Digitaalisen viestinnän nopeassa murroksessa yritykset ovat joutuneet uudenlaisen tilanteen eteen. Perinteisen lehti- ja äänimarkkinoinnin rinnalle ja osin korvaajiksi syntyneet digitaaliset viestintä- ja markkinointikanavat edellyttävät paitsi uutta osaamista, myös uudenlaista tapaa ajatella ja lähestyä viestinnän kenttää.
TOIMENPITEET JA TULOKSET
Yrityksille
Yrityksille tarjottiin tarpeiden mukaan rakennettu valmennuskokonaisuus, jossa yrityksiä autettiin luomaan itselleen toimiva, yksinkertainen ja monistettavissa oleva käyttäjäkeskeinen tapa viestiä monikanavaisessa mediamaailmassa. Työskentelyssä hyödynnettiin palvelumuotoilun käyttäjälähtöisiä ja yhteiskehittämisen menetelmiä, joita osallistujat voivat käyttää itsenäisesti jatkossa. Lisäksi järjestettiin kaikille avoimia yritystilaisuuksia, joissa kerrottiin yleisemmin eri viestintään ja markkinointiin liittyvistä aiheista.
Savonlinnan seudulle
Hankkeessa kehitettiin ja pilotoitiin Savonlinnan seudun toimijoiden yhteiskehittämisen malli. Tuloksena syntynyttä yhteiskehittämisen mallia voidaan laajentaa muiden toimijoiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tavoitteena oli luoda monistettavissa oleva malli, jota testaamisen jälkeen voidaan levittää muihin toimijaverkostoihin.
Oppilaitoksille, opiskelijoille ja yrityksille
Oppilaitosorganisaatioiden välistä yhteistyötä kehitettiin niin, että opetus tapahtui yhä enemmän yhteistyössä yrittäjien kanssa. Loimme toimintatapoja, joilla yrittäjän tarvitsemaa viestintää voi tehdä osittain oppilaitosyhteistyönä niin Xamkissa kuin Samiedussa. Opiskelijalle yhteistyö toi konkreettisia työelämäyhteistyön esimerkkejä ja kehittämistehtäviä. Yrityksille se toi puolestaan sisältöä oman yritysviestinnän ja kansainvälistymisen tueksi. Oppilaitosyhteistyö edisti ja edistää myös työvoiman pysyvyyttä ja saatavuutta alueella.