Maaliskuussa 2024 testasimme uXlabissa LuxJewellen verkkokaupan käytettävyyttä. LuxJewelle on Mikkelissä toimiva Suomen suurin merkkilävistyskoruja myyvä verkkokauppa.

LuxJewelle oli vaihtamassa verkkokauppa-alustaa ja erottamassa Suomeen ja ulkomaille suunnattuja verkkokauppoja omiksi sivustoikseen. Käytettävyystestauksella haluttiin kartoittaa mobiiliversiossa esiintyviä käytettävyysongelmia, jotta ne voitaisiin korjata vielä ennen julkaisua.

”Ajankohta oli juuri sopiva, kun verkkokauppa oli muutosvaiheessa. Lävistyskoru on tuotteena epätyypillinen, sillä se koostuu eri osista. Oli hyvä testata, miten tämä käytännössä toimii, silmänliikeanalyysi oli tähän juuri sopiva menetelmä.”, toteaa LuxJewellen Hanna ”Pinky” Paakkari.

Käytettävyystestaus suoritettiin viidellä testikäyttäjällä ja testitehtäviä oli neljä:

  1. Etsi itsellesi tai lahjansaajalle kierteetön korukärki, mene tuotesivulle.
  2. Etsi siihen sopiva kantaosan.
  3. Etsi ohjeet sopivan korukoon valintaan.
  4. Lisää koru ostoskoriin ja mene kassalle

Käyttäjäkokemuksen kannalta melko merkittäviä käytettävyyspuutteita havaittiin testauksessa. Tässä muutama esimerkki:

  • Hakutoiminto ei asettunut mobiiliversiossa oikein.
  • Sisältöä oli erittäin paljon, mikä hankaloitti etenkin mobiiliversiossa verkkokaupan selattavuutta.
  • Painikkeet ja linkit eivät erottuneet riittävän selkeästi tuote- ja ohjesivulla.
  • Kanta-asiakasohjelma ei jäänyt käyttäjille mieleen ostopolulla.

Alla kaksi esimerkkikuvaa havainnoista. Vasemmalla käytettävyystestissä ollut versio ja oikealla kehitystoimenpide-ehdotusten perusteella paranneltu versio.

Joitakin asioita on pitänyt itsestään selvyytenä. Pienillä asioilla on käytettävyyden kannalta suuri merkitys – silmänliikeanalyysi antoi tähän lisätietoa. Saatiin yksityiskohtaista tietoa esim. painikkeiden ja linkkien reagoinnista.

Hanna Paakkari, LuxJewelle Oy

 

Arvosana palvelulle:
5 / 5

Parasta palvelussa:

  • Helppous asiakkaan näkökulmasta
  • Selkeät kehitystoimenpide-ehdotukset
  • Asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen ja huomioiminen
  • Kustannussäästöt, kun korjaukset päästiin tekemään jo ennen julkaisua

 

Ohjesivun linkit eivät kiinnitä käyttäjän huomiota hänen etsiessään ohjeita. Videoiden listaus on epäselvä.
Tuotesivun painikkeet eivät kiinnittäneet riittävästi käyttäjän huomiota, ”oppaat ja vinkit”-painike jäi huomaamatta.

Paakkari piti palvelun parhaana puolena sitä, että se tehtiin kiireiselle yrittäjälle mahdollisimman helpoksi ja hänen aikaansa säästäväksi. Halutessaan asiakkaan ei tarvitse muuta, kuin osallistua tunnin mittaiseen suunnittelupalaveriin. Myös raportin selkeys ja visuaalisuus sai kiitosta:

”Kehitystoimenpide-ehdotukset olivat niin selkeässä muodossa, että pystyimme ottamaan ne heti työn alle. Saimme korjaukset tehtyä ennen julkaisua.”, hän iloitsee.

Käytettävyystutkimuksia jatketaan LuxJewellen kanssa syksyllä 2024, jolloin tutkitaan tehtyjen toimenpiteiden vaikuttavuutta.

 

LuxJewellen verkkokauppa:

https://luxjewelle.fi

 

Takaisin uXlabin sivulle

LuxJewellen logo