Dagsmark Petfood Oy toi ensimmäisenä suomalaisyrityksenä markkinoille kotimaiset koirien kuivaruoat viitisen vuotta sitten. Kissoille herkkuja on valmistettu viime vuodesta.

Dagsmark Petfood Oy:n toimitusjohtaja Laura Strömberg

Yrityksen liikeideana on tarjota lemmikeille kotimaisista raaka-aineista tehtyjä lisäaineettomia tuotteita, jotka eivät aiheuta allergioita. Tuotanto aloitettiin Dagsmarkin pohjalaiskylässä tiloissa, jotka osoittautuivat pian liian pieniksi. Oma tuoteperhe saatiin kehitettyä vuodessa.

”Kun aloitimme, kukaan ei vielä tehnyt koirille kotimaista kuivaruokaa”, toimitusjohtaja Laura Strömberg tuumii.

Alihankintaa ja omaa valmistusta

Dagsmarkin koiranruuat ovat ensimmäiset kotimaiset nappulat.

Kun kysyntä kasvoi vauhdilla, kasvuun varauduttiin luopumalla omasta koiranruokien valmistuksesta. Investointi tuotantokoneisiin olisi ollut suuri, eikä siksi järkevänä. Nyt tuotteet teetetään omilla resepteillä kahdella alihankkijayrityksellä, jotka toimittavat ne suursäkeissä pakattaviksi Loimaan Mellilään.

”Näin jälkikäteen ajateltuna ratkaisu näyttää selkeältä. Onneksi ymmärsimme jo varhain, että pienellä koneella emme pysty valmistamaan tarvittavia määriä koirien ruokia. Sittemmin markkinoille on tullut muitakin kotimaisia yrityksiä, ja kuivaruokapuolella on jo ylikapasiteettia.”

Yrityksessä myös oivallettiin, että kotimaiselle kissojen märkäruoalle on kysyntää. Kysyntään vastattiin niin, että viime vuonna tehtiin Loimaalla iso investointi omiin tuotantotiloihin.

”Viime lokakuusta alkaen olemme valmistaneet siellä kissojen ruoat omissa tiloissamme. Tuotekehityskokeilut teemme laboratoriotason tiloissa varmistaaksemme, että tuotteen rakenne, maku ja resepti toimivat varmasti. Yhteistyökumppanina meillä on ollut muun muassa Turun ammattikorkeakoulu.”

Tuotteet pääsevät ensin Dagsmarkin henkilökunnan 38 lemmikin testikäyttöön. Laajempi testiryhmä löytyy yrityksen Facebookin kautta.

”Tuotekehitys alkaa työpöytäharjoituksena, jonka jälkeen testaamme ja muokkaamme tuotteita monta kertaa ennen kuin tuotantomittakaavan valmistus voidaan aloittaa.”

Markkinointia eri kanavissa

Dagsmark tunnetaan räväkästä ja nokkelasta markkinoinnista, joka on myös tehokasta. Koiranruokatuotteiden niminä on maakuntia ja paikkakuntia. Kissanruoat ovat saaneet nimensä kissapedoilta.

”Jälkeen päin tarkasteltuna voi sanoa, että luotimme alussa liikaa sosiaalisen median voimaan sen sijaan, että olisimme markkinoineet eri kanavissa. Nykyään some on meille tärkeä keskustelukanava ja sitä käytetään ylläpitomainontaan. Olen sitä mieltä, että somen varaan ei kannata rakentaa kaikkea markkinointia etenkään, jos kyseessä on uusi tuoteperhe.”

Brändin tunnettuus lisääntyi, kun markkinointia alettiin tehdä perinteisissä isoissa kanavissa, kuten radiossa, televisiossa ja printtimedian isoissa julkaisuissa.

”Siinäkin olemme tavallaan menneet vastavirtaan eli digistä perinteiseen mediaan. Lemmikkien ruoat ovat kuitenkin perinteinen tuote, ja ne ostetaan yleensä kivijalasta. On tärkeää pystyä herättelemään kuluttajia niin, että he vaihtavat lemmikkinsä tutun ruoan uuteen tuotteeseen.”

Hinnoittelua varten Dagsmarkin väki tutki ns. hintapisteitä eli mikä olisi kuluttajalle sopiva hintataso päivittäistavarakaupan hyllyllä.

”Hinnoittelu on uudelle tuotteelle aina vaikeaa, eikä kaupan lopullista hintaa voi tietää. Osuimme kuitenkin sopivaan hintahaarukkaan, ja tuotteemme ovat edullisempia kuin erikoiskaupoissa myydyt.”

Uudet raaka-aineet kiinnostavat

Raaka-aineita kotimaasta löytyy hyvin. Yritys käyttää ympäristöystävällisimpiä eläinperäisiä proteiineja eli pääosin broilerinlihaa ja hyödyntää kotimaisen elintarviketuotannon sivuvirtoja. Koska raaka-aine tulee läheltä, kuljetusmatkat jäävät lyhyiksi.

”Kuluttajien mieltymykset ja käsitykset ohjaavat valintojamme. Broileri tulee meille lihana ja valmistamme sen itse tuotteeksi asti. Honkajoki tekee meille elintarvikekelpoisista raaka-aineista broilerijauhoa. Isoilta lihataloilta saamme tuotantoon myös muita sivuvirtoja, kuten sisäelimiä.”

Raaka-aineisiin kuuluu myös kalkkunanliha, sillä sen rasvat ovat terveellisiä, pehmeitä tyydyttämättömiä rasvoja. Kalapohjaisiin tuotteisiin käytetään villiä Itämeren kalaa, josta on poistettu dioksiini. Purutuotteiden pääraaka-aine on hirvi, joka on riistaeläimenä luontaisesti antibioottivapaa ja vähärasvainen.

