Tässä hankkeessa suunnitellaan virtuaalituotantoja koskeva tki-toiminnan ja elinkeinoelämän innovaatioyhteistyön toimintamalli.

MIKÄ ON VIRTUAALITUOTANTO?

Virtuaalituotanto (Virtual Production) on elokuva- ja audiovisuaalista alaa uudistava teknologia. Se yhdistää videopelien tekemisessä käytettävän pelimoottorin (esim. Unreal Engine) ja siihen kytköksissä olevan, esimerkiksi näyttelijän liikettä seuraavan kameran sekä LED-seinän kokonaisuudeksi, jonka avulla voidaan luoda vaikuttavia ja todentuntuisia kohtauksia sekä lavastuksia.

Virtuaalistudion hyödyntäminen tuotantoympäristönä edellyttää tekijöiltä aivan uudenlaista ajattelua. Perinteisesti (fiktio)tuotannon vaiheet ovat olleet: käsikirjoitus, esituotanto, kuvaukset ja jälkituotanto. Virtuaalituotannossa rakenne on sitä huomattavasti nonlineaarisempi. Tyypillisesti jälkituotantovaiheeseen kuuluvien osa-alueiden painopiste siirtyy esituotanto- ja kuvausvaiheeseen.

MITEN KOKONAISUUS TOIMII?

Pelimoottorilla on mahdollista luoda sekä tyyliteltyjä että hyvin realistisia ympäristöjä videoiden taustoiksi tai kuvauspaikoiksi. Luotu tausta tuodaan näkyviin LED-näytöltä, jonka edessä kohtaus kuvataan. Kamera ja pelimoottorin kamera ovat yhteydessä toisiinsa. Kun seinän edessä oleva kamera liikkuu, ymmärtää pelimoottorin kamera liikuttaa ympäristöä niin, että myös led-seinän näkymä muuttuu suhteessa tehtyyn liikkeeseen. Tällä tavoin virtuaalituotanto saa aikaan vaikutelman fyysisessä ympäristössä kuvatusta kohtauksesta. 

Taustoja voidaan tehdä myös fotogrammetrian ja 3D-skannaamisen avulla. Tämä tarkoittaa, että olemassa oleva tila voidaan skannata ja viedä pelimoottorissa jatkokäsiteltäväksi. Esimerkiksi tilan tai ympäristön valaistusta tai vuorokaudenaikaa voidaan säätää halutun tunnelman luomiseksi.

VIRTUAALISTUDIOSTA LIIKETOIMINTAA -HANKE

Virtuaalistudiosta liiketoimintaa -hankkeessa suunnitellaan kansainvälisesti kiinnostavia virtuaalistudiota, uusinta kameratekniikkaa sekä VR/AR/XR/5G-teknologioita hyödyntäviä palvelumuotoilun tuotteita ja kehitetään tutkimuksen, tki-toiminnan ja elinkeinoelämän innovaatioyhteistyön toimintamalli, jolla alueen älykkään erikoistumisen vaikutuksen piirissä olevat yritykset, korkeakoulut ja yhteistyöalueet voivat yhä nopeammin ja paremmin vastata kansainvälisten markkinoiden tarpeisiin ja muutoksiin.

Palvelumuotoilun työpajatuotteissa ja kehitettävässä innovaatioyhteistyön toimintamallissa otetaan huomioon ja hyödynnetään alueen älykkään erikoistumisen strategiaa ja vahvuuksia kehittäen niistä kansainvälisesti entistäkin vahvempia.

Lisätietoja

TKI-asiantuntija, Muotoilija AMK
Tiina Savallampi
+358 44 702 8960
tiina.savallampi@xamk.fi

Projektipäällikkö
Henri Brandt
+358 50 531 8910
henri.brandt@xamk.fi

Virtuaalistudiosta Liiketoimintaa -hankkeen tietosuojaseloste

Xamk.fi-palvelun saavutettavuusseloste

 

Virtuaalisen kameran takaa

Virtuaalisen väestönsuojasimulaattorin esittelyvideon kuvaukset 11.3.2024

Virtuaalinen väestönsuojasimulaattori -hankkeen esittelyvideon kuvaukset käynnistivät hankkeen vauhdikkaasti 11.3.2024. Koska väestönsuojasimulaattori käyttää samaa Unreal-pelimoottoria kuten virtuaalistudio, projektipäällikkö Jani Kiviranta keksi, että kokeillaan samalla kuvata simulaattoriin liittyvää esittelymateriaali niin, että pelastuslaitoksen edustajat ovat ”sisällä” simulaattoriympäristössä.

VR-asiantuntija Eero Tiainen valmisteli simulaattoriympäristöstä virtuaalistudioon sopivan version ja Dan Brierley auttoi sen saattamisessa kuvausvalmiiksi Xamkin Meduusa-studion virtuaalituotantoympäristössä.

Kuva: Jani Kiviranta kuvaamassa virtuaalistudiossa Black Magic -kameralla Kymenlaakson pelastuslaitoksen kehittämispäällikköä Teemu Veneskaria.

Palimpsesti - ohita intro -elokuvan käsikirjoittaja-ohjaaja Hanna Västinsalo ja tuottaja Cyril Abraham vierailulla

6. huhtikuuta 2024 Palimpsesti – ohita intro -elokuvan käsikirjoittaja-ohjaaja Hanna Västinsalo ja New Yorkista ensi-iltaa varten saapunut  tuottaja Cyril Abraham vierailivat Meduusa-studion virtuaalituotantotilassa tutustumassa led-seinään ja kalustoon. Tarkoituksena oli tutkia miten seinän käyttö onnistuu vähän erikoisemmalla kamerakalustolla ja linssivalikoimalla, ja onnistuuhan se. Tämä auttaa meitä ymmärtämään miten esimerkiksi media-alan tuotantoyhtiön pitää varautua kevyeen virtuaalituotantoon esittely- ja mainosvideoiden teossa.

Faktat

Virtuaalistudiosta Liiketoimintaa

01.03.2024 – 31.08.2025

Toteuttajat

Hallinnoija: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu

Tutkimuskeskus: Luovat alat

Budjetti

Kokonaisbudjetti: 131106 €

Rahoittaja ja päärahoituslähde: Uudenmaan Liitto / Kymenlaakson Liitto; Rahoitusohjelma: Uudistuva ja osaava Suomi 2021– 2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelma, EAKR