Kymijoen varrelle syntynyt metsäteollisuus täyttää 150 vuotta. Verlan ja Inkeroisten puuhiomot, Kymin ja Kuusankosken paperitehtaat sekä Kotkan Norjan saha perustettiin 1872, jolloin saivat alkunsa monet kansainväliset menestystarinat. Metsäteollisuus auttoi nostamaan Suomen vaurauteen ja maailman tietoisuuteen. Ihmeen taivalta on syytä juhlistaa koko valtakunnan voimin! Metsäteollisuus on muokannut koko Kymenlaaksoa: tarjonnut työtä, houkutellut asukkaita, kasvattanut taajamia, luonut kulttuuriympäristöjä ja muovannut identiteettejä. Teollinen kulttuuriperintö on osa yhteistä tunnemaisemaa. Ihme on kollektiivinen kokemus.

Juhlavuosi toteutuu Xamkin Luovien alojen tutkimusyksikön koordinoimana avoimena verkostoyhteistyönä. Mukana on mm. maakunnallisia ja kuntatoimijoita, museoita, kulttuurialan edustajia ja yrityksiä. Kokonaisuus muodostuu eri toimijoiden järjestämästä ohjelmasta, joka kootaan yhteiselle verkkosivulle. Juhlavuosi katsoo vahvasti tulevaisuuteen, sillä vastahan tässä on päästy alkuun: Millaisia ovat tulevaisuuden kestävät ratkaisut tai työnkuvat? Mitä metsä merkitsee? Mitä kymenlaaksolaisuus on? Juhlavuodella halutaan vahvistaa tietoisuutta metsäteollisuuden merkityksestä liitännäisaloineen ja edistää osaavan työvoiman saatavuutta.

Vielä ehtii mukaan järjestämään ohjelmaa juhlavuoteen! Tapahtumat voivat liittyä teemaan eri tavoin taiteesta tieteeseen, kulttuurista virkistykseen, kulttuuriperinnöstä kestävään tulevaisuuteen. Tehdään yhdessä Kymenlaakson ihme tunnetuksi.

Teemaan liittyviä ajankohtaisia tapahtumia:

14.5.2022 Verlan Tehdasmuseo 50 vuotta

16.5.–3.6.2022 Tarinoita tehtaalta -näyttely Myllykoskella Wanhalla Rautakaupalla

18.5.2022-11.1.2026 Puun vuoro -näyttely Vellamossa

24.5.2022 Kymenlaakson tarinakahvila: Myllykoski, Wanha Rautakauppa

7.6.2022 Kymenlaakson kauppakamarin kutsuvierasseminaari Löysin vaihto

11.6.2022 Kymenlaakson tarinakahvila: Kymijoki, Kouvolan Alakylä

23.6.2022 mennessä osallistuminen teokseen Metsänpeitto -yhteisötaidetta neuloen ja virkaten

UPM:n tehdastoiminnan ja museon juhlavuosina Verlassa on avoimet ovet ja ohjelmaa. Myllykosken seudun kotiseutuyhdistyksen koostamassa näyttelyssä on valokuvia ja kertomuksia Myllykosken paperitehtaalta. Älykkäät kulttuurikylät -hankkeen ja Kymenlaakson museon järjestämissä tarinakahviloissa muistellaan ja pohditaan, mikä tekee kylästä kylän. Kymijoen tarinakahvila 11.6. on myös Avoimet kylät -päivä. Kymenlaakson museon uusi näyttely kertoo metsien moninaista tarinaa. Kauppakamarin juhlaseminaarin asiantuntijapuheenvuoroissa teema monipuolisesti esillä. Kuntien kulttuuritoimien ja yhteistyötahojen toteuttamaan Metsänpeitto-yhteisötaideteokseen kerätään neulegraffiteja.

Juhlavuotta tukevat Kymenlaakson liitto sekä Kouvolan ja Kotkan kaupungit.

Ihme meininkiä!

www.kymenlaaksonihme.fi