Mikamar peli-ilta järjestettiin 7.11.2023 Triangelihankkeen toimesta. Tapahtuma järjestettiin toisen asteen opiskelijoille sekä heidän läheisille. 

 

Mistä peli-illan idea tuli? 

Peli-illan idea tuli ollessani töissä, olin askartelemassa materiaaleja tulevaa oppilaitosvierailua varten. Olen saanut luvan kuunnella musiikkia kun teen töitä ja kun soittolistaltani alkoi tulemaan 80-luvun biisejä, tuli yhtäkkinen idea järjestää peli-ilta Mikamar Gamesissa, jossa on kaikenlaisia retropelejä. Tämän idean saatuani menin heti Helinän luokse kertomaan tästä. Alunperin peli-ilta oli suunniteltu vain toisen asteen opiskelijoille mutta suunnitellessa peli-iltaa sain ideaksi, että olisi mukavaa, että opiskelijat ottaisivat jonkun läheisen mukaan.  

Toteutus 

Käytin suunnitteluun ja valmistautumiseen paljon aikaa. Suunnitteluissa otin yhteyden Mikamariin, josta selvitin onko tapahtuma mahdollinen ja että paljonko tapahtuma maksaisi. Tämän selvitettyä ja lyötyäni aikataulut lukkoon käännyin hankkeen puoleen budjetista ja siitä että tapahtuma olisi mahdollista järjestää Mikamarilla. Lähetimme oppilaitoksille viestin, joka jaettiin Wilman kautta opiskelijoille. Suunnittelimme arvonnan, josta pystyi voittamaan peli-illan itselleen ja yhdelle läheiselle. Arvontaan pystyi osallistumaan antamalla palautetta palauteseinään. Aika kerkesi kulua niinkin nopeasti, että olikin jo peli-illan aika. Peli-iltaan osallistui 41 opiskelijaa/läheistä. Parhaimmillaan oli 30 henkeä samaan aikaan pelaamassa eri retropelejä. Ilta meni nopeasti kuuluen huudahduksia sekä nauruja.  Läheisinä oli otettu mukaan mm. äiti, isä, isäpuoli, isosisko, kavereita, seurustelukumppani sekä asuntolaohjaaaja. Monelle nousi nostalgisia muistoja mieleen omasta lapsuudesta ja nuoruudesta. 

 

Palauteseinä näytti tältä:

 

Omia mietteitä tapahtumasta 

Omasta mielestä tapahtuma onnistui niinkin kuin sen piti. Osallistujia tapahtumaan tuli kaikista toisen asteen oppilaitoksista. Kaikki ketkä tulivat pelaamaan, unohtivat muun maailman ja nauttivat yhdessäolosta sekä pelaamisesta. Niinkuin palauteseinässä sanotiinkin “Perkeleen hauskaa” on kommentti omasta mielestä, joka kuvaisi tapahtumaa sekä tapahtumapaikkaa. Jos parantaisin jotain tekemisessäni niin olisi pitänyt varautua siihen, että jos paikka olisikin tullut täyteen niin mitä oltaisiin tehty, jos olisi tullut vielä lisää porukkaa. Tapahtumaan odotettiin yli 40 ja odotus täyttyi sillä paikalle tuli 41 pelaajaa, joten olen tyytyväinen ja toivon että tämän tapaisia tapahtumia järjestettäisiin jatkossakin opiskelijoille. 

 

Työssäoppija, nuoriso- ja yhteisöohjaajaopiskelija Ossi Lappalainen, 17 vuotta