Xamk ja opiskelijakunta Kaakko ovat sitoutuneet yhdenvertaisuuteen ja toimivat suunnitelmallisesti sen edistämiseksi. Yhdenvertaisuuden toteutuminen arjessa on meidän kaikkien tehtävä.

Xamk määrittelee yhteisömme yhdenvertaisuuden säännöllisesti päivitettävässä suunnitelmassa, jonka toteutumista seurataan joka toinen vuosi yhdenvertaisuus- ja tasa-arvo kyselyn avulla. Kysely lähetetään kaikille xamkilaisille, niin opiskelijoille kuin henkilöstöllekin, ja vastaukset auttavat parantamaan yhdenvertaisuustyötämme.

Epäasiallisesta kohtelusta tai häirinnästä xamkilaiset voivat kertoa joko nimellä tai anonyymisti Falcony-kanavan kautta.

– Suunnitteilla on myös ohjeistus, joka tukisi henkilöstöämme kohtaamaan ihmisiä seksuaalisen suuntautumisen ja sukukupuolen moninaisuudesta. Jatkossa haluamme lisätä xamkilaisten tietoutta muullakin tavoin, esimerkiksi koulutusten ja viestinnän avulla, kesäkuun alussa aloittanut vastuullisuuskoordinaattori Vappu Kunnaala-Hyrkki kertoo.

Yhdenvertaisuus liittyy myös moniin Xamkin tutkimusprojekteihin. Tutkimusteemoina ovat olleet mm. sukupuolisensitiiviset ura- ja työpaikkaohjauksen mallit sekä yhdenvertaisuus urheilussa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen näkökulmasta.

Kaakon häirintäyhdyshenkilöt opiskelijoiden tukena

Opiskelijakunta Kaakko on linjannut yhdenvertaisuuden edistämisestä strategiassaan ja kouluttanut häirintäyhdyshenkilöitä opiskelijoiden tueksi. Häirintäyhdyshenkilöiden tiedot löytyvät Kaakon verkkosivuilta.

– Opiskelijakunnalle on tärkeää, että jokainen saa opiskella Xamkissa juuri omana itsenään ja voi kokea kuuluvansa yhteisöömme. Rakennamme opiskelijoiden moninaisuuden huomioon ottavaa, monikulttuurista ja yhdenvertaista yhteisöä, painottavat Kaakon toiminnanjohtaja Jenni Aikio ja hallituksen puheenjohtaja Krista Väisänen.

Liput salkoon Helsinki Pride -viikolla

Sateenkaariliput liehuvat kaikilla Xamkin kampuksilla 27.6.–3.7. Tälle viikolle painottuvat koko kesäkuun kestäneen Helsinki Priden tapahtumat. Helsinki Pride on Suomen suurin ihmisoikeustapahtuma, jossa on kysymys ihmisoikeuksista, yhdenvertaisuudesta ja vähemmistöjen oikeuksista. Kotkassa vietettiin omaa Pride-tapahtumaa jo 18.6. ja Savonlinna Pride on 27.8.

Vastuullisuuskoordinaattori Vappu Kunnaala-Hyrkki
Vastuullisuusjohtaja, opetuksen palvelujohtaja Olli Ervaala