurin ammattikorkeakoulu, meillä on 9400 päätoimista opiskelijaa, tutkimus- ja kehitystoimintamme rahoitus on lähes yhtä suuri kuin toisella ja kolmannella sijalla olevan ammattikorkeakoulun yhteensä ja samoin avoin ammattikorkeakoulumme on ylivoimaisesti maan suurin, kiittelee Saastamoinen.

Heikki Saastamoinen on kotoisin Pihtiputaalta, jossa hän aloitti lukio-opinnot. Opinnot etenivät poikkeuksellisen nopeasti, sillä hän suoritti 2. ja 3. vuoden opinnot itsenäisesti vajaassa kahdessa kuukaudessa. Ylioppilastutkinto jäi tekemättä, sillä Saastamoinen aloitti hallinnollisen tietojenkäsittelyn opinnot Jyväskylän yliopistossa 16-vuotiaana. Hän oli tuolloin kaikkien aikojen nuorin varsinainen yliopisto-opiskelija.

Myös yliopisto-opinnot etenivät poikkeuksellisesti. Ennen maisteritutkinnon valmistumista Heikki Saastamoinen aloitti yliopistossa tietojenkäsittelyn päätoimisena tuntiopettajana 19-vuotiaana. Tohtorin tutkinnon Saastamoinen suoritti vuonna 1995, nuorimpana alallaan.

Akateeminen ura vei Saastamoisen Jyväskylän yliopistossa mm. professoriksi, tietojenkäsittelytieteiden laitoksen johtajaksi, informaatioteknologian tiedekunnan dekaaniksi, sekä Jyväskylän yliopiston hallituksen jäseneksi. Jyväskylässä Saastamoinen on toiminut myös Jyväskylän ammattikorkeakoulun vararehtorina. Lisäksi Saastamoinen on toiminut Suomen Akatemian tutkijana Coloradon yliopistossa, Yhdysvalloissa.

Akateemisen uran lisäksi Saastamoinen on tehnyt uran myös kansainvälisessä teollisuudessa, johtotehtävissä Valtra Group Oy:ssä sekä elektroniikka-alan Enermet-konsernissa.

Heikki Saastamoinen asuu Ristiinassa. Harrastuksia ovat musiikki, liikunta, purjehdus ja moottoripyöräily.

Toimitusjohtaja, rehtori Heikki Saastamoinen
puh. 050 312 5151, heikki.saastamoinen@xamk.fi