Porsaan- ja naudanliha allergisoi osaa lemmikeistä, joten niitä yritys on käyttänyt rajoitetusti. Elintarviketeollisuuden sivuvirroista saadaan naudanlihaa kissojen märkäruokiin ja eläimen pintanahasta purtavaa koirille.

”Meitä kiinnostaisi käyttää riistaa ja poronlihaa, mutta niitä olisi oltava saatavilla koko ajan. Uskon, että hukkavirtoja riistapuolelta löytyy vielä. Meillä olisi valmiutta kehittää yhteistyötä poronhoitajien ja metsästäjien kanssa.  Ajoittain meille tarjotaan myös harvinaisempia lihaeriä, kuten lammasta tai vuohenlihaa. Käyttämämme raaka-aineen tarve on suuri, joten emme pysty ostamaan pieniä eriä.”

Yritys hyödyntää tuotteissaan myös hyönteisproteiinia. Ihmisten herkkutuotteissa käytetyt sirkat eivät kuitenkaan tule kysymykseen korkean hintansa takia.

”Käytämme mustasotilaskärpäsiä tuomaan lisäravinteita kissanruokiin. Kärpästen tuotanto vie vähän tilaa ja tukee samalla kiertotaloutta, sillä toukat hyödyntävät biojätettä, kuten hävikkiperunaa.”

Muita tuotannossa käytettäviä kotimaisia raaka-aineita ovat kaura, peruna, rypsiöljy, kananrasva ja metsämarjarouhe.

Kotimaisuus kirittää

Perinteisesti lemmikkien ruoat ovat olleet pääosin tuontitavaraa. Korona-aikana suomalaiset heräsivät miettimään huoltovarmuutta ja kotimaisen tuotannon tärkeyttä. Yrityksen asiakkaat arvostavat laatua ja ovat ympäristötietoista, mikä kirittää yritystä kehittämään toimintaansa.

”Me kotimaassa lemmikkien ruokia valmistavat yritykset toteutamme omia arvojamme päivittäin arjessa ja selvitämme rohkeasti erilaisia mahdollisuuksia. Meillä vastuullisuus kattaa koko arvoketjun.”

Yritys laskee vuosittain hiilitassunjäljen, käytössä on ympäristöjärjestelmä ja vastuullisuusohjelman tavoitteet sisältyvät liiketoimintaan painopisteisiin. Yhtiöllä on myös Ekokompassi-ympäristösertifikaatti.

Yritys valmistaa nykyään myös kotimaista kissanruokaa.

”Lemmikkien ruokiin ei tarvitse merkitä alkuperämaata. Me haluamme kuitenkin muuttaa omalla esimerkillämme maailmaa. Meillä on oikeus käyttää kotimaisuudesta kertovaa Avainlippu-merkkiä.”

Vastuullisuuteen kuuluu, että yritys haluaa osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Laura Strömberg on seurannut huolestuneena kotimaisen maatalouden nykytilannetta.

”Tilanne tuotantotiloilla on jatkunut pitkään hurjana. Edessä ovat joka tapauksessa isot rehuteollisuuden hinnankorotukset. Nyt pitää valmistajien ja kaupan tulla tuottajia puolitiehen vastaan. Kyse on yhteisistä talkoista. Kaikki kulujen nousu ei voi kohdistua vain alkutuottajiin, kuten viime vuosina on tapahtunut. Nykytilanne huolettaa minua kovasti.”

Tutkimuksesta löytyy selkänoja

Kauppatieteiden maisteriksi valmistunut Laura Strömberg ehti toimia alan opettajana ja tutkijana ja pyörittää ohessa pienimuotoista koirien koulutus- ja lisäruokayrittäjyyttä. Kun tilaisuus Dagsmark Petfoodin perustamiseen avautui, hän päätti hypätä kokonaan yrittäjyyteen.

”Kokemus on ollut positiivinen. Minulla on yrittäjän sielu. Toisaalta kaipaan yliopistomaailmaankin ja pidän yhteyksiä etenkin Turun kauppakorkeakouluun ja otan opiskelijoita mukaan yrityksen kehittämiseen.”

Oman tutkijan taustansa hän arvioi näkyvän siinä, että mitään päätöksiä ei tehdä hätiköiden, vaan päätökset perustuvat tutkittuun tietoon.

”Kaikki strategiset päätöksemme perustuvat faktaan. Näin olemme pystyneet luovimaan ketterästi muuttuvissa oloissa, eikä olla hirttäydytty kiinni aiemmin tehtyihin strategioihin. Meidän 15 osaajan tiimimme on luova porukka, joka pystyy keksimään uusia tapoja toimia.”

Visiona on pyörittää tehdasta yhä ekologisempaan suuntaan.

”Käytämme uusiutuvaa sähköenergiaa ja pyrimme pienentämän sekä päästöjä että hävikkiä.”

Dagsmark Petfoodin liikevaihto on kasvanut merkittävästi korona-aikana ja se on nyt noin neljä miljoonaa euroa. Yritys on kiinnostanut alusta saakka myös sijoittajia. Tällä hetkellä mukana on kotimaisia yksityissijoittajia ja Pauligin suvun sijoitusyhtiö English Tea Room.

 

Teksti: Päivi Kapiainen-Heiskanen

Kuvat: Dagsmark Petfood Oy:n kuva-arkistosta

Artikkeli on tuotettu osana LIIKE-hanketta.