Kumppanuussopimusta solmimassa 8.2.2023 alue- ja yrityskummi Antero Heikkinen Etelä-Savosta (vas.) sekä koulutusalajohtaja Petteri Ikonen ja TKI-yksikön johtaja Tomi Heimonen Xamkista. Yläkuvassa Yritys- ja aluekummi Jarmo Kuntonen Kymenlaakosta (vas.), Tomi Heimonen sekä Antero Heikkinen .

Suomen Yrityskummit ry:n Etelä-Savon ja Kymenlaakson alueet ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk virallistivat jo aiemmin käynnistyneen yhteistyönsä solmimalla kumppanuussopimuksen. Tavoitteena on sparrata Xamkin opiskelijoita ja alumneja liiketoiminnan kehittämisessä.

– Yrityskummien kokemuksellinen tieto ja asiantuntijuus ovat erittäin tärkeitä yrittäjyyden ekosysteemillemme. Xamk on mukana rakentamassa ja kokoamassa yrittäjyyden yhteisöllisiä keskittymiä, joista Kouvolan Kohoa Synergiakeskus on hyvä esimerkki, koulutusalajohtaja Petteri Ikonen Xamkista kertoo.

Etelä-Savon että Kymenlaakson yrityskummialueiden lisäsi myös valtakunnallinen verkosto on tarvittaessa opiskelijoiden käytettävissä.

– Kumppanuus on hyvä keino tuoda toimintaamme näkyväksi opiskelijoille. On tärkeää, että he tietävät, miten voimme auttaa paikallisesti ja maakunnallisesti, sanovat aluekummit Jarmo Kuntonen Kymenlaaksosta ja Antero Heikkinen Etelä-Savosta.

Yrityskummitoiminnan lisäksi kumppanuus toteutuu yhteisissä yrittämäiseen liittyvissä projekteissa, joissa voi olla mukana myös opiskelijoita.

Yrityskummien laaja kokemus opiskelijoiden käyttöön

Yrityskummit toimivat mentorina, neuvonantajina, kannustajina ja vuoropuhelijoina tarvittaessa vaikeissakin tilanteissa.

– Tämä on meidän henkinen kapasiteetti, jota on kertynyt pitkähkön elämäntyön aikana erilaisissa tehtävissä, Heikkinen ja Kuntonen kertovat.

Yrityskummien palvelut ovat yrittäjille maksuttomia ja luottamuksellisia. Yrittäjä tekee itse kaikki tarvittavat päätökset.

Yrittäjä voi saada yritykselleen yrityskummin nopeastikin. Ensimmäiseksi kannattaa lähettää omat ja yrityksensä perustiedot verkkosivustolta yrityskummit.fi, jonka jälkeen yrityskummit ottavat yhteyttä. Toimeksiannon aluksi yrittäjä määrittelee avun tarpeensa. Tämän jälkeen hänelle etsitään osaamistaustaltaan mahdollisimman sopiva yrityskummi. Yrityskummi toimii sparraajana ja keskustelukumppanina tarjoten yrittäjälle ohjausta ja tukea päätöksen tekoon.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk, Xamkin palvelut yrityksille
Sidosryhmäpäällikkö Heta Vilén, heta. vilen (at)xamk.fi